2016-04-03, 10:51
Medlem
Som rubriken lyder: jag har ingen gymnasieutbildning men hade tänkt ge det ett försök att söka in till en utbildning med reell kompetens (jag vet att chansen är liten att bli antagen - så det är inget som vi behöver diskutera).

Jag måste bifoga andra studier + arbetslivserfarenhet som jag har samlat på mig genom åren, samt skriva en kort förklaring till varför jag inte har ett fullständigt gymnasiebetyg. Finns det nån som har nåt tips på vad jag kan skriva? Jag hoppade av efter första året, mådde psykiskt dåligt då jag hade problem hemma och var mobbad i skolan. Det känns dock jäkligt personligt att skriva detta till antagningsenheten, jag har inte lust att dela med mig av sånna personliga saker + att jag tycker inte det är särskilt passande.

Nån som har nåt tips på vad jag kan skriva eller hur jag kan formulera mig i brevet?
Citera
2016-04-03, 11:19
Medlem
vtcs avatar
Fokusera på vad du har gjort - inte vad du inte har gjort. Vad har du studerat och vilken arbetslivserfarenhet har du? Detta vore nämligen ett utmärkt svar på frågan.
Citera
2016-04-03, 17:49
Medlem
Frågan är ju hur du ska gå på högskola om du inte lärt dig baskunskaperna först ifrån gymnasiet. Gå komvux och känn efter på skolan först innan du tar ett stort kliv till högskolan.
Citera
2016-04-03, 21:12
Medlem
ArkadSs avatar
Kontakta SYO.

Har för mig att just real kompetens är väldigt individuellt, så att ge några råd om hur det funkar hjälper inte just dig antar jag.
Citera
2016-04-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Frågan är ju hur du ska gå på högskola om du inte lärt dig baskunskaperna först ifrån gymnasiet. Gå komvux och känn efter på skolan först innan du tar ett stort kliv till högskolan.
Som jag skrev, jag har studerat på annat håll. Jag har absolut inga inlärningssvårigheter och har redan vissa högskolepoäng - det är alltså inget "stort kliv" för mig.

Till er andra: tack för bra tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in