2016-04-02, 14:31
Medlem
Hej,
I augusti har jag tänkt att flytta till Linköping och börja studera på Linköpings universitet. Då Linköping är en cykelstad har jag tänkt på en idé, cykeluthyrning. Dvs. att jag till en början köper en cykel, för att sedan ta ut en vecko/månadsavgift av privatpersoner för uthyrning.

Tror ni detta kan vara möjligt? Hur kollar man intresset, annons på blocket?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2016-04-02, 14:38
Medlem
MrChows avatar
Ganska många studenter som är i behov av en cykel köper en på Biltema för 2.000:-. Ska man studera i tre år blir det 55:- i månaden. Servicen som behövs de tre första åren kostar möjligtvis några få hundralappar.

Jag har svårt att se hur du skulle kunna leva på långtidsuthyrning. Lyckas du däremot med bedriften att få igång en rörelse med en stabil kundkrets som hyr cykel per dag och du tar en 20:a eller två för en bra cykel så kan det gå runt.

Personligen hade jag jobbat några timmar extra på Saab, Arla eller Scan varje månad för att dryga ut studiebidraget med.
Citera
2016-04-02, 15:38
Medlem
whaks avatar
Ser det som ganska låg chans att lyckas.

Tänk också på att OM nu någon / några hyr så med tiden så tillkommer ju också kostnad för service / underhåll.

Behöver man bara en cykel sporadiskt så går det ju antingen att köpa något billigt räppel på Jula, Biltema eller Blocket.

Är man i behov av cykel oftare så är det bara att kliva upp "några pinnhål".

Ser inte det som ekonomiskt att hyra cykel.

Okey om du bedrev hotell eller Camping där skulle det kunna fungera.
Vet själv när man var i Göteborg och hyrde en cykel över dagen på hotellet.

Men att hyra i min egen stad, skulle bara kännas som "waste of money".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in