• 1
  • 2
2016-03-31, 22:24
Medlem
http://www.resume.se/nyheter/artikla...a-fortroendet/

*Sex av tio tror att "media medvetet vinklar nyheter för att skapa den bild de föredrar".

Här kommer svaren som media väntat på !

Det är publicerat i resumé som jag läser ibland då jag åker tåg.
Intresset för just media gjorde att jag halkade in på länken och läste igenom med blandad förtjusning

1. Håll ditt ord.
Din publik måste kunna veta att du håller vad du lovar att leverera. Är ditt löfte att vara en social nyhetskälla, var det.*

2. Håll dig till sanningen.*
Utelämna inget, berätta allt, även det jobbiga.*

3. Var transparent.*
Här kan vi nog göra mycket mer: förklara hur vi tänker.*

4. Ge mer än vad du får tillbaka.*
Inget bygger förtroende som kärlek.

Problemet jag känner är ju efter att ha klickat in på länken, skeptiskt. Popuppfönster klickas bort Medans det nedre följer skärmen hur jag än scrollar.
Han tar upp några saker jag kan hålla med om, för att I nästa få höra om den ärliga viralgranskaren, som jag hoppades ett tag skulle stävja sidorna på båda fronter, men granskar såklart bara en.

Jag saknar min tidning, som jag aldrig köper längre och vill ha den tillbaka. Frågan är hur jag skall gå tillbaka?
Jag vet inte men hoppas någon av er vet.

Vad tycker ni ?
Citera
2016-04-01, 23:18
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
*Sex av tio tror att "media medvetet vinklar nyheter för att skapa den bild de föredrar".

Vad tycker ni ?

Det är det här som gjort att jag tappat förtroende för svensk ljugmedia.
Jag måste läsa om samma sak i utländsk media för att få hela bilden och inte halva.
Citera
2016-04-02, 11:00
Medlem
LeifD2s avatar
Förtroende är en engångsartikel. Lite som en cigarett, är den rökt så är den. Skillnaden är det finns inte ett nytt förtroende att plocka fram ur någon förpackning.

Det svensk media kan göra för att bli uppfattade som seriösa är att byta ut i princip all redaktionell personal och ledning. Bland dom personer som idag är engagerade som redaktörer och journalister finns kanske 5% som är dugliga. Resten måste bort och ersättas med personer som aldrig satt sin fot på någon av dom DDR-inspererade "journalist-utbildningar" som Sverige har. Antingen vanligt folk eller journalister utifrån.
Citera
2016-04-02, 14:21
Medlem
Nu utelämnar du relevant information. Bu är det ju FB så det är ju ok att vinkla så det passar
Under punkt 2 kan man tex läsa.

Det här är svårt eftersom medierna styrs av etiska regler. Vi berättar inte "allt" eftersom allt inte alltid är relevant. Att gå hatsajternas väg och tumma på pressetiken är farligt. Även medier i USA och Storbritannien, länder som har mer liberal pressetik, har en djup förtroendekris.

Jag tycker undersökningar om förtroende är tämligen ointressant. Ingen man pratar med läser kvällstidningar, ingen på Flashback, ingen erkänner det. Lik förbannat är det grunden i alla rapportering.
Men vad som är mer intressant är konsumtionen av nyheter. Om den skulle stå i paritet till förtroendet så skulle den inte vara så hög.
Givetvis så glider det, det förstår jag också. Det finns tex ett stort antal läsare av avpixlat som inte har det minsta förtroende för dom. Men dessvärre så har majoriteten det.
Citera
2016-04-02, 22:33
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Det här är svårt eftersom medierna styrs av etiska regler. Vi berättar inte "allt" eftersom allt inte alltid är relevant. Att gå hatsajternas väg och tumma på pressetiken är farligt. Även medier i USA och Storbritannien, länder som har mer liberal pressetik, har en djup förtroendekris.

Haha jo just det, "etiska regler" som stiftats med mycket stark politisk bakgrund och därtill inte tycks överensstämma med pressetiska regler utomlands vars tidningar beter sig helt annorlunda.
Citera
2016-04-02, 22:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha jo just det, "etiska regler" som stiftats med mycket stark politisk bakgrund och därtill inte tycks överensstämma med pressetiska regler utomlands vars tidningar beter sig helt annorlunda.

Varför skulle all världens länder ha samma pressetiska regler? Har tidningar i länder med "vagare" pressetiska regler större förtroende?
Citera
2016-04-07, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Nu utelämnar du relevant information. Bu är det ju FB så det är ju ok att vinkla så det passar
Under punkt 2 kan man tex läsa.

Jag tycker undersökningar om förtroende är tämligen ointressant. Ingen man pratar med läser kvällstidningar, ingen på Flashback, ingen erkänner det. Lik förbannat är det grunden i alla rapportering.
Men vad som är mer intressant är konsumtionen av nyheter. Om den skulle stå i paritet till förtroendet så skulle den inte vara så hög.
Givetvis så glider det, det förstår jag också. Det finns tex ett stort antal läsare av avpixlat som inte har det minsta förtroende för dom. Men dessvärre så har majoriteten det.

Helt rätt, är lite osäker på hur mycket jag får citera, utan att kopiera ner hela krönikan.
Hur som haver, så är skillnaden att det tar 10 min innan någon på flashback har påpekat det, eller att jag är ute helt och cyklar. Jag kommer inte undan hur jag än försöker, det enda jag har är diskutionen som försvar. Sen finns redan krönikan högst upp med länk där du kan läsa allt. Du har 100% av det som skrivits "hänt".

Ja, utländska medier har samma problem, vad det bottnar i borde det kanske skapas en tråd som inte bara spårar ut i judehat, men det är flashback såklart.

Du har även rätt där, motpoler behöver vandra, vad vore flashback utan Aftonbladet? Inget.
Mycket som jag tror det bottnar i är ju att förr fanns det en heder att dra ned byxorna på en kollega, DN attackerar Aftonbladet och vise versa. Vilket genomsyrar samhället just nu, enligt mig, alla styrs av ideologiska idéer, så allt blir vinklat. Om det är att vi inte ha tid, eller ork att skriva, vet jag inte.

Pressetiska regler känner jag har blivit en undanflykt för att vinkla. Det är enkelt att hänvisa till den. "Superkändis fast för rattfylla" man läser men får inte veta, vem vad eller hur. 45 åriga Lars-Erik som bor ensam på ... skriver skit på internets kloak sajt flashback, här filmar vi då vi konfronterar honom.
Lokalpolitiker har förskingrat miljoner. Lika här hamnar min agenda för dina ögon, ofta får jag inte veta mer än det. Behöver jag? Vill jag?

Avpixlat som du tar upp, har jag nästan slutat läsa, där blir motpolen stor med. Men man måste gå in där om jag vill fullfölja min bild av artikeln som annars inte ger mig något.

Nostalgisk som jag är saknar jag som 16 årig sommarjobbare att köpa Aftonbladet varje dag till lunch, men det kanske säger mera om mig än dom, jag betalar gärna men inte för det jag får nu, även lokaltidningen.
Citera
2016-04-07, 12:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
http://www.resume.se/nyheter/artikla...a-fortroendet/

Här kommer svaren som media väntat på !

Det är publicerat i resumé som jag läser ibland då jag åker tåg.
Intresset för just media gjorde att jag halkade in på länken och läste igenom med blandad förtjusning

1. Håll ditt ord.
Din publik måste kunna veta att du håller vad du lovar att leverera. Är ditt löfte att vara en social nyhetskälla, var det.*

3. Var transparent.*
Här kan vi nog göra mycket mer: förklara hur vi tänker.*

4. Ge mer än vad du får tillbaka.*
Inget bygger förtroende som kärlek.

Problemet jag känner är ju efter att ha klickat in på länken, skeptiskt. Popuppfönster klickas bort Medans det nedre följer skärmen hur jag än scrollar.
Han tar upp några saker jag kan hålla med om, för att I nästa få höra om den ärliga viralgranskaren, som jag hoppades ett tag skulle stävja sidorna på båda fronter, men granskar såklart bara en.

Jag saknar min tidning, som jag aldrig köper längre och vill ha den tillbaka. Frågan är hur jag skall gå tillbaka?
Jag vet inte men hoppas någon av er vet.

Vad tycker ni ?
Jo, dom fyra punkterna är förstås bra, men det finns två till som är minst lika viktiga:

1: Skriv om det som är väsentligt!

Många tidningar och journalister har en närmast sömngångaraktig förmåga att välja ut perifera ämnen eller fastna i oväsentliga detaljer. Ta t ex amerikanska valkampanjen. För mig, och i stort sett alla jag talat med, räcker det gott med en sammanfattning en gång i veckan. Och då ska den vara fokuserad på väsentligheter. Inte en massa uppförstorat trams om enstaka uttalanden som ändå inte kommer att ha någon betydelse om personen ifråga skulle bli president.

2: Skriv bra artiklar och reportage.

Jo, jag vet att många redaktioner är pressade efter personalnedskärningar. Men alltför många artiklar bygger på bristfällig research. Man miss- eller vantolkar siffror, företeelser och trender (ibland undrar man om en o annan journalist kan räkna). Och inte sällan missar man en eller flera väsentligheter. Jakten efter klick leder tyvärr till billig och ytlig sensationsjournalistik där det är viktigare att vara först med nåt smaskigt hellre än att komma med genomtänkta analyser.

Själv har jag kommit att läsa allt fler utländska tidningar och publikationer och allt färre svenska.

Tänk om svenska tidningar kunde hålla samma klass som t ex National Geographic.
Citera
2016-04-07, 13:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Förtroende är en engångsartikel. Lite som en cigarett, är den rökt så är den. Skillnaden är det finns inte ett nytt förtroende att plocka fram ur någon förpackning.

Det svensk media kan göra för att bli uppfattade som seriösa är att byta ut i princip all redaktionell personal och ledning. Bland dom personer som idag är engagerade som redaktörer och journalister finns kanske 5% som är dugliga. Resten måste bort och ersättas med personer som aldrig satt sin fot på någon av dom DDR-inspererade "journalist-utbildningar" som Sverige har. Antingen vanligt folk eller journalister utifrån.

Precis så är det. Samma sak gäller för övrigt politiker. Människorna som förbrukat förtroendet kommer aldrig återfå det. De måste bytas ut och om inte det görs tappar man förtroendet för tidningen, partiet, företaget osv.
Citera
2016-04-08, 16:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag tror inte utvecklingen går att vända. Problemen satt i väggarna (läs i personalen och yrkesidentiteten) redan innan och har bara blivit värre i takt med mediekrisen, som gör att sansade individer lämnar och de som blir kvar självradikaliseras när sekten krymper.

Ett bra lackmustest är deras behandling av alternativmedierna, som är lika skandalös som bisarr. En större motvilja mot förändring har inte synts sen ståndsriksdagens och skråprivilegiernas avskaffande.
Citera
2016-04-08, 16:16
Medlem
I slutet av sjuttiotalet så blev Journalist-utbildningen ett alternativ för dem som hade politiska ambitioner, lite som en skyddad verkstad för de dära som hade en massa åsikter men inte tordes realisera dem genom att ta ställning och engagera sig i ett politiskt parti.
Detta eskalerade med folkhögskolornas journalist-utbildningar, där det var viktigare att du delade intagningsnämndens värderingar än något annat!
Det är därför svenska journalister idag är politiska propagandister, istället för den granskande,obehagliga maktfaktor mot den politiska elitismen, som den borde vara!, men det är väl bara jag? ........
Citera
2016-04-08, 16:37
Medlem
Jag lever i denna motsägelsfulla verklighet, min fru är journalist, och röd som bara den, hennes bästa kompis är en moderat-kärring som jobbar inom public-service men trots dessa motsättningar så är det mediapolitikpartiet mot hela sverige, alltid och totalt okritsikt,Journalister ser sig inte som ett skrå av granskare, de ser sig som politiker "UPA", Kärringen kommer att få en chock när jag faller döer ner å hon får tillgång till min gamla laptop på vinden!
E ensam hemma nu,lite fredagsfull, kanske kan utveckla det här ytterligare om intresse finns,systembolaget stänger om 5 kvart!
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-04-08 kl. 16:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in