Citat:
Ursprungligen postat av
Sweeper80
En sak slog mig här inatt: jag längtar till döden.
Jag har inga självmordsplaner, eller självmordstankar - verkligen inte. Men, ni vet hur man riktigt gick och längtade till sommarlovet, när man gick i skolan?
Så mycket längtar jag till den dag som jag dör - när det nu blir. Det här citatet:
“Death must be so beautiful. To lie in the soft brown earth, with the grasses waving above one's head, and listen to silence. To have no yesterday, and no tomorrow. To forget time, to forgive life, to be at peace.”
gjorde att det verkligen - mer än någonsin - är så att jag verkligen gör det; längtar till döden. Är det någon mer som gör det?
Är det här okej? Eller jävligt skadat, enbart? Eller är det både okej och skadat? Är det någon mer som känner som jag?
Jag har inte tänkt på det så direkt, mer bara som frihet från oro och ångest som är mina ständiga följeslagare. Då har jag ibland blivit lite lyrisk över att en dag få slippa det.
Tänker på raderna du citerade och särskilt ...
To have no yesterday, and no tomorrow. To forget time, to forgive life, to be at peace.” Det kanske är så i döden det vet ju ingen men vad vi vet - om vi inte är väldigt olycksamma och olyckliga - att ungefär så kan det kännas i livet också.
I de stunder vi blir frikopplade från vårt normala jag. Som när man är förälskad, då försvinner tid och rum och vi blir fria från jaget/egot och tiden, från gårdagens sorger och morgondagens bekymmer. Eller som när vi är engagerade med alla våra sinnen i något vi älskar att göra. Eller om vi festar till lite med någon drog så kan vi tillfälligt känna det. Eller meditation, fysisk träning och massor av andra saker.
Vi kan uppnå det i vårt jordeliv, men inte ständigt och det är väl i så fall skillnaden att man tänker sig att i döden skulle det tillståndet vara permanent.