• 1
  • 2
2005-11-21, 00:02
Medlem
Rooneys avatar
Bilen i fråga är en Mitsubishi Lancer årsmodell 1998.

Första frosten härom dagen, bilen vägrar starta. Hör bara ett väldigt tyst försök att få igång motorn. Vet att bilbatteriet är dåligt så i med ett nytt batteri och bilen startar utan problem.

Nu har dock ett nytt problem uppstått, vid kallstart får jag motorstopp varje gång jag bromsar in och släpper gasen. Inträffar även under/efter långkörning, men mer sällan.

När jag släpper gasen märker jag också att halvljuset och ljuset på instrumentpanelen blir svagare och att värmefläkten går saktare. Detta inträffar de gånger den inte får motorstopp.

Vad kan vara fel?
Citera
2005-11-21, 00:23
Medlem
badtabs avatar
nåt knas med jordningen av motorn?
Testa att sätta en startkabel mellan - på batteriet och nånstans på motorn, typ ett lyftöra eller så
Citera
2005-11-21, 00:47
Medlem
Rooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badtab
nåt knas med jordningen av motorn?
Testa att sätta en startkabel mellan - på batteriet och nånstans på motorn, typ ett lyftöra eller så

Ok, vad händer när jag provar det?
Citera
2005-11-21, 02:09
Medlem
volvo 240s avatar
Dra åt kablarna ordentligt igen Gjorde själv det misstaget innan idag hehe.
Citera
2005-11-21, 02:22
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Dra åt kablarna ordentligt igen Gjorde själv det misstaget innan idag hehe.
Och skruvarna ska vara borta när du sätter dit polskorna! Så den kommer ner riktigt omkring batteripolen.
Citera
2005-11-21, 11:58
Medlem
Vardons avatar
Ta en liten stålborste, sandpapper, tungan och gör rent batteriskorna invändigt så de ger bra kontakt, alltid bra att börja med...
Citera
2005-11-21, 14:26
Medlem
badtabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooney
Ok, vad händer när jag provar det?

Går den bättre då så är själva motorn dåligt jordad, det sitter vanligtvis en jordfläta mellan kaross och motor, som kan vara av eller jävligt ärgad!
Citera
2005-11-22, 22:11
Medlem
Hunk Goldens avatar
åk förbi en husvagnsmek eller någon annan m en batteriprovare... du kan fått ett felaktigt batteri.. tex om en cell har pajat...kolla även syranivån. om det nu går..
Citera
2005-11-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooney
Bilen i fråga är en Mitsubishi Lancer årsmodell 1998.

Första frosten härom dagen, bilen vägrar starta. Hör bara ett väldigt tyst försök att få igång motorn. Vet att bilbatteriet är dåligt så i med ett nytt batteri och bilen startar utan problem.

Nu har dock ett nytt problem uppstått, vid kallstart får jag motorstopp varje gång jag bromsar in och släpper gasen. Inträffar även under/efter långkörning, men mer sällan.

När jag släpper gasen märker jag också att halvljuset och ljuset på instrumentpanelen blir svagare och att värmefläkten går saktare. Detta inträffar de gånger den inte får motorstopp.

Vad kan vara fel?

Att spänningen går ned beror på att generatorn inte laddar så bra på de låga varven det blir fråga om. Tomgångsproblem har vanligtvis med insprutningen att göra - prova att nollställa insprutningsdatorn genom att lyfta av batteripolen några minuter. Annars kan du åka till en verkstad som nollar datorn åt dig. Det kan vara så att insprutningen har hamnat i "nödläget" och då funkar den men inte mer och meningen är att du skall kunna åka till verkstaden, så gör det och be dem koppla in sig och se vad det kan vara för fel.
Citera
2005-11-23, 07:49
Medlem
Starta bilen(Utan att röra gasen) Låt den sedan gå på tomgång 5-10 minuter, Efter det borde den ha "ställt in sig".
Citera
2005-11-23, 13:30
Medlem
batteriet laddar inte
Citera
2005-11-23, 18:08
Medlem
På äldre modeller av detta svåruttalade märke fick man mjölka på gasen ett rätt bra tag för att lära in tomgångsläget, vet inte om detta gäller så sena modeller som din men om inget annat hjälper kan det vara värt ett försök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in