• 1
  • 2
2016-03-29, 19:38
Medlem
nisse2005s avatar
Hej!

Jag funderade på vad man ska göra om man har gallstensanfall. Jag tror jag har haft det innan men när jag läser andras beskrivningar på hur ett gallstensanfall är så förstår jag att jag antagligen bara har haft ett milt sådant. Då blir jag ju givetvis orolig för att få ett kraftigare anfall och vill förbereda mig på ifall det skulle hända. Och ja, jag har gjort ultraljud på det här och vet att det är gallsten. Jag väntar på svar från sjukhuset om vad de ska göra.

Det jag undrar är om man bör ringa efter en ambulans? För man lär ju inte klara av att gå/köra eller cykla, och jag har ingen som kan köra mig heller. Men då får man väl ändå vänta ett tag på en ambulans? Det är ju inte ens säkert att det finns en ledig.

Då undrar jag om man ska ha en morfinspruta hemma för det är väl ändå det man får på akuten eller i ambulansen? Det måste ju vara smidigare att sköta det själv hemma utan att behöva ge sig iväg ut?

Mvh
Citera
2016-03-29, 19:48
SOS kommer nog be dig ringa taxi.
Citera
2016-03-29, 19:50
Medlem
nisse2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
SOS kommer nog be dig ringa taxi.

Jag vet inte om du skojar eller menar allvar men om du menar allvar så är det ju inte alltid det finns taxi tillgänglig.
Citera
2016-03-29, 19:53
Medlem
Om man blir så pass dålig att man inte kan röra sig så kan man ringa efter ambulans
men inte vid lättare anfall eller som förebyggande, då tar man bara en massa tid i
onödan.
Och man ska inte ge sig själv några sprutor eftersom de vill få en egen bild av hur
dålig man är, så därför så bör man överlåta detta åt vården.
Citera
2016-03-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse2005
Hej!

Jag funderade på vad man ska göra om man har gallstensanfall. Jag tror jag har haft det innan men när jag läser andras beskrivningar på hur ett gallstensanfall är så förstår jag att jag antagligen bara har haft ett milt sådant. Då blir jag ju givetvis orolig för att få ett kraftigare anfall och vill förbereda mig på ifall det skulle hända. Och ja, jag har gjort ultraljud på det här och vet att det är gallsten. Jag väntar på svar från sjukhuset om vad de ska göra.

Det jag undrar är om man bör ringa efter en ambulans? För man lär ju inte klara av att gå/köra eller cykla, och jag har ingen som kan köra mig heller. Men då får man väl ändå vänta ett tag på en ambulans? Det är ju inte ens säkert att det finns en ledig.

Då undrar jag om man ska ha en morfinspruta hemma för det är väl ändå det man får på akuten eller i ambulansen? Det måste ju vara smidigare att sköta det själv hemma utan att behöva ge sig iväg ut?

Mvh

Är det inte akut så tycker jag du ska ringa sjukvårdsupplysningen och fråga. Allt ambulanstransport behöver inte vara akut. Alternativ kan man ta taxi. 112 ska man ringa vid nödsituation.
Citera
2016-03-29, 19:56
Citat:
Jag vet inte om du skojar eller menar allvar men om du menar allvar så är det ju inte alltid det finns taxi tillgänglig.

Nej jag är fullständigt seriös. Vet inte om du har haft något med SOS att göra senaste åren.
Citera
2016-03-29, 19:56
Medlem
Frixys avatar
Citat:

Nej, det är inget skämt. Om de är säkra på att situationen inte är akut kan det hända. För dig känns det såklart akut att ha så ont, men du dör inte.

Det var ju något år sedan de vägrade skicka en ambulans till en kille som hade ont och han avled senare i hemmet av brusten mjälte (kan den brista?) eller något liknande.
Citera
2016-03-29, 20:14
Medlem
nisse2005s avatar
Tillgång till egen morfinspruta är att föredra med andra ord?
Citera
2016-03-29, 20:25
Medlem
SameOldStorys avatar
Får du ett kraftigt anfall ska du åka raka vägen till akuten med taxi eller ambulans.
Citera
2016-03-29, 20:25
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Tillgång till egen morfinspruta är att föredra med andra ord?

NEJ!
Gallstensanfall gör helvetiskt ont men det är inte på något sätt livsfarligt. Mellan krampanfallen kan du ringa en taxi och ta dig ut till bilen.
Läkarna sätter inte in morfin direkt utan de låter dig gärna plågas så länge som möjligt av den enkla anledningen att kramperna hjälper till att pressa ut stenen från urinvägarna. Mixtra inte själv med något "lugnande" för det kan förvärra situationen.
Min läkare förklarade efteråt och lakoniskt att: "Nu vet du hur det känns för oss kvinnor att föda barn".
Citera
2016-03-29, 20:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Jag har haft 3 anfall och det sista anfallet gjorde så man fick åka ambulans in till akuten. Detta var för ett par år sedan, men tror fortfarande att vid dessa tillfällen erbjuds ambulans.

Att du själv har en spruta morfin liggande hemma i byrålådan bör får ligga kvar. Du bör inte ta detta då rätt mängd och annat ska intas av yrkesmän
Citera
2016-03-29, 20:42
Medlem
Om du får ett anfall som gör att du ej klarar av att förflytta dig, ring 112. Då får du troligast åka in med ambulans. Om du däremot får ett lättare anfall och kan åka taxi, begär av läkaren att få ett intyg om sjukresa. Då får du delar av din resa ersatt. Regler om sjukresor hittar du hos ditt landsting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in