2016-04-02, 22:05
Medlem
Åker in till stockholm nästa helg och ska spendera helgen där.
Mat och kultur står varmt i hjärtat och testat det mesta i matväg men dock slog det mig att jag aldrig ätit genuin centralafrikansk mat.
Finns det några sådana restauranger i stockholm?
Deras kök är helt främmande för mig och jag hade gärna berikat smaklökarna med något nytt.

Citera
2016-04-02, 22:29
Medlem
Finns ju en restaurang Abyssinia men den kanske är mer östafrikansk. Skall tydligen vara riktigt bra.
om de inte bytt ägare...
Citera
2016-04-02, 23:04
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Finns ju en restaurang Abyssinia men den kanske är mer östafrikansk. Skall tydligen vara riktigt bra.
om de inte bytt ägare...

Jag är intresserad av mat men har ingen direkt koll på centralafrikansk mat. Jag har käkat på Abyssinia en gång och det var gott och jag går gärna dit igen. En liknande restaurang är Jebena som ligger i Rådhusets tunnelbana (bokstavligen) som också var schysst när jag provade det.

http://www.jebena.com/

Dessa är dock egentligen eritreanska restauranger. Har någon koll på centralafrikanska restauranger så är jag idel öra.
Citera
2016-04-03, 11:07
Medlem
storytellers avatar
Oj! Googlade runt lite och det verkar inte ens finnas något västafrikanskt ställe i Stockholm längre, inte som har någon googlebar hemsida i varje fall. Det var märkligt, finns ju till och med i mindre städer i Skåne. Jag tror centralafrikanskt är ganska likt västafrikansk mat, mycket fufu och jordnötssåser och cassava och så. Känns rimligt med tanke på att det är gamla franska och belgiska kolonier det mesta. Ibland har ju t.ex. nigerianska hårsalonger också matservering, ingen som hört något sådant?

Östafrikanskt, typ etiopiskt/eritreanskt, är något helt annat och finns ju i de flesta medelstora svenska städer så det behöver väl inte folk posta om i tråden.
Senast redigerad av storyteller 2016-04-03 kl. 11:09.
Citera
2016-04-03, 15:02
Medlem
"tyvärr" stämmer nog dina antaganden då jag kollade upp lite maträtter.
i stort sätt samma mat som i det västafrikanska köket
bördig mark så jag kan bara anta att det det finns en hel del lokala delikatesser som aldrig kommer korsa min väg.
etiopisk och eritreansk mat är jäkla god. har en god vän sedan barnsben vars mor ofta bjussade på eritreansk käk
väldigt trevligt folk dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Oj! Googlade runt lite och det verkar inte ens finnas något västafrikanskt ställe i Stockholm längre, inte som har någon googlebar hemsida i varje fall. Det var märkligt, finns ju till och med i mindre städer i Skåne. Jag tror centralafrikanskt är ganska likt västafrikansk mat, mycket fufu och jordnötssåser och cassava och så. Känns rimligt med tanke på att det är gamla franska och belgiska kolonier det mesta. Ibland har ju t.ex. nigerianska hårsalonger också matservering, ingen som hört något sådant?

Östafrikanskt, typ etiopiskt/eritreanskt, är något helt annat och finns ju i de flesta medelstora svenska städer så det behöver väl inte folk posta om i tråden.
Citera
2016-04-03, 15:07
Medlem
blir nog ett besök hit.
lammgrytorna i menyn såg väldigt goda ut!

tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag är intresserad av mat men har ingen direkt koll på centralafrikansk mat. Jag har käkat på Abyssinia en gång och det var gott och jag går gärna dit igen. En liknande restaurang är Jebena som ligger i Rådhusets tunnelbana (bokstavligen) som också var schysst när jag provade det.

http://www.jebena.com/

Dessa är dock egentligen eritreanska restauranger. Har någon koll på centralafrikanska restauranger så är jag idel öra.
Senast redigerad av SharperSkin 2016-04-03 kl. 15:22.
Citera
2016-05-05, 17:05
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
om de inte bytt ägare...

Deras gryta med daggmask och trollslända var en hit. Testa även deras stekta myror i banansås. Mums...eller kanske, nja. Men en relaxerande upplevelse som ger behållning hela vägen till nattbesöket på toaletten.

Nysvenskt och exotiskt är mitt betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in