2016-04-05, 11:06
Medlem
WOUUAAAPs avatar
En liten stad i norrlands inland med typ 40000 invånare. Fotbollsklubben är i år 20 år gammal bara men har utvecklats med små medel till en toppklubb i svensk fotboll,

med en publikfriande anfallsfotboll. En fotboll som mff kan vara avundsjuka på. Nu är de i allsvenskan och siktar antagligen på att representera Sverige i CL om några år.

De flesta såg de säkert läxa upp bajen igår kväll. Hela Stockholm var lamslaget och söder visste inte vad de skulle ta sig till.

Vad tror ni? Tar det stopp här? Frågeställningen kan tyckas vara överdriven men vi kanske kan begränsa oss till 2005 och framåt. Kommer de utveckla oss som nation och revolutionera landet med sin totalfotboll, snabba och vackra anfallsspel. Tänk om en klubb som dif/aik/gbg hade anammat deras ideologi, hade ju spårat ur helt med titlar, hets och mediarunk.

Vad ligger bakom utvecklingen av klubben egentligen? Är det nya brittiske tränaren som tar Sverige med storm?

Reflektera!
Citera
2016-04-05, 11:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WOUUAAAP

med en publikfriande anfallsfotboll. En fotboll som mff kan vara avundsjuka på. Nu är de i allsvenskan och siktar antagligen på att representera Sverige i CL om några år.

1: Gör det de har de en väldigt skev syn på sin verksamhet och svensk fotboll
2: Inget svenskt lag kan ha det som sikte/mål förutom MFF i nuläget. Alla andra lag som siktar på det kan ha det som en naiv dröm. Inget mer.
3: Nej, ÖFK är inte det bästa som hänt svensk fotboll. De kryssade mot ett förmodad mitten/bottengäng utan spelidé med en föråldrad tokhyllad tränare. Hammarby är ett mediokert lag. Östersund kanske slutar före Bajen. Mer än så är jag tveksam till.

Att de läxade upp Hammarby faller på sin egen orimlighet då de inte vann. Då spelar de faktiskt inte någon roll hur "överlägsna" du vill få dom till. Det kan omöjligen kallas att läxa upp om man inte vinner.

Men jag inser efter några rader att du bara trollar.

Så 10/10 för jag ge dig.
Citera
2016-04-05, 11:15
Medlem
Bästa som hänt svensk fotboll vet jag inte, men man kan inte låta bli att förundras över deras framsteg och charmiga fotboll. För bara några år lirade dom i Divsiion 2 Norrland, en serie där bland annat mitt lokala lag huserar sedan några år tillbaka. Jag tror inte att man är en klubb som är med för att se och lära utan min teori är att man vill sätta sig själva på kartan per omgående. Låt säga att dom ligger någonstans i mitten efter 10-15 omgångar så kan vi djupanalysera det ytterligare. Men ett charmigt lag helt klart. Sveriges svar på Barcelona om man ser till spelet.
Citera
2016-04-05, 11:16
Medlem
Bajen666s avatar
Tittar man på Östersund så kan man tro att det är ett Brasilianskt lag, inte en Svensk så långt ögat kan se...t om tränaren är utländsk.
Bajen har väl i alla fall 2-3 Svenskar men en utländsk tränare..
Tycker nog ALL"SVENSKAN" kan byta namn...
Men visst fan var dom bra Östersund....inget snack.
Senast redigerad av Bajen666 2016-04-05 kl. 11:18.
Citera
2016-04-05, 11:19
Medlem
WOUUAAAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Bästa som hänt svensk fotboll vet jag inte, men man kan inte låta bli att förundras över deras framsteg och charmiga fotboll. För bara några år lirade dom i Divsiion 2 Norrland, en serie där bland annat mitt lokala lag huserar sedan några år tillbaka. Jag tror inte att man är en klubb som är med för att se och lära utan min teori är att man vill sätta sig själva på kartan per omgående. Låt säga att dom ligger någonstans i mitten efter 10-15 omgångar så kan vi djupanalysera det ytterligare. Men ett charmigt lag helt klart. Sveriges svar på Barcelona om man ser till spelet.
Håller med det är en imponerande utveckling.

Stämmer det att de har planer på att utveckla en egen plantskola? Eller de kanske litar helt på sitt scoutingnätverk för stunden och lite längre framåt. Men de vore kul om massa talanger flockas och får träning på ett rent tekniskt plan i en befriande plantskola som ger en otrolig grund inför framtiden.

En talangskola som la masia skulle ju faktiskt gynns fotbollssverige i slutändan. Så alla entusiaster borde hålla tummarna för att det går bra för öfk (men det kommer det ju att göra :yes )
Citera
2016-04-05, 11:25
Citat:
Ursprungligen postat av WOUUAAAP
En liten stad i norrlands inland med typ 40000 invånare. Fotbollsklubben är i år 20 år gammal bara men har utvecklats med små medel till en toppklubb i svensk fotboll,

De flesta såg de säkert läxa upp bajen igår kväll. Hela Stockholm var lamslaget och söder visste inte vad de skulle ta sig till.

Vad tror ni? Tar det stopp här? Frågeställningen kan tyckas vara överdriven men vi kanske kan begränsa oss till 2005 och framåt. Kommer de utveckla oss som nation och revolutionera landet med sin totalfotboll, snabba och vackra anfallsspel. Tänk om en klubb som dif/aik/gbg hade anammat deras ideologi, hade ju spårat ur helt med titlar, hets och mediarunk.

Vad ligger bakom utvecklingen av klubben egentligen? Är det nya brittiske tränaren som tar Sverige med storm?

Reflektera!

1. För oss som varit med om Allsvenskan ganska många år så är det inget nytt med nykomlingar som har en bra startsträcka. De har självförtroende sen avancemanget, tror de kan spela sin egen fotboll och har höga förväntningar i klubben. Men vi som varit med vet hur det slutar 9 fall av 10.

2. MFF har inget att vara avundsjuka på efter en match mot Bajen som är tippat mitten neråt. MFF är i final i cupen efter ha slagit Norrköping som körde över ÖFK.

3. Visst CL.......

4. Hela detta inlägg saknar relevans efter en match. Nu har man ett väldigt bra schema på våren med topplagen hemma och mellanlagen borta. Men tar man över 3 poäng mot AIK och Häcken hemma så kan vi ta snacket efter det.

Jag fick själv se ett allsvenskt topplag, IFK Norrköping, visa östersund hur man spelar fotboll när man slug ut dem ur cupen.
Senast redigerad av PalmiNio 2016-04-05 kl. 11:39.
Citera
2016-04-05, 11:29
Medlem
bagarn29s avatar
Raynor, Houghton och Hodgson är några engelska tränare som tidigare tagit Sverige med storm.

Visst är oavgjort mot Bajen borta viktigare än MFFs och Göteborgs europeiska framgångar.

Teknik och svenska spelare går oftast inte hand i hand om de inte har annat än vikingablod i ådrorna.

Sveriges svar på Barcelona och CL-spel inom några år? Om de är kvar i allsvenskan 2018 har de gjort det bra.
Citera
2016-04-05, 11:33
Medlem
Östersund hade 45 minuter 66% bollinnehav samt 1-1 mot ett trögt, nervöst Hammarby vars största stjärna sitter skadad och du pratar om det bästa som hänt samt vill ha respekt?

Har jag uppfattat det hela rätt? eller är det bara jag som inser att du är helt okunnig inom svensk fotboll?
Citera
2016-04-05, 11:38
Medlem
Klubben i mitt hjärta, men ärligt har jag aldrig trott att dom ska gå så långt som till allsvenskan. Dels för att det är relativt liten förening med betydligt mindre ekonomin än redan etablerade storlag, dels för att dom inte haft rätt spelarmaterial med mera med mera.. Nu säger jag bara njut så länge det varar, kanske blir nya leicester i år
Senast redigerad av glesbygdslover 2016-04-05 kl. 11:42.
Citera
2016-04-05, 11:42
Själv kommer man ihåg Landskrona BoIS 2002 som började med att slå hif med 6-2 för att sedan glänsa i 8-9 omgångar och leda serien.

Men......det var också allt man kommer ihåg.
Citera
2016-04-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Själv kommer man ihåg Landskrona BoIS 2002 som började med att slå hif med 6-2 för att sedan glänsa i 8-9 omgångar och leda serien.

Men......det var också allt man kommer ihåg.
Varför jämför du ens med Landskrona?`det är ändå en rätt stor stad. Nu snackar vi om en klubb ute på landsbygden med typ 400000 invånare som klättrat rätt upp i seriesystemet på bara några år med väldigt små resurser.
Citera
2016-04-05, 12:03
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Varför jämför du ens med Landskrona?`det är ändå en rätt stor stad. Nu snackar vi om en klubb ute på landsbygden med typ 400000 invånare som klättrat rätt upp i seriesystemet på bara några år med väldigt små resurser.
Östersund är en större stad än Landskrona.

Det är uppfriskande med lag som kommer upp och vågar spela en offensiv och passningsinriktad fotboll. Just det possessionspel vi fick se från ÖFK i första halvlek har man inte sett mycket av i Allsvenskan, men jag tror många allsvenska tränare i andra halvlek fick se prov på hur man kan störa Östersund. Även om man skakade fram två vassa chanser så såg dom ut som ett annat lag i andra halvlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in