2016-04-08, 14:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Borde förbjuda cigaretter helt och hållet alt. Införa rökrutor som i Singapore. Jävla röklukt som luktar fan och att man får i skiten i lungorna omedvetet.

Eftersom Sverige är så bra på att stifta en massa konstiga lagar som inte fungerar speciellt bra...

Hm, vi kanske borde ta efter en annan lag och införa.... "cigarettköpslagen"...
Förbjudet att köpa men tillåtet att sälja...

Vilken enorm exportsuccé den lagen skulle kunna bli?
Citera
2016-04-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Newsflash! VI betalar läkarna som måste ta hand om dig när du ligger på sjukhuset i lungcancer!

De indirekta kostnaderna pga. sjukdomar till följd av cigarettrökning är enorma.

Vi som inte har bil betalar för att du ska förpesta vår luft och att det ska läggas pengar på massa vägar och skit. Idiot, fattar du inte att vi alla sitter i samma båt.
Citera
2016-04-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Jag vet inte om det där riktigt stämmer affärer som säljer cigaretter tjänar ungefär 1-3:- per paket, sen är ungefär resten skatt. Då räknar vi att kostnaden för att skapa paketet är på ungefär 12:- om inte mindre. Far min är snart 70 år och har rökt ett paket om dagen sen han var femton, jag vill inte veta hur mycket han har slantat in i statskassan bara för sin tobak. Han har aldrig haft problem och har en bra hälsa just nu. Jag tror tammefan att han har pyntat för sin egna sjukvård/förkortad pension.
Med "säljer" syftade jag på företagen som säljer sina egna produkter. Affärer som återförsäljare är ju ett sådant exempel som, likt ett samhälle, gör en viss vinst på något som ändå är destruktivt i längden.
Citera
2016-04-08, 17:28
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Fast du kan ju inte ta hand om dig själv. Du super ju frivilligt in giftig gas och förorenar luften för andra. Du behöver en förmyndare just för att du inte är kapabel till att ta ansvar själv. Nu är vi många som står bakom förbudet som inte bryr oss om du lever eller dör, vi vill helt enkelt att du ska sluta röka för att du förpestar omgivningen för oss andra på den här planeten med ditt snuskiga beteende.

Andrahandsrökningen är verkligen det riktiga hotet mot mänskligheten. Skitsamma att vi har länder med kärnvapen redo att avfyras, eller fullskaligt krig i mellanöstern som startades av västmakter för att forcera sin egen agenda på regionen eller att världsbankerna medvetet skuldsätter folk så vi för alltid blir deras slavar.

Andrahandsrökning däremot, fy fan.
Citera
2016-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vår allseende och allvetande förmyndarregering drev alldeles nyss igenom ett förbud mot mentolcigaretter för att stärka den svenska folkhälsan. Endast Sverigedemokraterna och Moderaterna opponerade sig emot lagförslaget, medan de skenheliga "Liberalerna" tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna gick på regeringens linje.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/mentolcigaretter-f%C3%B6rbjuds-i-sverige-1.184473

Givetvis var vår korrupta folkhälsominister nöjd med beslutet (han har nära kontakter till den inflytelserika nykterhetsrörelsen). Som en vanlig svennebanan finns det dock all anledning i världen att inte vara nöjd med det här beslutet.

Vad tror ni blir de politiska effekterna av detta? Kommer rökningen minska? Kommer smugglingen av mentolcigaretter att öka?

En sak är dock säker, igår blev Sverige lite mindre friare...

hur kan de vara liberala om de förbjuder saker??
de är ej liberala..
Citera
2016-04-08, 18:39
Medlem
Röker inte längre men feströker ibland, och då är de "vanliga cigg" så mig rör det inte. Frågan är ju vart man ska dra gränsen, typ förbjuda snabbmat,energiedryck etc också? Är verkligen rökning så mkt farligare än andra onyttigheter. Å andra sidan tkr jag en cigg ska vara en cigg p inge jävla pärongott o blandat smak, då kan man väl lila gärna försöka röka en påse godis?

Lite dubbelmoral kanske då jag själv faktiskt köpte en cigg me päronsmak en gång men innerst inne tkr jag så.
Citera
2016-04-08, 19:00
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Newsflash! VI betalar läkarna som måste ta hand om dig när du ligger på sjukhuset i lungcancer!

De indirekta kostnaderna pga. sjukdomar till följd av cigarettrökning är enorma.
Ska vi inte förbjuda skidåkning också? Helt onödigt och folk hamnar ibland på sjukhus.. Asfalt bör förbjudas också, man kan ju ramla och slå sig.

Jävla idiotresonemang.
Citera
2016-04-08, 20:20
Medlem
Abwehrs avatar
Eftersom det inte är tobaken i sig som orsakar lungcancer utan inandningen av de gaser som blir av förbränningen så borde all förbränning förbjudas. Om vi i "stormakten" Sverige förbjuder all förbränning överhuvudtaget så kommer vi visa vägen för andra nationer.
Vi kan förbjuda: Grillning,förbränningsmotorer,ljus....ja bara fantasin sätter gränserna.

Sug...
Citera
2016-04-08, 21:33
Medlem
Exaktes avatar
Mycket prat om att behöva betala för rökares sjukvård, samtidigt som det finns en hel del forskning som visar att sanningen är den motsatta. Det är billigare för sjukvården att vårda rökare som får cancer och dör än människor som lever länge och kostar ännu mer som gamla.
Folk skriker sig hesa om att förbjuda saker och ting för att samhället ska spara pengar, men det kan vara värt att ifrågasätta. En tjockis som äter ihjäl sig är i vissa fall billigare än en smal person som blir gammal.

Alcohol, Obesity and Smoking Do Not Cost Health Care Systems Money
http://www.forbes.com/sites/timworstall/2012/03/22/alcohol-obesity-and-smoking-do-not-cost-health-care-systems-money/#37074c913c21

The Health Care Costs of Smoking
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199710093371506

Smokers and the obese cheaper to care for, study shows
http://www.nytimes.com/2008/02/05/health/05iht-obese.1.9748884.html?_r=0

Citera
2016-04-08, 21:39
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Mycket prat om att behöva betala för rökares sjukvård, samtidigt som det finns en hel del forskning som visar att sanningen är den motsatta. Det är billigare för sjukvården att vårda rökare som får cancer och dör än människor som lever länge och kostar ännu mer som gamla.
Folk skriker sig hesa om att förbjuda saker och ting för att samhället ska spara pengar, men det kan vara värt att ifrågasätta. En tjockis som äter ihjäl sig är i vissa fall billigare än en smal person som blir gammal.

Alcohol, Obesity and Smoking Do Not Cost Health Care Systems Money
http://www.forbes.com/sites/timworstall/2012/03/22/alcohol-obesity-and-smoking-do-not-cost-health-care-systems-money/#37074c913c21

The Health Care Costs of Smoking
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199710093371506

Smokers and the obese cheaper to care for, study shows
http://www.nytimes.com/2008/02/05/health/05iht-obese.1.9748884.html?_r=0

Du kan ju inte bara komma in i en tråd om rökning och presentera fakta förstår du väl? Plus, ingen av dina länkar snackar om hur illa mina kläder luktar!
Citera
2016-04-09, 09:13
Medlem
maniacmans avatar
Mitt liberala sinne gillar inte förmyndartänk, däremot har jag insett att människor inte är mogna för ett sådant samhälle. Hade folk varit intelligentare och mentalt starkare skulle vi inte ha beroenden och misär. Med tanke på dagens medmänniskor är det lika bra att förbjuda skiten.
Citera
2016-04-09, 10:56
Medlem
sephines avatar
Angående inlägg 142. Att överviktiga och rökare kostar vården mindre än slanka ickerökare. Får inte ihop det resonemanget. Det är ohälsosamt att röka, det är ohälsosamt att vara överviktig men ändå blir den gruppen då billigare i vårdkostnad än de som lever hälsosamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in