2016-03-29, 19:15
Medlem
Började under förra veckan med Elvanse efter att ha testat Ritalin i 2 veckor. Fick för mig att min psykolog bad mig att ta 2 tabletter á 30mg i 10 dagar (då de va dosen jag slutade på med Ritalin) för att sedan öka till 3. I går märkte jag att burken medicinen började ta slut å fick sedan syn på bipacksedeln som säger att jag ska ta 1 tablett i 10 dgr för att sedan öka, inte 2.

Korkat misstag från min sida. Tyckte både läkaren och apoteket sa samma så brydde mig inte om att läsa på förpackningen.

Bör jag nämna detta för min läkare? Min medicin börjar ta slut å jag har inte en ny tid förrän i mitten av April. Är de ett bra sätt att förlora min läkares förtroende, eller ska jag köra på som att ingenting har hänt? De ser ju ut som att jag missbrukat min medicin (om man nu kan göra de på doserna jag går på nu) å de är absolut inte den bilden jag vill ge.

Kan även tillägga att 60mg varit på tok för lågt. Väldigt låg effekt under några enstaka timmar, men förstår att man behöver testa sig fram för att se så att medicinen inte har några bieffekter. Väger dock över 110 kg (15% kroppsfett) så skulle gissa på att jag behöver större dos än de flesta.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2016-03-29, 19:27
Medlem
Skatteskolks avatar
Enkel lösning är att vänta med att höja. Du får ta lägre dos ett tag så har du tabletter. Tar du ut för snabbt kan det bli en markering i systemet.

Doshöjning kan du ta när ni ses.
Citera
2016-03-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Enkel lösning är att vänta med att höja. Du får ta lägre dos ett tag så har du tabletter. Tar du ut för snabbt kan det bli en markering i systemet.

Doshöjning kan du ta när ni ses.

Kan inte ta ut mer medicin. Fick bara en burk med 30 tabletter, vilket är 1 tablett mer än antalet tabletter jag behöver mellan mina konsultationerna. Fungerar inte den här medicinen så är tanken att testa något annat, vilket är anledningen till att jag inte fick mer.

EDIT: Om jag bibehåller den nuvarande dosen så är medicinen slut om 4 dagar, om jag räknat rätt. Kan förvisso trappa ner till en tablett, då klarar jag mig men då får jag felaktiga testvärden när jag ska dit nästa gång. Tanken är att se hur medicinen påverkar mitt blodtryck, puls och liknande på slutdosen. Går jag ner (å dessutom inte säger något) så skulle jag gissa på att mina mätvärden inte längre stämmer.
Senast redigerad av Nerxi 2016-03-29 kl. 19:34.
Citera
2016-03-29, 19:35
Medlem
Jag skulle ringa och säga att tabletterna är slut trots att du tagit rätt dos. Hon kommer då säga att det var rätt dos och om du tagit 1 tablett per dag så skulle de räcka. Då skulle jag säga "var det 1 tablett per dag?? jag trodde det var 2". Då kommer hon iaf inte misstänka dig för missbruk.
Citera
2016-03-29, 19:39
Medlem
Ring din läkare & förklara att det var ett ärligt missförstånd.. du är nog inte den första som misstagit anvinsningarna & tagit fel dos.. det är ttre att vara ärlig DIREKT för om någon börjar fråga så ser det mer skumt ut att du inte sagt nått.. annars kan du ju alltid säga att du glömt/tappat dina mediciner nånstans..
Citera
2016-03-31, 03:18
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerxi
Började under förra veckan med Elvanse efter att ha testat Ritalin i 2 veckor. Fick för mig att min psykolog bad mig att ta 2 tabletter á 30mg i 10 dagar (då de va dosen jag slutade på med Ritalin) för att sedan öka till 3. I går märkte jag att burken medicinen började ta slut å fick sedan syn på bipacksedeln som säger att jag ska ta 1 tablett i 10 dgr för att sedan öka, inte 2.

Korkat misstag från min sida. Tyckte både läkaren och apoteket sa samma så brydde mig inte om att läsa på förpackningen.

Bör jag nämna detta för min läkare? Min medicin börjar ta slut å jag har inte en ny tid förrän i mitten av April. Är de ett bra sätt att förlora min läkares förtroende, eller ska jag köra på som att ingenting har hänt? De ser ju ut som att jag missbrukat min medicin (om man nu kan göra de på doserna jag går på nu) å de är absolut inte den bilden jag vill ge.

Kan även tillägga att 60mg varit på tok för lågt. Väldigt låg effekt under några enstaka timmar, men förstår att man behöver testa sig fram för att se så att medicinen inte har några bieffekter. Väger dock över 110 kg (15% kroppsfett) så skulle gissa på att jag behöver större dos än de flesta.

Mycket tacksam för svar.

Det har inte med din vikt att göra - det har att göra med hur du processar medicinen och hur pass din hjärna reagerar på den - finns små tjejer som står på obscena doser som 120 mg.

Likaså finns det rediga gossar i din storlek som klarar sig på bara 30 mg.

Vad du får göra är dock att prata med din läkare och säga att du inte tycker att din dos fungerar - nämn även att du provat 60 mg och att du inte tyckte det fungerade heller, och att du vill höja mer. Då kommer dom ta det i beaktning och du kan mycket väl få 70 mg förskrivet, till att börja med.

Säg bara som det är! Doseringen är individuell, och det finns dom som behöver större doser, det är dom vana vid. = )

Sen, om det inte fungerar ändå, så kan du ju behöva överväga att byta medicin helt enkelt, finns två andra preparat: Strattera och Intuniv.

Just Intuniv skulle kunna vara en bra påläggsmedicin för dig förresten, om du inte får nog effekt på t ex 90 mg och läkarna sedan blir tveksamma till att höja - är bevisat att dom fungerar förstärkande av varandra och faktiskt motverkar varandras bieffekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in