2016-04-05, 15:11
Medlem
Ördögs avatar
Så fortsätter det nya Swedistan att växa fram, steg för steg. Språktidningen och Avpixlat kunde redan för någon dag sedan berätta om forskaren Mikael Parkvalls rön - att arabiskan sannolikt redan är Sveriges näst största språk, och att finskan petats ner till bronsplatsen.

http://spraktidningen.se/blogg/har-ar-20-storsta-spraken-i-sverige
http://avpixlat.info/2016/03/31/arabiska-snart-nast-storsta-spraket-i-sverige/

Idag har också Ekot, och därefter Svenska Yle, uppmärksammat Parkvalls forskning. Av någon orsak ser SR det som relevant att nämna att folk har reagerat "negativt" på hans upptäckt och "idiotförklarat" honom. Någon förklaring till dessa reaktioner ges dock inte.

Arabiska går om finska som näst största språk
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6404347
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/05/arabiska-pa-vag-att-ga-om-finska-som-sveriges-nast-storsta-sprak
Citat:
Många nyanlända och ökad medelålder bland Sveriges finskspråkiga gör att arabiskan går om finskan som landets näst största språk. Den bedömningen gör språkvetare som har granskat hur många som talar olika modersmål.

– Med tanke på det stora inflödet av flyktingar ifjol, så är det väl ungefär nu som arabiska går om finska som landets näst största språk, säger språkvetaren Mikael Parkvall.
---
Att det här är ett känsligt ämne har Mikael Parkvall fått känna på sedan han publicerade sitt arbete. De flesta reaktionerna har varit negativa.

– Jag har aldrig blivit så idiotförklarad i hela mitt liv.

Men vad är det som gör att folk är så negativa?

- Jag kan inte förklara varför det har blivit så här. Men ju högre siffror du anger, desto bättre människa är du. Ju lägre siffror du anger, desto sämre människa är du. Det betyder att "du önskar att vi var så här få, va?".
Senast redigerad av Ördög 2016-04-05 kl. 15:30.
Citera
2016-04-05, 15:24
Avstängd
konstapels avatar
Ja några "futtiga" 155000 arabisktalande lär det inte vara frågan om nu, fyra år senare. Snarare 3-400000, kanske uppemot 500000.

Den sista fasen i den abnorma omvandlingen från ett av världens mest homogena och stabila samhällen till ett mångkulturellt konglomerat i brasiliansk stil med skyhög brottslighet och enorma sociala problem pågår ohejdat framför våra ögon.
Senast redigerad av konstapel 2016-04-05 kl. 15:27.
Citera
2016-04-05, 15:26
Medlem
Europes avatar
Rent logiskt torde arabiska gå om finskan när som helst, om det nu inte skulle redan ha gjort det. Antalet finskfödda minskar stadigt i Sverige för varje år som går (enbart i Stockholm minskar de med 1000 finskfödda/år). Inte heller lär antalet andra och tredje generationens finnar öka, samtidigt som många av dem aldrig ens har lärt sig finska. Redan när jag växte upp, så noterade jag att en del andra jämnåriga med finska föräldrar inte hade lärt sig finska. Dessutom finns det svenskspråkiga finskfödda. När det gäller de inhemska finskspråkiga (som t.ex. Tornedalsfinnar), så har ju svenska staten fram till nyligen medvetet bekämpat användandet av det finska språket, så även dessa finskspråkiga lär ha minskat. Samtidigt ökar de arabisktalande explosionsartat, som bekant. Det är knappast svårt att förutsäga framtiden utifrån det vi vet.

Edit: Jag insåg att en del skulle så klart gnälla om att mäenkieli och andra norrbottniska finska dialekter inte är finska, utan egna språk. Det kan man så klart tycka, men jag tror ni fattar vad jag menar. Om jag begriper det jag hör som finska, så är det för mig i ganska hög grad finska, även om det skiljer sig från riksfinska och oavsett vilken officiell stämpel det nu må ha fått i Sverige.
Senast redigerad av Europe 2016-04-05 kl. 15:39. Anledning: Edit
Citera
2016-04-05, 16:10
Medlem
ModerRotas avatar
Den procentuella fördelningen Arabiska-Finska visar tydlig var och när Sharia kommer införas.

Dessutom går det med lätthet att se var brott kommer att ske och av vilken typ. En fördel är att varna etniska Svenskar om detta så att de kan sälja sina fastigheter snabbt innan priserna redan rasat.

De områden som är drabbade bör också ställas under poliskommun för att begränsa spridningen av eländet.

Det är inte fantasier vi talar om, utan empiriska studier från världens alla hörn.

Antal barn som gärningsfolken får ha måste begränsas rejält. Förslagsvis ett barn, eller inget.
Senast redigerad av ModerRota 2016-04-05 kl. 16:13.
Citera
2016-04-05, 16:11
Medlem
Fattar inte.

Varför idiotförklaras denna forskningen?
Vill vänstern inte att man ska veta att arabiskan är stor i Sverige? Varför?
Är alla svenskar innerst inne smygfientliga mot invandrare och därmed skulle SD kunna plocka hem lite extra röster om sådan här forskning visar sig?
Har frigolit stor kuk? Mjuk som skumgummi? Liten? Mittemellan? Sned? Bred? Inlindad i frigolit?
Citera
2016-04-05, 16:32
Medlem
Knappast chockerande. Bara i fjol kom ju mer än 170.000 ifrån MENA till Sverige. Finlands-svenskarna är väl ca. 400.000. Samt att Sverige har haft en befolkningsökning på nästan 100.000 främst ifrån MENA sedan 2010 bara.

Skrämmande utveckling. Vem fan pallar bo i ett MENA land också.
Citera
2016-04-05, 16:42
Medlem
JustZlatans avatar
Det borde väl göra många finnar arga. Om några decennier går arabiskan om svenskan också.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Varför alla negativa tongångar eller är det verkligheten som knackar på utanför Vänsterns högborg?

Sisuradio får byta namn till Arabiaradio.

Arabvänstern i så negativa för att dom anser att dom är ännu fler än vad denna forskare har kommit fram till. Arabvänstern tycker nog att han är rasist.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-04-05 kl. 16:46.
Citera
2016-04-05, 16:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Varför alla negativa tongångar eller är det verkligheten som knackar på utanför Vänsterns högborg?

Sisuradio får byta namn till Arabiaradio.
Citera
2016-04-05, 16:45
Medlem
SituationReports avatar
Känns som om sverige kommer bli lite såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=xf-b3BorM4E
Citera
2016-04-05, 16:46
Medlem
svarttaxins avatar
Fyfan va vidrigt. Avskyr arabiska. Fult, äckligt, inavlat religionsspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Känns som om sverige kommer bli lite såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=xf-b3BorM4E

Trodde han att en liten sten skulle stoppa ett traktordäck?
Citera
2016-04-05, 16:51
Medlem
Balkan-Kings avatar
Liberale kæmper som Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt og Barack Obama påstår at vi lever i en dynamisk verden, derfor kan jeg ikke se problemet med at finsk erstattes med arabisk.
Citera
2016-04-05, 16:59
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Fyfan va vidrigt. Avskyr arabiska. Fult, äckligt, inavlat religionsspråk.

Trodde han att en liten sten skulle stoppa ett traktordäck?

Ja, ungefär som om ett flashback inlägg skulle stoppa översvämningen in i Sverige.....

Det krävs enorm kapacitet att få stopp på vårt elände idag. Låter vi det fortgå och de förökar sig, så kommer det inte längre gå att stoppa överhuvudtaget.

Det är NU vi måste förhindra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in