2016-04-08, 04:56
Medlem
Köpte en bok på nätet i januari (eller februari, kommer inte ihåg). Tog det på faktura men dom kom aldrig. Så jag glömde bort det totalt. Första fakturan kom på posten i måndags. Den skulle vara betald 03-22. Alltså för 3 veckor sedan. Den var med ränta/förseningsavgift.
Blev less och la den vid datorn bara. Betalade den i onsdags och igår fick jag en ny dubbelt så stor räkning av segoria.

Förstår att det är mitt ansvar och så men va fan. Känns som att de har medvetet skitit med att ge mig fakturera. Har fortfarande inte fått första eller några påminnelser över huvud taget. Bara dessa 2 varav första skulle varit betald för veckor sedan...

Är det värt att ringa och klaga eller kommer dom skylla allt på mig?
Citera
2016-04-08, 06:59
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Ett telefonsamtal kostar från noll kr upp till några ören. Givetvis ska du ringa och klaga. Du har dock inte rätt att strunta i att betala bara för att du inte har fått någon faktura. Så det är inte säkert att de gör något, men vill de ha en lite gladare kund tar de kanske bort lite förseningsavgifter etc.
Citera
2016-04-08, 07:01
Medlem
Reevess avatar
Du kan ju ringa och hävda att du inte fått den första. Men å andra sidan vet du ju om att du har köpt en bok som skall betalas. Har du inte fått den får du fråga efter den.
Citera
2016-04-08, 07:45
Medlem
Om du har betalt den andra kan du bortse från den tredje.

Brukar stå att har du betalt de senaste dagarna kan du bortse från denna påminnelse.

Jag brukar alltid betala originalfakturan om jag får en påminnelse. Har aldrig varit några problem(men du hade ju inte fått originalfakturan)

Originalfakturan låg säkert tillsammans med boken och du borde ju klaga på att du inte fått boken.
Citera
2016-04-08, 10:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Du vet vilka villkor du skrev under när du köpte boken, så oavsett om du fick med fakturan eller inte så visste du att du skulle betala inom 30 dagar. Ditt ansvar att ta kontakt med butiken.
Citera
2016-04-08, 10:43
Medlem
Custom_mades avatar
Som andra skrivit tidigare går det bra att betala utan förseningsavgifter. Bara att ringa upp dem och förklara läget.

Jag har själv jobbat på ett stort svenskt företag där folk ringer dagligen och vill ha nån månad till på sig, eller bommat nån betalning. Sånt där går alltid att skriva av så länge det inte gått till inkasso, då måste man snacka med dem istället.

Jag skrev av ALLT, gav ALLA rabatt på ALLT, bort med fakturor och hit och dit.

Jag orkar verkligen inte sitta och lösa varenda privatpersons ekonomi, dessutom har man inte direkt tid att förklara samma jävla grej för 20 pers när man har annat att göra.

Så stå på dig, ring upp dem, fråga snällt om det går att lösa på något sätt, säger de nej så ger du dom alternativ, t.ex. att du betalar första fakturan och slipper förseningsavgift då du inte fått fakturan.

Dom kan inte på något sätt se om du fått fakturan eller inte bara om den är skickad, tro mig post försvinner varje dag, inte lite post heller.
Citera
2016-04-08, 17:31
Medlem
Bollregs avatar
Segoria är klarnas egna inkassobolag och deras affärsidé är att inte skicka första fakturan utan de väntar och skickar en påminnelse + avgifter istället.

Sök på nätet så hittar du tonvis med info om detta. Att man ska undvika Klarna till varje pris kan inte betonas nog!

http://it24.idg.se/2.2275/1.554922/k...inkasso-kritik
http://www.svd.se/klagomalen-mot-klarna-fortsatter
Senast redigerad av Bollreg 2016-04-08 kl. 17:35.
Citera
2016-04-08, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Segoria är klarnas egna inkassobolag och deras affärsidé är att inte skicka första fakturan utan de väntar och skickar en påminnelse + avgifter istället.

Sök på nätet så hittar du tonvis med info om detta. Att man ska undvika Klarna till varje pris kan inte betonas nog!

http://it24.idg.se/2.2275/1.554922/k...inkasso-kritik
http://www.svd.se/klagomalen-mot-klarna-fortsatter
man får ju fakturan på email så lägg ner med ditt tjaffs.
Citera
2016-04-09, 00:33
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
man får ju fakturan på email så lägg ner med ditt tjaffs.

Vad spelar det för roll hur man "ska" få fakturan? Kommer den inte så kommer den inte.
Hade du läst mina länkar så hade du inte behövs gnälla.

En länk till då, bara för dig.
http://borsforum.svd.se/topic/1648-k...er-reaktioner/

Citat:
Efter SvD Näringslivs text om betaltjänstföretaget Klarna strömmar kundreaktioner in. Hittills har över ett hundratal läsarmejl inkommit, varav de flesta läsare uppger hur de inte fått någon orginalfaktura utan direkt får påminnelseavgift. Läsaren Jesper skriver:

"Vi handlar mycket på nätet, och har i så gott som samtliga fall då Klarna varit inblandade aldrig fått originalfakturan. Hur ofta kommer ett brev på posten eller en e-faktura i mail bort? Klart det är medvetet och ganska förslaget. Därför handlar vi aldrig mer på nätet i en butik ansluten till Klarna."

En annan läsare som mejlar misstänker att bolaget "utgör ett hot mot internethandeln genom att skapa osäkerhet hos kunderna då många får påminnelsefakturor före originalfakturan."
Citera
2016-04-09, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Vad spelar det för roll hur man "ska" få fakturan? Kommer den inte så kommer den inte.
Hade du läst mina länkar så hade du inte behövs gnälla.

En länk till då, bara för dig.
http://borsforum.svd.se/topic/1648-k...er-reaktioner/
well ja brukar köpa från klarna, o jag vet åtminsone när jag köper nått tex på faktura 14 dagar. att det är 14 dagar sen ska jag betala, jag sitter inte o väntar på mailen då man kan logga in på sin sida och betala själv. dom har ingen skyldighet och skicka räkning. DU som kund måste hålla reda på vad du ska betala och när. Att du inte fått räkningen är inget skäl att inte betala..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in