2016-04-09, 13:17
Medlem
ArkadSs avatar
Är det möjligt att få ett bostadslån som student?

Har givetvis inte en heltidsinkomst. Jobbar ganska mkt extra samt sommarjobbar hela somrarna.

Ngn som har erfarenhet av detta? Vad säger bankerna?
Citera
2016-04-09, 13:36
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS

Har givetvis inte en heltidsinkomst. Jobbar ganska mkt extra samt sommarjobbar hela somrarna.

Nordea nekade mig bolån för att min fru studerade när vi planerade byta upp oss .
Upplevde dom som extremt försiktiga med tanke på min historik hos dom och att nya lånet endast låg 600k högre.

Jag tror nog dom kommer syna din ekonomi ordentligt men det beror självklart på hur mkt du vill låna och hur mkt handpenning du har. Om du sparat under lång tid och inte drar på dig krediter etc så kan det nog gå.

Mycket hänger på din situation och historik och på vem du får som handläggare på banken.
Citera
2016-04-09, 13:42
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Nordea nekade mig bolån för att min fru studerade när vi planerade byta upp oss .
Upplevde dom som extremt försiktiga med tanke på min historik hos dom och att nya lånet endast låg 600k högre.

Jag tror nog dom kommer syna din ekonomi ordentligt men det beror självklart på hur mkt du vill låna och hur mkt handpenning du har. Om du sparat under lång tid och inte drar på dig krediter etc så kan det nog gå.

Mycket hänger på din situation och historik och på vem du får som handläggare på banken.

Har ganska mkt sparat och inte krediter/lån alls förutom CSN. Men som sagt så kan man inte ha så hög inkomst som student, det är bara detta som ligger mig till last.

Därför undrar jag om det är helt kört bara på denna grund?
Citera
2016-04-09, 13:44
Medlem
Förälder eller annan som borgenär eller delägare i bostaden. Vet en släkting som köpte bostadsrätt när den pluggade med förälders hjälp. Det blev dessutom billigare att bo så än det varit i studentlägenhet. Dessutom steg bostadspriserna ordentligt på den orten under tiden studierna pågick.
Citera
2016-04-09, 14:04
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Förälder eller annan som borgenär eller delägare i bostaden. Vet en släkting som köpte bostadsrätt när den pluggade med förälders hjälp. Det blev dessutom billigare att bo så än det varit i studentlägenhet. Dessutom steg bostadspriserna ordentligt på den orten under tiden studierna pågick.

Funkar det? Antar att du syftar på att föräldern ska vara gäldenär (dvs. medlåntagare).

Det går alltså om den andre medlåntagaren (jag) inte har en så hög inkomst?¨

Var detta nyligen?
Citera
2016-04-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Varför ska någon annan än banken vara borgenär? https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgen%C3%A4r
Borgensman accepteras inte heller längre i någon större utsträckning av bankerna. Det är medlåntagare som gäller numera.
Citera
2016-04-09, 17:17
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Varför ska någon annan än banken vara borgenär? https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgen%C3%A4r
Borgensman accepteras inte heller längre i någon större utsträckning av bankerna. Det är medlåntagare som gäller numera.

Förstår nu hur du menade.

Nej, har också hört det, att borgen inte är aktuellt. Ska se över om en medlåntagare kan hittas.

Tack för inlägget!
Citera
2016-04-11, 09:58
Medlem
Citat:

Finns knappast ett svar på denna fråga. Är en väldig skillnad om TS ska köpa sig en etta i Kalix eller en 5:a på Östermalm i sthlm.
Citera
2016-04-12, 21:37
Medlem
Citat:

Har själv tillsammans med min sambo (båda studenter) för c:a ett halvår sedan tagit ett bostadslån m.h.a medlåntagare. Det var lite krångel med en rad olika papper men annars gick det bra!
Senast redigerad av Berghammar 2016-04-12 kl. 21:42.
Citera
2016-04-17, 20:32
Medlem
Biarkes avatar
Jag fick bolån på en lägenhet för 215k när min enda inkomst var studiebidrag och studielån från CSN.

Min far stod dock med på lånet, vilket jag antar var avgörande för banken. Jag betalade räntorna själv. Nu, 1 ½ år senare, jobbar jag och har just omförhandlat lånet och står nu allena på det.

Så nej, det är inte omöjligt om någon kan erbjuda sig att stå med på lånet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in