Citat:
Ursprungligen postat av
Jimmdo
Paradox 1: Högen
"Två miljoner sandkorn utgör en hög. Om ett enda sandkorn avlägsnas från högen är det fortfarande en hög. Förlusten av ett enda sandkorn kan aldrig förvandla en hög till en icke-hög. Men om man tar bort ett sandkorn i taget kommer det tillslut att bara finnas ett kvar. Så ett enda sandkorn utgör alltså en hög." Eubulides
Det beror på hur vi definierar en hög. Är ett korn ovanpå ett annat en hög? Eller krävs det tre stycken i basen och ett ovanpå för att det ska utgöra en hög? Eller går gränsen vid totalt 100 st?
Det är helt upp till betraktaren. Vissa ser fyra korn som en hög, andra kräver mer. Ingen av dem kan väl anklagas för att ha fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jimmdo
Paradox 2: Elektra
"Elektra hade som barn ingen kontakt med sin bror Orestes, men visste att Orestes var hennes bror. När han presenterades för henne som en främling, kände hon då sin bror Orestes?
Vi kan inte svara nej, eftersom Elektra vet att Orestes är hennes bror. Vi kan inte svara ja, eftersom Elektra inte vet att mannen som står framför henne är Orestes." Eubulides
Förhoppningsvis väcker dessa två paradoxer filosoferna som finns inom er!
Antar att det ligger en djupare tanke bakom det här än vad min hjärna är kapabel att hantera, men handlar det återigen inte om hur vi definierar det? Vad innebär det att känna någon? Ur vissa synvinklar så känner jag min granne i huset intill, ur andra synvinklar känner jag inte min egen mamma. Det finns mängder med saker jag vet om min granne, och det finns mängder med saker jag inte vet om min mamma.
Och med tanke på att det finns egenskaper hos mig själv som andra är medvetna om men som jag själv inte är medveten om - känner jag ens mig själv?
Om man anser att man känner en människa enbart pga faktumet att man vet vem dennes släktingar är så kan väl ingen neka till det men kräver andra mer av en relation för att känna att den verkligen känner en människa så kan heller ingen neka till det heller. Det är som sagt upp till betraktaren.
Jimmdo, på sätt och vis kan man säga att du och jag känner varandra en liten aning nu men samtidigt vet inte jag, och troligen inte du heller, vem våra mödrars första kärlekar var. Vad kan vi dra för slutsats av det?