Citat:
Ursprungligen postat av
Runju
Tycker det vore en lämplig idé... Finns ju onekligen tjejer som känner sig väldigt osäkra och utsatta när dom besöker gym och badhallar...
Vad det beror på kan vi ju bara spekulera i...
Mer separation i samhället hade inte varit helt fel... pojk- och flickskolor tror jag starkt på tex... kanske tjejer, som är det utsatta könet och måste skyddas, inte bör få köpa alkohol... kanske borde införa nån typ av regler för hur man får vara klädd på offentliga platser... hmm känns lite bekant det här... nåväl Separera mera vi är så olika!
Jag är kvinna och håller med. Det bästa är när det finns blandat av både könssegregerat och flerkön.
När det gäller gym, simhallar och skolor.
Det är bortom all bevisning att tjejer presterar bättre i flickskolor, särskilit i vetenskapliga ämnen.
Alltså går det EMOT kvinnors intresse att inte låta flickor ha separat undervisning i vetenskapliga ämnen.
Det är skrattretande att tro att pojkar och flickor kan ha skolidrott på samma villkor. Resultatet blir pannkaka för ena könet eller mer sannolikt båda. Antingen får pojkarna sänka ribban i alla riktiga sporter och tvingas delta i gymping, rytmgymnastik eller tjejsporter. Eller också så får flickorna finna sig i att vara andra klassens deltagere med påföljande blåmärken skrubbsår och stigma när det spelas fotboll eller andra sporter. Det är ju löjligt att förneka det uppenbara!
Jag är skitbra på löpning - för en kvinna. Men jag är helt medveten om att jag inte har en chans mot en ganska medelmåttig manlig löpare. Sånt är livet. Jag kan massor som inte karlar kan. Swings and roundabouts, folks.
Jag har inga problem med blandade simtider - NORMALT. Men nu när baden är fulla med flykting "barn" så har jag faktiskt ingen lust att gå dit med mina vattenmeloner som t.o.m. svenska män har svårt att titta bort från. Jag har ingen lust att bli förnedrad av blickar från dessa typer som redan innan tycker att jag är en hora.
Jag tänker inte gå till bad i Stockholm såvida de inte inför separata badtider. Alternativt simmar jag på Centralbadet där jag antar att flyktingarna inte få komma in.
På gym - det är en jäkla massa flörtande på gym. Jag gillar det inte!
Av gammal vana sen skolan så föredrar jag att sporta med andra kvinnor eller tjejer. Så är det. Det har inget med feminism att göra.
Det fanns ett tjejgym i Stockholm på 90 talet, på Kungsholmen. Det hette nåt grekiskt.
I resten av Europa och USA finns en niche för kvinnogym och de är trevliga att besöka. Där finns allt från kvinnor som av någon anledning skäms för sin kropp, till vanliga kvinnor som mig, blyga kvinnor, kristna kvinnor, kvinnor som anländer och går i helbeslöjat men gladeligen tar av sig i en helkvinnlig miljö.
Ni som har något emot det, vad är ert problem? Det kommer alltid finnas kvinnor som VILL gå till blandade gym, som gillar att bli raggade på när de tränar eller att bli inspanade.
Oroa er inte. Men det ska självklart också finnas ett alternativ för de kvinnor som av diverse skäl inte vill träna i en blandad miljö.
Lägg av att agera tankepolis för kvinnor i den här frågan!
Att ni har lust att ha något att titta på medan ni tränar har NOLL med kvinnors rättigheter eller feminism att göra. Vill du själv att din flickvän eller fru ska raggas på av Anabola Ahmed eller Gymkungen Johnny när hon är barklädd, svettig och ligger utvikt på bänkpressen?