2016-03-28, 22:58
Medlem
Ponera att man har två alternativ att välja emellan, att de i slutändan bägge är lika nåbara. Det är ett ögonblick som förändrar ens livsstil, men man kan bara välja en av dessa två. Om man ska välja rätt, vad ska man utgå från? Vad för frågor ska man ställa till sig själv som grogrund för ett rätt och livsavgörande beslut?
Citera
2016-03-28, 23:00
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Gör SWOT-analys. När du är klar tänk på följande mening: om du har två val, välj den andra för hade du verkligen älskat det första hade du aldrig kommit upp med en annan (jämnförbar)
Citera
2016-03-28, 23:06
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Ponera att man har två alternativ att välja emellan, att de i slutändan bägge är lika nåbara. Det är ett ögonblick som förändrar ens livsstil, men man kan bara välja en av dessa två. Om man ska välja rätt, vad ska man utgå från? Vad för frågor ska man ställa till sig själv som grogrund för ett rätt och livsavgörande beslut?
Man ska väl utgå från sin egen + eventuella lärares erfarenheter, och dessutom bör man väl inte ställa några nya frågor till sig själv, utan istället välja det alternativ som bäst besvarar de frågor man redan har ställt till sig själv tidigare, men ännu inte hittat några svar på...
Citera
2016-03-28, 23:21
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:

Vi har ett val... hur ska vi välja?
Vad kommer skapa mest glädje?
Vad kommer skapa mest olycka?

Mina tankar... Bör man vara delaktig till att skapa ett liv till den här världen? Är jag redo för uppoffringen? Förändra mitt hela liv med allt vad det innebär? Leva för nån annan? Vill jag riskera att mitt allt rinner ur mina fingrar och går vägar som är långt ifrån det jag själv hade önskat?
Hade jag inte mått bättre på gamla dar, fri som en fågel, i min ensamhet?
Citera
2016-03-29, 01:58
Medlem
intesants avatar
Citat:

Tror iofs inte att om valet du gör skulle visa sig suga betyder att du inte kan göra ett omval.

Men om det ena valet tenderar att göra andra nöjda med dig och det är därför du väljer att göra det så bör du antagligen ta det andra.

Du kan ju också fråga dig vilket av valen du tror kommer utveckla dig mest till att bli en välmående person.

Välj inget bara för att det kommer ge s k status.

Svårare att ge råd när man inte alls vet alternativen dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in