2016-04-09, 12:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag vill tillägga en sak gällande theravada i Thailand. Det brukar spridas information att de menar att kvinnor inte kan uppnå nibbāna . Det är delvis felaktigt. Det handlar om klosterväsendet. Nunneorden dog ut. Och utanför heltidsengagemang anses det ytterst svårt att uppnå nibbāna.

Det finns ett annat land med theravada-tradition, Sri Lanka. Där finns nunneorden kvar än. Så, det är inte så att kvinnor inte kan uppnå nibbāna (nirvana), eller bli arahanter. Men att göra det som lekman är sällsynt. Och de flesta troende i dessa länder strävar heller inte efter detta. De lever mer efter kamma (karma), gör gott nu så ökar möjligheterna till ett gott liv, som i sin tur leder till positionen att du kan befria dig från samsara.
Ja, det har du rätt i.

Det var bra att du här tog upp betydelsen av karma för buddhister.
Det visar nämligen hur de flesta "infödda buddhister" förhåller sig till buddhismen.
Karma och reinkarnationstanken är fö de flesta den enda tillgängliga vägen mot upplysningen helt enkelt. Och även för dessa är det lite av "elitism" att både meditera och i synnerhet meditera som heltidssyssla.
Även bland "klosterpersonal" är ju denna karma-positionen den övervägande.
På det sättet så kunde ju buddhismen bli en massrörelse som det blev.
Dvs om buddhism hade varit helt allena inriktat på meditation osv så hade det ju aldrig kunnat vare sig attrahera eller fånga in så många som för en hel världsreligion.

Många i väst Tror ju att buddhism är en religion för just mystiker. Så det brukar bli lite chockartat när de först besöker ett buddhistiskt land och upptäcker att "de är ju som vi."
Men, som sagt, i själva verket är det inte fullt så vanligt förekommande som man vill tro.
Inte ens Dalai Lama lever ju som en "asket".
Han själv håller de mediterande buddhisterna väldigt högt och beundrar dem och deras ansträngningar mycket. Men själv har han inte tid.
Det är också något många har svårt för att tro - och ta till sig.

Men, det är som du säger, en skillnad mellan "karma-vägen" och meditationsvägen. Karma-principen öppnar upp för allmänheten, låter dem/oss få en öppning mot ett bättre liv både här och i det religiösa efterkommande, och å den vägen vandrar även Dalai Lama.
Han beundrar som sagt den tibetanska buddhismens främsta asketer väldigt högt. Dem och deras uppnådda medvetandenivåer.

Även bland dessa tibetanska/nepalesiska/bhutanesiska kloster är det relativt sällsynt med heltidsmeditation. Och många av dem lever ju ändå i isolering uppe i bergen, även om det finns många som lever i klostren också.
Men de flesta munkar är "karma-praktiker" och har inriktat sig på de mer intellektuella delarna av undervisningen - teologi, logik, astrologi, språk, historia eller ceremoniell praktik etc.
Citera
2016-04-09, 13:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Även om det finns kloster, som kallar sig för buddhistiska kloster, men som (oavsett anledning) håller på med allt annat än buddhism, så är det inte dessa jag är ute efter. Jag tänker att även om det är svårt att hitta (tro mig, jag har sökt efter dessa. Och varför tror du jag skriver här förresten?), så borde det finnas kloster som fortfarande följer läran. Det är denna känsla av att de trots allt borde finnas som gör att jag inte sätter igång med ansträngningen att som oupplyst och fattig starta mitt eget kloster.

Varför inte?

Vad menar du med att jag "käftar emot"? Vad är det jag har sagt? Du får gärna citera mig och inte bara komma med tomma anklagelser.

Jasså? Och vad har jag sagt som tyder på detta?

Du har helt rätt här. Problemet är bara att när jag söker information så tenderar folk att ge undvikande svar som till exempel "sök och du ska finna", "tror du att du ska få alla svar serverade bara så där?" etc.. Blir i övrigt nyfiken på om du tycker det är rätt av dem att svara så?
Du "käftar ju emot" när du förklarar att du vet bättre än dessa buddhistiska munkar och ämbetsmän etc.
Dvs när du hänvisar till att Buddha sa si och så, och ställer det emot din förståelse av det du har observerat, så menar du ju att du vet bättre.
Och det jag försökt förmedla till dig är att det kanske inte behöver vara så ...

Och jag undrade hur du hade reagerat om tex en munk gett dig instruktioner du inte hade ansett vara i linje med din förståelse av Buddhas lära ...

Jag vet inte vad du menar med "sök och du ska finna"?
För om du med det syftar på mig, och det jag skrivit till dig, så har jag ju försökt förklara ganska ingående.

Men du kommer ändå aldrig ifrån behovet av egna ansträngningar.
Det finns bara så mycket du kan få hjälp och assistans med ...
Resten måste du själv stå för.

Det Finns möjligheter att bli munk i buddhistiska kloster.
Den möjligheten Finns.
Det finns också möjligheter att studera meditation i buddhistiska kloster och skolor.
Man kan också studera buddhism i stort.

Du verkar emellertid främst, eller bara, vara intresserad av meditation.

Jag berättade för dig att det finns flera olika inriktningar.
Ja, oavsett vad Buddha än sa om "rätt meditation" alltså ...

Dvs Buddha menade inte en specifik Metod, utan egentligen syftades det på en struktur.

En struktur som kan förklaras på flera olika sätt. Och det är därför meditation kan se lite olika ut beroende på vad för skola eller kultur det handlar om.

Och till meditationen finns det Teori.
Dvs teori som förklarar de olika momenten i meditationen. Från det grundläggande till det avancerade.
Det betyder att man behöver instruktioner för att klara av buddhistisk meditation.
Instruktioner från en erfaren lärare som själv har gått igenom meditationens moment med lyckat resultat.

Du kan alltså inte, som du skriver, starta upp en egen buddhistisk meditationsskola.
För att du ska kunna tex ge dig ut till en grotta i Himalaya, så måste du först ha lärt dig meditationen i in helhet, alla moment, alla steg - först då kan du, som Buddha gjorde, sätta dig ner och vägra resa dig förrän du nått upplysning.

Tänk på att även Buddha lärde sig meditation under flera år först. Han lärde sig flera metoder, och hans lärde sig de olika momenten, de olika stegen, de olika resultaten etc.
Från det lärde han sig den minsta gemensamma effektiva nämnaren - och det var den han fokuserade på.

Men det är en Hel Process - inte bara "ett mantra", att "stirra in i väggen", "sluta tänka" etc.
Utan det är en hel process, som inkluderar många gradvisa steg, som måste klras av i "numerologisk ordning."

Det är sådant du får lära dig i det buddhistiska klostret.
När du är redo kommer du får möjligheten att alltså gå ut till din egen grotta, när läraren ser att du är redo.

Så du Kan helt enkelt inte bara förvänta dig att kunna bli "fullfjädrad munk" från Dag Ett.
Du måste lära dig mycket innan du kan det.
Och det är därför lekmanna-perioden och -möjligheten finns.
Det är där du lär dig det grundläggande i tex meditationen.
Du lär dig också buddhismens "regler". Dvs teologi och filosofi, ceremoniell praktik.
Och ju större Vilja och Beslutsamhet du visar din lärare, de andra munkarna, ju mer kommer du att få lära dig.
Dvs ju bättre du blir, ju skickligare du blir, ju snabbare kommer du att nå ditt mål.
Det är det jag försökt förklara men som du inte verkar vilja ta till dig - att du kan helt enkelt inte bli munk i en grotta första dagen - eftersom du inte har lärt dig meditera än.
Det kommer att Ta Tid för dig att lära dig det.
Det är inte något du lär dig på en dag. Du har missförstått allt om du tror det.
Du kan inte "starta ditt eget buddhistiska kloster" alltså.
Det är Mycket Mycket mer krävande än va du förstår.

Här finns en google-sökning på orden "how to become a monk in thailand":

https://www.google.se/#q=how+to+become+monk+in+thailand

Här finns tex ett meditationsprogram för tibetansk buddhism på en månad där man kan leva som tillfällig munk i tre olika buddhistiska länder.
I Kambodja, i Indien/Himalaya och i Nepal (också Himalaya ju).

http://monkforamonth.com/cambodia
http://monkforamonth.com/india/program
http://monkforamonth.com/nepal

Dalai Lamas sida:
http://www.dalailama.com/messages/bu...etan-tradition

Du kan även söka efter vilka de största klostrena i tex Thailand är, och sen maila till dem och fråga dem om du kan bli munk och hur det ska gå till.
Citera
2016-04-09, 15:29
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, det har du rätt i.

Det var bra att du här tog upp betydelsen av karma för buddhister.
Det visar nämligen hur de flesta "infödda buddhister" förhåller sig till buddhismen.
Karma och reinkarnationstanken är fö de flesta den enda tillgängliga vägen mot upplysningen helt enkelt. Och även för dessa är det lite av "elitism" att både meditera och i synnerhet meditera som heltidssyssla.
Även bland "klosterpersonal" är ju denna karma-positionen den övervägande.
På det sättet så kunde ju buddhismen bli en massrörelse som det blev.
Dvs om buddhism hade varit helt allena inriktat på meditation osv så hade det ju aldrig kunnat vare sig attrahera eller fånga in så många som för en hel världsreligion.

Många i väst Tror ju att buddhism är en religion för just mystiker. Så det brukar bli lite chockartat när de först besöker ett buddhistiskt land och upptäcker att "de är ju som vi."
Men, som sagt, i själva verket är det inte fullt så vanligt förekommande som man vill tro.
Inte ens Dalai Lama lever ju som en "asket".
Han själv håller de mediterande buddhisterna väldigt högt och beundrar dem och deras ansträngningar mycket. Men själv har han inte tid.
Det är också något många har svårt för att tro - och ta till sig.

Men, det är som du säger, en skillnad mellan "karma-vägen" och meditationsvägen. Karma-principen öppnar upp för allmänheten, låter dem/oss få en öppning mot ett bättre liv både här och i det religiösa efterkommande, och å den vägen vandrar även Dalai Lama.
Han beundrar som sagt den tibetanska buddhismens främsta asketer väldigt högt. Dem och deras uppnådda medvetandenivåer.

Även bland dessa tibetanska/nepalesiska/bhutanesiska kloster är det relativt sällsynt med heltidsmeditation. Och många av dem lever ju ändå i isolering uppe i bergen, även om det finns många som lever i klostren också.
Men de flesta munkar är "karma-praktiker" och har inriktat sig på de mer intellektuella delarna av undervisningen - teologi, logik, astrologi, språk, historia eller ceremoniell praktik etc.
Ja vajrayana lägger fokus på tantra som en genväg till upplysning. Dess hinduiska arv är glasklart.
Citera
2016-04-09, 22:03
Medlem
Citat:
Du "käftar ju emot" när du förklarar att du vet bättre än dessa buddhistiska munkar och ämbetsmän etc.
Dvs när du hänvisar till att Buddha sa si och så, och ställer det emot din förståelse av det du har observerat, så menar du ju att du vet bättre.
Och det jag försökt förmedla till dig är att det kanske inte behöver vara så ...

Jag käftar inte emot. Att ställa frågor är inte att käfta emot. Jag säger förvisso att Buddha sa si och att verkligheten ser ut så, men jag säger inte att det är fel. Jag frågar bara mig och alla andra i den här tråden varför man inte bara följer de riktlinjer som buddha föreslagit. Tycker du inte att det är en vettig fråga att ställa sig?

Att skapa egna grenar på buddhismen är inget problem i sig. Om folk vill starta munkkloster där man springer hela dagarna, som kräver år av arbete för att komma med i, som är som skolor etc så är det just fine! Problemet (för mig i alla fall, ingen annan tycks bry sig, eller ens ifrågasätta detta, varför jag startade den är tråden och känner att jag bara ännu mer fått den bilden bekräftad) är när det BARA är den här typen av kloster som existerar.

För alla som undrar så är ett ideellt kloster enligt mig ett vanligt hederligt kloster där man kan få mat och boende samt att de som bor där följer buddhas regler som i princip begränsar sig till att man använder sig av rätt tal (inte ljuga, inte prata illa om folk samt inte prata i onödan) och i övrigt inte är störig. Klarar man inte av detta blir man utkastad, men annars får man bo där precis så länge man vill. Det behöver inte vara några fancy trädgårdar som kräver arbete, vacker utsikt, stora smyckade meditationslokaler eller övrigt som kostar pengar man hade kunnat lägga på mat och husrum.

Citat:
Och jag undrade hur du hade reagerat om tex en munk gett dig instruktioner du inte hade ansett vara i linje med din förståelse av Buddhas lära ...

Eftersom frågan var irrelevant så valde jag att inte svara på den. Vad hade du gjort om en abbot hade gett dig alldeles kokko meditationsinstruktioner? För mig beror det på situationen. Antaglien hade jag sagt "okej" och "tack" och inte frågat den munken om hjälp angående meditation något mer.

Citat:
Det finns bara så mycket du kan få hjälp och assistans med ...
Resten måste du själv stå för.

Hela den här grejen med att du fortfarande tror att jag kräver att jag ska få allt serverat.. Var har du fått det ifrån? Jag har frågat det tidigare, kan du inte svara på det? Och citera mig gärna så det inte blir fler tomma anklagelser.

Citat:
Du verkar emellertid främst, eller bara, vara intresserad av meditation.

Tack för din personliga åsikt om vad det är jag eftersträvar. Ytterligare ett tomt påstående (även om du bara menar väl med dina påståenden bör du kunna backa upp dem). Jag förstår även här inte vad du har fått det ifrån. Jag söker ett kloster (eller snarare ett svar på frågan på den nuvarande buddhismens syn på klosterlivet) - ingen meditationsärare.

Jag har frågat dig många frågor, tydligt strukturerade i mitt förra inlägg. Du har inte svarat på någon av dessa. Jag inte aldrig någonsin bett dig berätta om meditation. Där har du däremot varit väldigt generös med information. Vår konversation börjar kännas onödig.

Citat:
http://monkforamonth.com/cambodia

Den här länken är väldigt OnT får jag säga. Testa munkliv för en månad. Låter faktiskt som att det skulle kunna passa någon som mig. Hoppsan! De tar visst 20 000:- per person för den månaden. Att leva som asket var visst inte så billigt som man kunde tro. Eller så går det, om folk slår sina kloka huvuden ihop, att fixa något exakt som det där, fast till ett överkomligt pris. Jag vet att det är möjligt eftersom det pågår än idag i det kloster som jag besökte för några år sedan.
Senast redigerad av gest 2016-04-09 kl. 22:27.
Citera
2016-04-10, 01:35
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
"andlig rasist"

varför lär du ut saker om du inte är upplyst?
Jag ser objektivt på religion. Jag är varken för eller emot. du däremot har tagit en ståndpunkt likt isis och inte drar dig för att skapa andras olycka. Men du är delvis förlåten med sinnesjukdomarna du bär på-
Citera
2016-04-11, 06:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Jag käftar inte emot. Att ställa frågor är inte att käfta emot. Jag säger förvisso att Buddha sa si och att verkligheten ser ut så, men jag säger inte att det är fel. Jag frågar bara mig och alla andra i den här tråden varför man inte bara följer de riktlinjer som buddha föreslagit. Tycker du inte att det är en vettig fråga att ställa sig?

Att skapa egna grenar på buddhismen är inget problem i sig. Om folk vill starta munkkloster där man springer hela dagarna, som kräver år av arbete för att komma med i, som är som skolor etc så är det just fine! Problemet (för mig i alla fall, ingen annan tycks bry sig, eller ens ifrågasätta detta, varför jag startade den är tråden och känner att jag bara ännu mer fått den bilden bekräftad) är när det BARA är den här typen av kloster som existerar.

För alla som undrar så är ett ideellt kloster enligt mig ett vanligt hederligt kloster där man kan få mat och boende samt att de som bor där följer buddhas regler som i princip begränsar sig till att man använder sig av rätt tal (inte ljuga, inte prata illa om folk samt inte prata i onödan) och i övrigt inte är störig. Klarar man inte av detta blir man utkastad, men annars får man bo där precis så länge man vill. Det behöver inte vara några fancy trädgårdar som kräver arbete, vacker utsikt, stora smyckade meditationslokaler eller övrigt som kostar pengar man hade kunnat lägga på mat och husrum.

Eftersom frågan var irrelevant så valde jag att inte svara på den. Vad hade du gjort om en abbot hade gett dig alldeles kokko meditationsinstruktioner? För mig beror det på situationen. Antaglien hade jag sagt "okej" och "tack" och inte frågat den munken om hjälp angående meditation något mer.

Hela den här grejen med att du fortfarande tror att jag kräver att jag ska få allt serverat.. Var har du fått det ifrån? Jag har frågat det tidigare, kan du inte svara på det? Och citera mig gärna så det inte blir fler tomma anklagelser.

Tack för din personliga åsikt om vad det är jag eftersträvar. Ytterligare ett tomt påstående (även om du bara menar väl med dina påståenden bör du kunna backa upp dem). Jag förstår även här inte vad du har fått det ifrån. Jag söker ett kloster (eller snarare ett svar på frågan på den nuvarande buddhismens syn på klosterlivet) - ingen meditationsärare.

Jag har frågat dig många frågor, tydligt strukturerade i mitt förra inlägg. Du har inte svarat på någon av dessa. Jag inte aldrig någonsin bett dig berätta om meditation. Där har du däremot varit väldigt generös med information. Vår konversation börjar kännas onödig.

Den här länken är väldigt OnT får jag säga. Testa munkliv för en månad. Låter faktiskt som att det skulle kunna passa någon som mig. Hoppsan! De tar visst 20 000:- per person för den månaden. Att leva som asket var visst inte så billigt som man kunde tro. Eller så går det, om folk slår sina kloka huvuden ihop, att fixa något exakt som det där, fast till ett överkomligt pris. Jag vet att det är möjligt eftersom det pågår än idag i det kloster som jag besökte för några år sedan.
Du är alltså
- inte intresserad av buddhism
- inte intresserad av buddhistisk meditation
- inte intresserad av buddhistiskt klosterliv

Men du är däremot intresserad av
- att hitta ett ställe där du blir försörjd
- slipper befatta dig med omvärlden och dess världslighet och krav
- bara har artiga och tystlåtna personer bredvid dig som låter dig vara ifred
Citera
2016-04-11, 10:45
Bannlyst
att det kostar 20k för att "testa på" munklivet bevisar att det är en turistfälla. behövs inte diskuteras och vem som helst som försvarar att de tar ut såna summor är en misstänkt bedragare.
Citera
2016-04-11, 12:44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
att det kostar 20k för att "testa på" munklivet bevisar att det är en turistfälla. behövs inte diskuteras och vem som helst som försvarar att de tar ut såna summor är en misstänkt bedragare.
Är det?
20000 kr per månad.
Per Månad alltså.
I något av följande land:
- Kambodja
- Indien
- Nepal

I det priset inkluderas daglig undervisning samt träning
Erfarenheter och äventyr som att leva i traditionell klostermiljö med munkar etc

Hur mycket kostar en månad på party-hotell vid stranden?

Jämför gärna med andra eko-turism resor - som kan kosta uppemot 50000 per period. Som brukar vara mindre än en månad ...

Hur många resor hittar vi inte i Fritidsresor tex som kostar 5000 kr per Vecka?
Dvs samma pris som detta.
Citera
2016-04-11, 12:50
Bannlyst
precis som att vi jämför med party på stranden..
Citera
2016-04-11, 17:22
Medlem
Citat:
Du är alltså
- inte intresserad av buddhism
- inte intresserad av buddhistisk meditation
- inte intresserad av buddhistiskt klosterliv

Men du är däremot intresserad av
- att hitta ett ställe där du blir försörjd
- slipper befatta dig med omvärlden och dess världslighet och krav
- bara har artiga och tystlåtna personer bredvid dig som låter dig vara ifred

Vet inte för vilken gång i ordningen du fortsätter att komma med tomma påståenden, men du tycks i alla fall inte sluta. Det är därför jag säger att du ska citera mig. Det blir liksom svårare för dig att komma med dessa påståenden då. Men det gör du såklart inte, för du vill fortsätta kunna hitta på saker. Eller varför citerar du mig inte direkt?

För övrigt är jag intresserad av alla sex punkter med viss modifikation.
Citera
2016-04-12, 01:24
Medlem
Dharmabums avatar
För att någon ska kunna bli munk på ett kloster måste förutsättningarna för detta ha skapats på klostret. Det måste finns en plats för den blivande munken att bo och hållbarhet avseende resurser i nuet och framtiden. När en plats skapas, kanske genom att en äldre munk dör, kan en av dem som aspirerar på att bli munk ordineras. I regel finns det på ett kloster en slags väntelista på grund av detta. Och på grund av att man som munk blir en del av en tight sammanslutning som du måste ha visat att du passar in i.

Svaret på din fråga om buddhister uppmuntrar männisokr att bli munkar är ja. Men det finns ändå system för att skilja agnarna från vetet innan det, i och med ordinationen, på sätt och vis är för sent.

Så skulle jag formulera vad Ambelain egentligen redan sagt.
Citera
2016-04-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
För att någon ska kunna bli munk på ett kloster måste förutsättningarna för detta ha skapats på klostret. Det måste finns en plats för den blivande munken att bo och hållbarhet avseende resurser i nuet och framtiden. När en plats skapas, kanske genom att en äldre munk dör, kan en av dem som aspirerar på att bli munk ordineras. I regel finns det på ett kloster en slags väntelista på grund av detta. Och på grund av att man som munk blir en del av en tight sammanslutning som du måste ha visat att du passar in i.

Svaret på din fråga om buddhister uppmuntrar männisokr att bli munkar är ja. Men det finns ändå system för att skilja agnarna från vetet innan det, i och med ordinationen, på sätt och vis är för sent.

Så skulle jag formulera vad Ambelain egentligen redan sagt.

Tack för svar. Jo självklart kostar munkarna, men det gör att om sanghan växer så måste man prioritera vissa saker i den. Om det är en lång kö med folk som vill bli munkar så tycker jag att man kan försöka prioritera att lägga de pengar man får in på att ta in fler boende i stället för vackra och dyra tempel.

Sedan tror jag också man kan bli bättre på att få in pengar till klostren också genom att marknadsföra dem, tala om var de finns och hur de fungerar, berätta om karman man får från donationer, hålla undervisning på dem, prata om munklivet i allmänhet och visa på fördelarna med det.

Jag är fortfarande inte riktigt övertygad om det där med att skilja agnarna från vetet. Jag tror man kan se ganska snabbt om någon verkar dedikerad. Det måste vara svårt att veta om någon är bra på att meditera, men man kan ganska snabbt märka om någon håller sig till reglerna i allmänhet.

Självklart är det naturligt att man väljer att först ta in de som har stått längst i kön, men det gör man ju främst på grund av rättviseprincipen och "dedikeringsprincipen" får man då med som en bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in