Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Genom att aptera det på rätt sätt antar jag.
Jag tror inte Jones lägger fram en sådan hypotes utan att nått på fötterna. Det skulle göra honom alltför sårbar för kritik. Jag har inte hört några invändningar (frånsett dig) mot denna teori.
Om du är seriöst intresserad (vilket jag betvivlar) så kan du väl googla runt lite och mätta ditt intresse.
Frågan var mer ett test på vad du hade för kunskaper.
Svaret blev väldigt avslöjande.
För hade du vetat något om detta så hade du inte svalt allt som Jones trycker ner i din hals.
Du har alltså ingen aning om hur det fungerar men du ber mig ta reda på det. Vilket skämt till retorik.
Jag har koll på detta men du och framför allt Jones har det inte.
Sen skiter jag fullständigt i att han är / var professor i något helt annat, också det en trend då det gäller att leta upp "sanningar" som passar dig.
Professor Jones säger att han har bevis på att bevis på att thermate har använts vid WTC 1 och 2.
Vad innehåller då thermate? Ja enligt alla kemiska beskrivningar som finns så innehåller det:
Thermate-TH3 består av 68,7 % termit, 29,0 %, bariumnitrat, 2 % svavel och 0,3 % bindemedel. Om detta får reagera får man restprodukterna aluminiumoxid, järn och bariumsulfat.
Vad säger då Jones att han har hittat? Jo detta:
Järn. Vilken överraskning att han har hittat spår av järn, trodde han att huset var gjort av Play-Do?
Svavel
Kalium. Obegripligt. Har ingenting med Thermate-TH3 att göra. Eventuellt är den med för de analyserade provet i en röntgenspektrometer och den analyserar flera grundämnen på en gång och kan ha skrivit ut en halt på kalium.
Magnesium. Magnesium ingår i en termit variant där man använder magnesiumoxid istället för järnoxid. Termiten med magnesiumoxid har en lägre temperatur när den brinner än den med järnoxid. Enligt tillgänglig data på webben är det järnoxidvarianten som används i Thermate-TH3.
När man analysera något ska även halt-mängden med för med exakt samma analys av ämnen men med olika halter blir tolkningar av resultaten olika. Inga halter presenteras av Professor Steven Jones.
Vi kan ta hans analys men ge två olika halt-innehåll:
Järn 34 %, Svavel 1,3 %, Kalium 0,1 %, Magnesium 0,3 %
Järn 33 %, Svavel 2,4 %, Kalium 0,1 %, Magnesium 5,8 %
I det senare fallet finns det så mycket magnesium att man skulle koncentrera sig på det i fortsättningen.
Vid alla kemiska reaktioner går det från en fas till en annan men inga atomer förstörs. Det som har svårast att försvinna är metaller som i Thermate-TH3 är aluminium, järn och barium för vad än de reagerar med så blir det fasta ämnen, svavel kan reagera och bli svaveldioxid som är en gas.
De bästa analysinstrumenten klarar ppb (parts per billion) miljarddelar.
Så vetenskaplig är din Professor.
Det visar bara att du inte har en aning om vad du skriver och att Jones ljuger dig rakt upp i ansiktet.
Om Du bara hade tagit reda på HUR det reagerar och "brinner" av så hade vi sluppit denna diskussion.
Fakta är en klart underskattad källa i denna tråd.