Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-27, 16:32
  #1
Medlem
GabrielJs avatar
Hej!

Det verkar som att alla intressanta och "större" skogsområden i Skåne är Naturreservat eller Nationalparker. Detta innebär regler som inskränker på allemansrätten. Jag får till exempel inte slå upp ett tält i skogen, göra upp en eld osv.

Någon härinne som har ett tips på ett strövområde eller skogsområde i vilket jag FÅR tälta och göra upp eld annat än på anvisade platser? Egentligen har jag inga större problem med de platser som finns, förutom att det är något roligare att slå upp ett litet läger för sig själv i skogen, snarare än att tvingas tälta på ett öppet område (som det oftast är) bland en massa andra människor)

Tack för svar!
Citera
2016-03-27, 16:59
  #2
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielJ
Hej!

Det verkar som att alla intressanta och "större" skogsområden i Skåne är Naturreservat eller Nationalparker. Detta innebär regler som inskränker på allemansrätten. Jag får till exempel inte slå upp ett tält i skogen, göra upp en eld osv.

Någon härinne som har ett tips på ett strövområde eller skogsområde i vilket jag FÅR tälta och göra upp eld annat än på anvisade platser? Egentligen har jag inga större problem med de platser som finns, förutom att det är något roligare att slå upp ett litet läger för sig själv i skogen, snarare än att tvingas tälta på ett öppet område (som det oftast är) bland en massa andra människor)

Tack för svar!

Det finns en del anläggningar runt om i Skåne där du gärna får elda nära inpå.
Citera
2016-03-27, 19:55
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Kolla upp Skåneleden.

http://www.skaneleden.se/
Citera
2017-05-16, 10:13
  #4
Medlem
Finans.killens avatar
Skåne är ju ganska tätbefolkat, och när jag har varit där så är det som du säger mycket nationalparker.

Skulle nog ta bil/cykel/tåg/whatever till Småland om det finns möjlighet, finns mycket djup skog i Småland, "Småland ett stycke Norrland i söder" som de säger.
Citera
2017-05-16, 11:36
  #5
Medlem
Harbards avatar
Tragiskt att man lyckats förstöra ett helt län på det viset. Skåne är ett enda stort landsbruk-område eller storstad, sorligt.

Ta dig till Blekinge, skåneleden leder även till Blekingeleden och där är det frihet, och väldigt mycket fin gammal-skog, trollskog (granskog med mosstäkt mark och stenblock från inlandsisen).

Blekinge är bättre än Småland på Många sätt och vis när det kommer till skog och vackra platser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback