Jag har kollat runt lite på bostadsrätter lite på skoj. Och hittade sedan hur allt går till vid själva budgivningen och så. Och där står det att man måste lägga sina egna pengar på utgångspriset på sin bostadsrätt med 15%.
Då är utgångspriset:1 575 000 :-
Så då undrar jag, om jag får bostadsrätten för det priset och ska lägga 15% med eget kapital. Hur mycket behöver jag då betala?
Som tidigare sagt du betalar för hela bostadsrätten. 15% kontant är en gräns staten har satt upp för att folk inte ska hålla på låna till sånt de egentligen inte har råd med. Du kan låna 100% men då blir de sista 15% så kallade topplån, med mycket högre ränta. Det är upp till banken om de tycker din ekonomi är värd att låna ut till.
Du kanske har blandat ihop med handpenning. Handpenning är en liten del av slutbetalningen som du ger mäklaren i förväg (innan överlåtelsekontraktet är påskrivet). Mäklaren förvarar handpenning skild och den fungerar som ett skydd mot att köparen gör något de inte ska göra. Om du som köpare begår något avtalsbrott kan de få tilldelning från handpenningen för skador som uppstått. Vid fullföljande av köpet går handpenning + resterande pengar till säljaren minus mäklarens arvode som ofta tas ur handpenningen. Om köpet inte fullföljs utan att det är köparens fel (avtalsbrott) återgår handpenningen till köparen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!