Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-07, 10:27
  #1
Medlem
teflonpannan69s avatar
Vår allseende och allvetande förmyndarregering drev alldeles nyss igenom ett förbud mot mentolcigaretter för att stärka den svenska folkhälsan. Endast Sverigedemokraterna och Moderaterna opponerade sig emot lagförslaget, medan de skenheliga "Liberalerna" tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna gick på regeringens linje.

Citat:
Det kommer att bli olagligt med mentolcigaretter och smaksatt rulltobak. Dessutom kommer varningstexterna på andra cigarettpaket att bli betydligt större än i dag. Det beslutade regeringen under onsdagen.

Den nya lagen innebär en anpassning till EU-direktiv och fick stöd från alla partier i riksdagen utom Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Socialdemokraten Gabriel Wikström är folkhälso- sjukvårds- och idrottsminister och han var nöjd efter att beslutet klubbats igenom.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/men...erige-1.184473

Givetvis var vår korrupta folkhälsominister nöjd med beslutet (han har nära kontakter till den inflytelserika nykterhetsrörelsen). Som en vanlig svennebanan finns det dock all anledning i världen att inte vara nöjd med det här beslutet.

Vad tror ni blir de politiska effekterna av detta? Kommer rökningen minska? Kommer smugglingen av mentolcigaretter att öka?

En sak är dock säker, igår blev Sverige lite mindre friare...
Citera
2016-04-07, 11:02
  #2
Medlem
Deadmantalkings avatar
Logiken i det hela är ju att röka är dödsfarligt, mentol får cancerpinnarna att smaka godare. Vilket gör att även finkänsliga fjollor som inte pallar av en ettan lös även också tar sig en mentolcigg och grundar för cancer. Det är nog det dom vill stoppa.

Det kanske framgår om man klickar på artikeln men ni som är lat och korkade kan ju läsa mitt inlägg ialf.
Citera
2016-04-07, 11:07
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vår allseende och allvetande förmyndarregering drev alldeles nyss igenom ett förbud mot mentolcigaretter för att stärka den svenska folkhälsan. Endast Sverigedemokraterna och Moderaterna opponerade sig emot lagförslaget, medan de skenheliga "Liberalerna" tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna gick på regeringens linje.



http://www.gp.se/nyheter/sverige/men...erige-1.184473

Givetvis var vår korrupta folkhälsominister nöjd med beslutet (han har nära kontakter till den inflytelserika nykterhetsrörelsen). Som en vanlig svennebanan finns det dock all anledning i världen att inte vara nöjd med det här beslutet.

Vad tror ni blir de politiska effekterna av detta? Kommer rökningen minska? Kommer smugglingen av mentolcigaretter att öka?

En sak är dock säker, igår blev Sverige lite mindre friare...
Intressant vinkling.
Först gnäller du på regeringen. Sedan klipper du in en faktaruta där det står om att det är ett EU-direktiv. Sedan avslutar du med att spy mer galla på regeringen.

Inte nog med att du uppvisar att du inte begriper ett skit så är inte frågan ny. Det är över ett år sedan detta direktiv kom från EU. Att det dragit ut på tiden beror på vi har ett avtal med EU om vårt snus som då strider mot EU-direktivet om smaksatt tobak.
Så vill du slänga skit så är det EU du ska sikta på.
Citera
2016-04-07, 11:58
  #4
Medlem
WaCo2006s avatar
Gäller nya lagen click cigaretter där tobaken ej är smak satt också där all smak kommer från kulan i filtret?
Citera
2016-04-07, 13:03
  #5
Medlem
NeutronStars avatar
Politikerna missunnar oss svaga i samhället det lilla nöjet att njuta en mentolcigg under köksfläkten, kvällens högtidsstund.Blir så förbannad!

Blir till att åka Finlandsfärja och storbunkra.
Citera
2016-04-07, 13:30
  #6
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vår allseende och allvetande förmyndarregering drev alldeles nyss igenom ett förbud mot mentolcigaretter för att stärka den svenska folkhälsan. Endast Sverigedemokraterna och Moderaterna opponerade sig emot lagförslaget, medan de skenheliga "Liberalerna" tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna gick på regeringens linje.



http://www.gp.se/nyheter/sverige/men...erige-1.184473

Givetvis var vår korrupta folkhälsominister nöjd med beslutet (han har nära kontakter till den inflytelserika nykterhetsrörelsen). Som en vanlig svennebanan finns det dock all anledning i världen att inte vara nöjd med det här beslutet.

Vad tror ni blir de politiska effekterna av detta? Kommer rökningen minska? Kommer smugglingen av mentolcigaretter att öka?

En sak är dock säker, igår blev Sverige lite mindre friare...

Ja men det vet du väl att Sverige är dysfunktionellt.
Rök men rök mindre giftigt..
Sup men Sup med förstånd.
Ät men ät med förstånd...osv
Alltid får staten in pengar på både sprit och ciggaretter. Om inte annat höjer priset på drogerna ( beroendet ni vet)så att drogkartellen staten får in lite mer pengar Samtidigt skickar man ut människor GODTEMPLARSOLDATERNA med Godtemplardricka. Också lite, pyttelite alkohol i. Ska det va så ska det.
Lite hälsosäkrare ciggaretter ( mindre tjära)och ekologiska bilar,mat så är de OSKYLDIGA små medmänniskor.
Klarar du inte av att sluta röka. Gå in på nästa bolag (apoteket) och köp tjärfritt nikotin tuggummin med mera.
Gå in på nästa statliga bolag ( apoteket röda näsan) kolla på affischerna där staten så snällt säger min älskade vän. Drick med förstånd och du köp koskenkorva . Dyrt och bra.
Snart förbjuds du att kalla dig Svensk.
Du kommer att få kalla dig något neutralt som ej kränker andra världsmedborgare som för övrigt viker sig av skratt och tja fortsätter att vara människor.
Du måste då kalla dig. SVEN! Jag är en HENNASVEN.
Folk kommer att göra det också....
Förlåt mig men jag måste använda humor och ironi i mina kommentarer.
De vill styra dina beroenden förstår du....
__________________
Senast redigerad av goran744 2016-04-07 kl. 13:35.
Citera
2016-04-07, 13:33
  #7
Medlem
ganglere2s avatar
Bra. Jag anser att alla cigaretter, tobak och rökning öht borde förbjudas.
Citera
2016-04-07, 13:47
  #8
Medlem
Bonnatorps avatar
Helt rätt!

Nu röker jag visserligen själv allt från dödshasch till piptobak och Winstons blågula med citronklick, vilka i princip vem som helst torde kunna röka då de är som att boffa förångade halstabletter.
Å andra sidan är jag ideologiskt sett emot tobak som samhällsinslag.

Hade jag jag kunnat odla cannabis själv (alternativt haft råd att köpa åtminstone en ärlig femma per vecka) så hade jag inte rökt cigg ö.h.t..
Nu är dock saker som de är och jag behöver någon form av drog för att inte bli alldeles nervig.

I regel ser jag inte förbud som den bästa lösningen, men i detta fall ser jag det snarare som en begränsning i tillgängligheten än ett förbud. Såvitt jag förstår blir det trots allt inte förbjudet att rulla eget på tobak som man själv smaksatt.
Tycker gott att de kan driva lite hårdare på det omtalade förbudet mot att ha tobaksvaror synliga i butiker också, alternativt kravet på intetsägande förpackningar.

Att förbjuda försäljning av cigaretter överlag hade jag inte heller haft något emot så länge rulltobak fortfarande tillåts, men återigen är det då snarare en fråga om tillgängligheten.
Dock är det lite väl orealistiskt då smugglingen hade skjutit i höjden.

För övrigt läste jag någon artikel bara häromveckan om att mentol förstärker nikotinets beroendeutveckling på biokemisk väg.
Att mentolen förstärker beroendet via psykologisk betingning är det förstås inga tvivel om, men hade det bara varit det så hade inte steget varit långt (rent teoretiskt iallafall) till att förbjuda folk att lyssna på bra musik när de röker eller något åt det hållet.
Är det däremot fastslaget att även de direkta kemiska processerna i det hela spelar roll så är förbudet dock ett väl riktat steg mot en ökad folkhälsa.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-04-07 kl. 13:56.
Citera
2016-04-07, 14:13
  #9
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Liberalerna
Vilket jävla skämt
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra. Jag anser att alla cigaretter, tobak och rökning öht borde förbjudas.
Varför bryr du dig om jag väljer att röka sålänge andrahandsröken inte når dig? Varför bryr du dig om jag trycker upp en snus i käften? Och om din önskan gått i uppfyllelse hade jag fått tag på mina grejer på annat sätt men den enda skillnaden är att jag finansierar annan organiserad brottslighet än den organiserade brottsligheten vi kallar svenska staten. Kommer dessutom få betala mer.
Citera
2016-04-07, 14:17
  #10
Medlem
Bittersteels avatar
Att ett parti som påstår sig att stå för liberal värderinger, är detta ett väldigt oliberal lag de har varit med om att rösta fram.
Citera
2016-04-07, 14:19
  #11
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vilket jävla skämt

Varför bryr du dig om jag väljer att röka sålänge andrahandsröken inte når dig? Varför bryr du dig om jag trycker upp en snus i käften? Och om din önskan gått i uppfyllelse hade jag fått tag på mina grejer på annat sätt men den enda skillnaden är att jag finansierar annan organiserad brottslighet än den organiserade brottsligheten vi kallar svenska staten. Kommer dessutom få betala mer.

Newsflash! VI betalar läkarna som måste ta hand om dig när du ligger på sjukhuset i lungcancer!

De indirekta kostnaderna pga. sjukdomar till följd av cigarettrökning är enorma.
Citera
2016-04-07, 14:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vilket jävla skämt

Varför bryr du dig om jag väljer att röka sålänge andrahandsröken inte når dig? Varför bryr du dig om jag trycker upp en snus i käften? Och om din önskan gått i uppfyllelse hade jag fått tag på mina grejer på annat sätt men den enda skillnaden är att jag finansierar annan organiserad brottslighet än den organiserade brottsligheten vi kallar svenska staten. Kommer dessutom få betala mer.

Eftersom vi betalar sjukvård med sakttemedel? Enligt cancerfonden kostar rökare 30 miljarder extra om året? Dessutom är det rökförbud på busstationer mm redan, men tro fan att det står folk med cigg där varje dag endå, hur ofta hittar man inte fastkletade snusar under bord/stolar/bussäten? Eller helt enkelt för man kanske bryr sig om med människor, samma sak som jag tycker man ska regulera skräpmat, inte för att jag hatar tjockisar utan för att jag vill att alla ska ha rätten till god hälsa.

OnT: Bra, enda anledningen för att cigg och nicotin-saker fortfarande är lagliga är för att tobaks föreagen har för mycket makt och inflytande, tex när de inte får som de vill så försöker de stämma länderna som går emot dem, tex Austalien och uruguay. I fall man hade lanserat samma produkt idag så finns inte en chans i världen att de skulle vara lagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback