• 1
  • 2
2016-04-03, 02:26
Medlem
Äldre personer jag möter pratar alltid om att falukorven var godare förr och nu är det bara skräp. Är det någon som vet om de talar sanning och var kan man köpa gammaldags falukorv?
Citera
2016-04-03, 02:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Äldre personer jag möter pratar alltid om att falukorven var godare förr och nu är det bara skräp. Är det någon som vet om de talar sanning och var kan man köpa gammaldags falukorv?

Bra falukorv ska ha hög kötthalt och inte ha plastskinn. Det är väl ungefär så falukorven var förr.
Men vad menar du med "förr"? 100 år sedan? Eller 30-40? Jag kan bara tala om 30-40.
Testa också en liten tillverkare. Inte Scan eller Lithells.
Citera
2016-04-03, 02:33
Bannlyst
Dom talar sanning. Dom få gångerna jag köper falukorv så är det Änglamark som gäller även om den är förhållandevis (svin)dyr.

Men ändå värd varenda krona. Dom billigare sorterna, även Scan, är rena klistret när man steker dom.
Citera
2016-04-03, 02:56
Medlem
revodnebs avatar
Jag tycker att Vaggeryds falukorv är väldigt god och har gammaldags smak.

http://www.vaggerydschark.se/produkt.../falukorv.html

Har bara hittat den i Sundsvall.
Citera
2016-04-03, 03:39
Medlem
Kan tänka mig att riktig falukorv e fina grejjer, aldrig kommit över nån riktig. Har svårt att tro att findus eller scan eller vad märkena heter nu förtiden är i närheten..
Citera
2016-04-03, 04:45
Jag är från 80-talet och redan då var den väsentligt kryddigare och därmed godare.
Citera
2016-04-03, 04:50
Medlem
De gamla har rätt, billig falukorv idag innehåller en hel del utfyllnad så att den blir billig, mest vatten och potatisfibrer. Det är det som gör att korven alltid fastnar i stekpannan hur försiktigt man än steker.

Bra falukorv måste innehålla en hög andel kött, minst 70 %, sen beror det ju på vilket kött det är och hur den kryddats. En korventusiast som jag har några favoriter.
Jokkmokks Falu, i Jokkmokk
Gammaldags falukorv, Hedmans delikatesser i Strömsund.
Sen min absoluta favorit. På Sandströms kött i Stockholm säljer det korv som inte ens innehåller nitrit. De håller till i Nacka.
Om man inte bor i närheten gäller det att ha vänner som kan ta med när de hälsar på.
Citera
2016-04-03, 06:41
Medlem
christerys avatar
Det är nog inte så enkelt att svara på, smaker som jag uppskattar förändras och så även produkterna (i detta fall falukorv). Finns rent av äckliga sorter som jag inte tycker får kallas korv, andra som troligen passar bäst stekta - men inte alls gör sig bra direkt på mackan.

Men vad jag kommer ihåg ifrån sommarloven som ung och den korven, den kommer jag nog inte hitta. Sommarn var alltid varmare, loven längre och det nappade alltid när jag fiskade.

Minnen är lite luriga, allt var bättre förr - men det går att hitta bra falukorv nu åxå. Men kostar den 29kr/kg så är den inte bra är ju ett tips. Tror inte den får kallas falukorv ens.

Kruuvakorven och basturökt är två favvisar för mig just nu, men det finns säkert fler. Spiralkorven åxå om man skall ha den direkt på mackan, men det går inte att välja en - det finns så många goda. Begränsa dig inte till falukorv heller - testa alla sorter, det finns mycket trevligt att hitta.
Citera
2016-04-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra falukorv ska ha hög kötthalt och inte ha plastskinn. Det är väl ungefär så falukorven var förr.
Men vad menar du med "förr"? 100 år sedan? Eller 30-40? Jag kan bara tala om 30-40.
Testa också en liten tillverkare. Inte Scan eller Lithells.
Som jag förstår dem verkar det gälla 60-talet, så typ 40-50 år bak i tiden.
Citera
2016-04-03, 15:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det var en helt annan korv förr.
Den var ju t.o.m god på den tiden, nu mest bukfylla från de flesta leverantörerna som Scan t.ex. som är rent bedrövlig numera. Tidigare fastnade inte korven i en gjutjärnspanna när du stekte den som ett exempel. Idag får man passa den på ett helt annat sätt så den inte blir till cement i botten på pannan. Troligen var det mer kött i då och något annat än potatismjöl och vatten som man använde som klister för att hålla ihop korven med.
Citat:
Som jag förstår dem verkar det gälla 60-talet, så typ 40-50 år bak i tiden.
Nej då det har funnits mindre tillverkare in på 80-talet som gjorde toppenfin falukorv Nyhléns brukade vara en av dessa som var toppen, idag vet jag inte hur de smakar dock.
Senast redigerad av MeanME 2016-04-03 kl. 16:03.
Citera
2016-04-03, 18:23
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Tycker Härryda Karlsson håller hög kvalitet på sina falukorvar, är i alla fall betydligt godare än motsvarande från Scan.

http://www.mat.se/butik/harryda-falu...yda-chark-800g
Citera
2016-04-03, 19:20
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Jag är 80-talist och jag minns att när jag var liten och man fick en bit ostekt falukorv av morsan så var den helt annorlunda i konsistens och smak. Idag ser det ut och känns som mjukplast och kan ibland ha en nästintill obefintlig smak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in