2016-04-07, 14:32
Medlem
Doodis avatar
Jag undrar också huruvida detta gäller smaksatt tobak och smaksatta filter, eller enbart tobaken.

I vilket fall som helst så öppnar det för en svart marknad av mentolcigaretter, vilket inte kan ses som någonting annat än negativt ur samhällssynpunkt.

Patetiskt, idiotiskt och typiskt för en förmyndarstat. Det här kommer inte göra någon större skillnad i praktiken, är min gissning.
Citera
2016-04-07, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Newsflash! VI betalar läkarna som måste ta hand om dig när du ligger på sjukhuset i lungcancer!

De indirekta kostnaderna pga. sjukdomar till följd av cigarettrökning är enorma.
Skitsnack. Det är rökare och snusare som betalar din sjukhusräkning, din snyltare.
Citera
2016-04-07, 14:45
Medlem
ArkadSs avatar
Vilket skämt.

Man vill ju till och med förbjuda lakritspipor eftersom "det uppmuntrar till missbruk genom att avbilda tobak i godisform".

Kontrollsamhället går överstyr allt mer. Kan inte alla bara få ta ansvar för sig själva? Och vad är skillnaden liksom, folk kommer bara köpa vanliga cigg istället?
Citera
2016-04-07, 14:57
Medlem
Cilangs avatar
Liberalerna bör verkligen inte ha rätten att kalla sig just det. På vilket sätt är de liberala?
Själv är jag oerhört trött på att allt ska förbjudas. Låt människor göra vad de vill med sig själva.
Citera
2016-04-07, 15:06
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Eftersom vi betalar sjukvård med sakttemedel? Enligt cancerfonden kostar rökare 30 miljarder extra om året? Dessutom är det rökförbud på busstationer mm redan, men tro fan att det står folk med cigg där varje dag endå, hur ofta hittar man inte fastkletade snusar under bord/stolar/bussäten? Eller helt enkelt för man kanske bryr sig om med människor, samma sak som jag tycker man ska regulera skräpmat, inte för att jag hatar tjockisar utan för att jag vill att alla ska ha rätten till god hälsa.

OnT: Bra, enda anledningen för att cigg och nicotin-saker fortfarande är lagliga är för att tobaks föreagen har för mycket makt och inflytande, tex när de inte får som de vill så försöker de stämma länderna som går emot dem, tex Austalien och uruguay. I fall man hade lanserat samma produkt idag så finns inte en chans i världen att de skulle vara lagligt.

Enligt IQ.se kostar alkoholens skadeverkningar 45 miljarder om året. Hade alkohol lanserats idag skulle det inte vara lagligt. Men tror jag att ett förbud skulle funka? Nä. Samma sak med cigg.
Citera
2016-04-07, 15:09
Medlem
svarttaxins avatar
Helt hjärndött, som att det är mentolcigaretterna som är problemet i folkhälsan med rökning, och inte rökningen.

Vill man göra något för folkhälsan så skulle man ju kunna förbjuda cigaretter

För övrigt är det oerhört märkligt att folk fortfarande röker cigaretter. Helt hjärndött beteende utan några positiva aspeketer öht.
Citera
2016-04-07, 15:11
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Eftersom vi betalar sjukvård med sakttemedel? Enligt cancerfonden kostar rökare 30 miljarder extra om året? Dessutom är det rökförbud på busstationer mm redan, men tro fan att det står folk med cigg där varje dag endå, hur ofta hittar man inte fastkletade snusar under bord/stolar/bussäten? Eller helt enkelt för man kanske bryr sig om med människor, samma sak som jag tycker man ska regulera skräpmat, inte för att jag hatar tjockisar utan för att jag vill att alla ska ha rätten till god hälsa.
Passa på att förbjud socker, stolar och soffor när du ändå håller på, och varför inte införa fem obligatoriska gympass i veckan. Alla har rätt till en god hälsa!

Namnbytet verkar inte gjort mycket för Folk- aningen mindre sossiga än sossarna -partiet.
Citera
2016-04-07, 15:14
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Vilket skämt.

Man vill ju till och med förbjuda lakritspipor eftersom "det uppmuntrar till missbruk genom att avbilda tobak i godisform".

Kontrollsamhället går överstyr allt mer. Kan inte alla bara få ta ansvar för sig själva? Och vad är skillnaden liksom, folk kommer bara köpa vanliga cigg istället?

Ja, eller köpa sina mentolcigg från utlandet online. Bättre då att staten säljer som vanligt (= skatteintäkter).
Citera
2016-04-07, 15:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Newsflash! VI betalar läkarna som måste ta hand om dig när du ligger på sjukhuset i lungcancer!

De indirekta kostnaderna pga. sjukdomar till följd av cigarettrökning är enorma.
Vi betalar allt och hela tiden.
Skatt på skatt på skatten.
Lönen =skatt.
Huset= skatt.
Bilen= skatt.
Cigg=skatt.
Alkohol =skatt.
Utsläpp=skatt.
Begravning = skatt.
Äta mat = Skatt.
Se på tv= skatt.
Läkarna betalar skatt.

Förstår du?
Citera
2016-04-07, 15:26
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:

Merparten av trådens deltagare är förmodligen överens om att cigaretter inte är bra för (samhälls-) kroppen.

Somliga av oss menar dock att ett förbud inte löser problemet.
Citera
2016-04-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vilket jävla skämt

Varför bryr du dig om jag väljer att röka sålänge andrahandsröken inte når dig? Varför bryr du dig om jag trycker upp en snus i käften? Och om din önskan gått i uppfyllelse hade jag fått tag på mina grejer på annat sätt men den enda skillnaden är att jag finansierar annan organiserad brottslighet än den organiserade brottsligheten vi kallar svenska staten. Kommer dessutom få betala mer.

Vilket skämt, att antalet cancerfall kommer öka lavinartat inom säg 20-30 års tid.
Kostnaderna kommer skena med ofantliga summor, på grund av alla framtida
cancerfall, orsakade av framförallt rökning.

Så nej, vi bryr oss inte om du köper smuggelcigg från Allans baklucka, jämfört
med att succesivt skapa mer förbud mot rökning som sparar samhället en jäkla massa
miljarder.

Så nej, vi kan lätt skita i dina personliga behov, utan att få dåligt samvete. När vi vet
hur otroligt mycket skada rökningen ställer till för samhället som helhet.
Citera
2016-04-07, 15:29
Medlem
Är det nån som vet hur mycket direkt skatt staten tjänar på tobak per år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in