2016-04-07, 01:08
Medlem
Om flashbacks filosofer får nämna de roligaste och bästa böckerna de vet, vilka skulle det vara?
Jag är på jakt efter ny bra läsning, och söker efter någonting humorfyllt som gärna får ha en filosofisk touch. Jag är säker på att ni har fantastiska tips på lager, och hoppas att mods tycker att denna tråd passar, för jag tror att den skulle kunna bli bra!

Filosofernas favorit-humorböcker - kör!
Senast redigerad av Jorgen300 2016-04-07 kl. 01:36.
Citera
2016-04-07, 01:12
Kanske ses som oseriös men Ron Jeremys biografi är väldigt rolig ur ett filosofiskt perspektiv hur sexull njutning och utövande påverkar ens liv. Spec om det är ens karriärsval. Annars en man som heter ove, hur cynism och nihilism och misantrop syn påverkar ens levnad på ett humorvis sätt
Citera
2016-04-07, 01:17
Medlem
Jag fullkomligt avgudar och älskar David Thornes humoristiska bokbidrag som bl.a. innefattar mail han skickat. Han har förvisso lyckats passera gränsen för vad som är både etiskt och moraliskt rätt ett antal gånger, b.la. kan vissa påhitt klassas som både trakasserier och mobbing, men likväl helt otroligt kul. Han har för övrigt släppt 3 böcker och jag äger dem alla.

Här är ett klipp på när hans berömda "spider-mail" diskuterades i teve: https://www.youtube.com/watch?v=2IivXENMiI8

Och här är spidermailet i sin helhet. https://keboch.wordpress.com/2008/11...er-as-payment/
Citera
2016-04-07, 17:09
Medlem
Nice! Ska kolla in båda dessa.
Tärningsspelaren är grym förresten. En lite klurig och sjukt intressant bok med inslag av humor och galenskap. Rekommenderas
Och, Liftarens Guide, så klart!

Tärningsspelaren och Liftarens Guide, där har vi två från mig för tillfället.

Fler som har idéer och tankar??^^
Citera
2016-04-07, 17:12
Medlem
Dubbelpost, men Tao enligt Puh måste ju nämnas... Underbar!
Citera
2016-04-07, 17:35
Medlem
nerdnerds avatar
"Surely you are joking Mr Feynman" av den briljante fysikern Richard Feynman. Inte filosofi i akademisk mening, men kvalar alla gånger in här. Filosoferar t ex om bästa sättet att närma sig kvinnor. Vilket han nog inte hade problem med alls, han verkar ha varit en riktigt rolig typ.

Fast ang att närma sig kvinnor måste man förstås även nämna "The game" av Neil Strauss, som iaf delvis är hysteriskt rolig, men också sorglig i sin existentiella tomhet. På något sätt påminner den om böcker jag har läst av fd finansproffs vars hela liv handlade om den ena finansiella erövringen efter den andra med smarta optionsaffärer mm. Är det verkligen meningen med livet?

På tal om finans -- ganska mycket allvarligare men ändå ofta roligt är allt av N.N. Taleb: "Fooled by randomness", "The Black Swan", "Antifragile", med mycket filosofi, om än åt det mer jordnära hållet.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-04-07 kl. 17:39.
Citera
2016-04-10, 18:57
Medlem
Jag vet inte om jag kvalificerat mig till flashbackfilosof men den författare som först slog mig var i varje fall, Erland Loe. T.ex. Doppler. Rolig minns jag den som. Svårt att tänka mig en rolig bok som inte samtidigt har något av filosofi i sig.
Citera
2016-04-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Jag vet inte om jag kvalificerat mig till flashbackfilosof men den författare som först slog mig var i varje fall, Erland Loe. T.ex. Doppler. Rolig minns jag den som. Svårt att tänka mig en rolig bok som inte samtidigt har något av filosofi i sig.
Har hört lite om honom nyligen, ska kolla upp hans grejer! Och tack för tipset
Citera
2016-04-12, 00:28
Bannlyst
Nu är inte det "Böcker" men skrifter som jag gillar är hemsidan.

"Kalle tar syra och tänker på bajs".

Eller

"Kalle tar knark".

Googla det är bedömt riktigt bra skit.
Citera
2016-04-13, 22:12
Medlem
rootswallers avatar
Douglas Adams Liftarens guide till galaxen har nämnt och är bra! Ej att förglömma är hans: "Dirk Gently's Holistic Detective Agency", vet inte om den finns i svensk översättning.
Citera
2016-04-13, 23:26
Medlem
maceruss avatar
bibeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in