Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-04-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Jag är 80-talist och jag minns att när jag var liten och man fick en bit ostekt falukorv av morsan så var den helt annorlunda i konsistens och smak. Idag ser det ut och känns som mjukplast och kan ibland ha en nästintill obefintlig smak.

Glöm inte att alla smaker är mycket intensivare som ung än som gammal. Dvs det du gillar som barn kan trots exakt samma recept smaka annat som vuxen.

Tex hallon/kola-remmar åt man med glädje som liten knarr, nu smakar de fanimej som om de är gjorda av plast vilket de kanske iofs är men tror inte receptet ändrats nåt nämnvärt. Juicy Fruit är ett annat exempel.

Men tjafsar inte om att dyr falu troligen är bättre än billig! Har testat fanimej allt ur lägre prissegmentet och ingen smakar ett piss men salt, peppar och grillkrydda och stek fram lite brändyta sen är det mumma!

Radhusfilé!
Citera
2016-04-06, 17:56
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Glöm inte att alla smaker är mycket intensivare som ung än som gammal. Dvs det du gillar som barn kan trots exakt samma recept smaka annat som vuxen.

Tex hallon/kola-remmar åt man med glädje som liten knarr, nu smakar de fanimej som om de är gjorda av plast vilket de kanske iofs är men tror inte receptet ändrats nåt nämnvärt. Juicy Fruit är ett annat exempel.

Men tjafsar inte om att dyr falu troligen är bättre än billig! Har testat fanimej allt ur lägre prissegmentet och ingen smakar ett piss men salt, peppar och grillkrydda och stek fram lite brändyta sen är det mumma!

Radhusfilé!

Medhåll om att smaken ändras. Mycket godis innehåller dock mer glukos-fruktos-sirap idag än vanligt socker som förr. Inbillar mig att det är mer sockerarter i korvarna numera, det är kanske det som rinner ut i stekpannan och blir som klister.

Jag tycker Scans Deli falukorv smakar ungefär som Scans vanliga falukorv gjorde förr. Så den får duga för mig. Mild smak, men det är det jag vill ha på mackan eller till pastan.
Citera
2016-04-08, 09:34
Medlem
jajahars avatar
Jag funderar på om inte falukorven förändrades någon gång tidigt 80-tal. På den tiden brukade jag bunkra upp med Täljewurst medan jag var i krokarna runt Stockholm. Den var av bra kvalité och liknade den gamla falukorven men vad jag hört så har de lagt ner tillverkningen för ett par år sedan.

Jag vet inte om falukorven var mera rökt förr, någon krydda har tagits bort och någon annan satts till. Annars så tycker jag att Ugglarp och Änglamark har den bästa.
Citera
2016-04-09, 19:29
Medlem
Cuzco1s avatar
Melkers falukorv håller bra klass.
Gustafskorv kan jag rekommendera om ni vill ha en köttigare korv med lite mer smak. Gjord på hästkött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in