• 1
  • 2
2016-03-29, 18:17
Bannlyst
hoppas verkligen att alla cyklister dör.. så mycket hatar jag dom.

Körde bil kommer till ett övergångsställe bredvid den finns en cykelbana och där cyklade cyklisten pratandes med den andra handen i telefonen. Hon visade inga intentioner på att hon skulle krossa övergångsstället då hon cyklade i rätt så hög fart, sekunden efter så svänger hon och där kommer jag i 50-55 km/h och tvärnitar OCH så blir hon arg på mig och pekar långfingret för att jag körde i hög fart.. hade inte jag bromsat så hade jag fan kört på henne.. varför ser dom sig inte för?.

Jag har en ganska hög tuta, så då tutar jag och hon ramlar av cykeln och så kör jag vidare och över hennes cykel. Vadfan är det för beteende? Detta hände för ca 20 min sedan. Blev så jävla arg.. vad kan hända nu?
Senast redigerad av Rolexbro1337 2016-03-29 kl. 18:19.
Citera
2016-03-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Jag har en ganska hög tuta, så då tutar jag och hon ramlar av cykeln och så kör jag vidare och över hennes cykel. Vadfan är det för beteende?

Det kan man fråga. Om ovanstående stämmer så borde du söka hjälp för din till synes okontrollerbara ilska.

Förresten brukar jag leda cykeln över kombinerade övergångsställ/cykelöverfarter om det är trafik. Hoppas du hade gillat det bättre.
Citera
2016-03-29, 18:47
Medlem
Är du säker på att det enbart var ett övergångsställe och ingen cykelöverfart?
Citera
2016-03-29, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är du säker på att det enbart var ett övergångsställe och ingen cykelöverfart?

100% övergångsställe
Citera
2016-03-29, 19:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det kan man fråga. Om ovanstående stämmer så borde du söka hjälp för din till synes okontrollerbara ilska.

Förresten brukar jag leda cykeln över kombinerade övergångsställ/cykelöverfarter om det är trafik. Hoppas du hade gillat det bättre.

Det är ett bättre beteende. Då har dessutom bilisterna väjningsplikt. Det har man däremot inte när det gäller cyklister. En person som cyklar räknas som fordon och har inte fotgängares "rättigheter" vid övergångsställ.
Citera
2016-03-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ett bättre beteende. Då har dessutom bilisterna väjningsplikt. Det har man däremot inte när det gäller cyklister. En person som cyklar räknas som fordon och har inte fotgängares "rättigheter" vid övergångsställ.
Fast ibland blir man rätt trött på bilister också. Det har hänt ett flertal gånger att jag har cyklat mot ett övergångsställe och haft god uppsikt. Jag har varit så nära övergångsstället att en bil jag har ögonkontakt med skulle behövt stanna om jag hoppade av, men jag tycker att det känns onödigt då det gör att det tar längre tid för både mig och bilisten. Men vissa bilister kör av ren vrånghet i den situationen. Det är lite tröttsamt.
Citera
2016-03-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Jag har en ganska hög tuta, så då tutar jag och hon ramlar av cykeln och så kör jag vidare och över hennes cykel. Vadfan är det för beteende? Detta hände för ca 20 min sedan. Blev så jävla arg.. vad kan hända nu?

Vårdslöshet i trafik torde det vara och om du nu blir dömd, kommer du förmodligen undan med dagsböter.

Nyligen var det en man i Stockholm som först körde på en cyklist två gånger och sen avslutade med att köra över hennes cykel. Tingsrätten utdömde 40 dagsböter.
http://mitti.se/cyklist-blev-pakord-bakifran-tva-ganger
Citera
2016-03-29, 20:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Fast ibland blir man rätt trött på bilister också. Det har hänt ett flertal gånger att jag har cyklat mot ett övergångsställe och haft god uppsikt. Jag har varit så nära övergångsstället att en bil jag har ögonkontakt med skulle behövt stanna om jag hoppade av, men jag tycker att det känns onödigt då det gör att det tar längre tid för både mig och bilisten. Men vissa bilister kör av ren vrånghet i den situationen. Det är lite tröttsamt.

Dock så är det bilisten som har förkörsrätt i den situationen.
Citera
2016-03-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Dock så är det bilisten som har förkörsrätt i den situationen.
Finns inget som heter förkörsrätt. Det finns bara väjningsplikt.

Men oavsett vilket är det rätt störande. Ja, jag kan kliva av cykeln för att göra så att bilisten får väjningsplikt istället, eller också kan bilisten uppträda som en vuxen människa.
Citera
2016-03-29, 20:09
Medlem
SpiritInTheSkys avatar

Du får väl hålla tummarna att hon inte noterade regnumret.
Citera
2016-03-29, 20:14
Medlem
Citat:
Finns inget som heter förkörsrätt. Det finns bara väjningsplikt.

Men oavsett vilket är det rätt störande. Ja, jag kan kliva av cykeln för att göra så att bilisten får väjningsplikt istället, eller också kan bilisten uppträda som en vuxen människa.

Vem är det egentligen som ska uppträda som en vuxen människa? Du har ju uppenbarligen missat att även om bilister har väjningsplikt ligger det ett ansvar på fotgängare att se till att det finns tillräckligt tillfälle för bilisten att stanna. Med andra ord får man inte hur som helst gå rakt ut över ett övergångsställe, utan det måste ske med hänsyn till situationen.
Dessutom, vad gör du vid ett övergångsställe på cykeln? Det innebär att du med stor sannolik cyklar på trottoaren. Om så är fallet kan man ju undra vem det är som borde uppföra sig som en vuxen människa...
Citera
2016-03-29, 20:19
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Synd att du inte körde över henne. På övergångsställe ska man leda cykeln och ha ögonkontakt med föraren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in