2016-04-01, 16:07
Bannlyst
Låt mig presentera mig först. Jag är kock på en fin restaurang.

Nu till din fråga. Lyxig mat till din herrmiddag?

Vad gör ni emellan de timmar när ni inte äter?

Vill man ge en helhetsupplevelse på en trestjärnig resataurang. Den där tredje stjärnan i guiden handlar om helheten. Du får berätta mer. Det räcker inte att bara säga att ni vill äta. Du måste ge en bakgrundshistoria ochså.

Personligen vet jag inte vad lyxig mat betyder. Har man en dejt med en tjej så kanske fiskgratäng är bra. För oss killar så är det ganska gott, och för kvinnan går hon inte upp i vikt så mycket..

Vad jag menar är att presentationen är allt, oavsett om det gäller fine dining, eller rustik mat som din italienska svärmoder pysslar med!
Senast redigerad av skambud 2016-04-01 kl. 16:12.
Citera
2016-04-01, 16:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Beror ju lite grann på vilken typ av herrmiddag det är.
Är det de bästa polarna och lite mindre formellt gillar jag grillning av stora köttstycken om man kan vara utomhus som t.ex. hela vildsvinskultingar och en rotfruktslåda och en gruvhuggen sallad till det.
Ordentligt med iskall öl och några typer kryddat brännvin till middagen så brukar den bli lyckad.

Öppnas med en korvbricka/pickels med en porter till eller en laxbricka med champagne.
Avslutas med en äppelpaj med vaniljsås och en flaska Calvados eller två och cigarrer till de som så önskar så är man garanterat hemma.

Hundarna som brukar vara med är i alla fall i sjunde himlen om det är korv och kultingar som serveras den saken är helt klar i alla fall. De bortskämda kräken... Fördelen är att det blir aldrig några rester att ta hand om

Får man komma nästa gång?? Jag tror jag avslutar kvällen med att slåss med hundarna om resterna men i övrigt ska jag försöka sköta mig!

Detta låter som en perfekt herrmiddag på alla plan - vet inte varför du ska reservera det för polarna, även om maten är grovhuggen som du säger - lägger man upp det fint och alla uppför sig någorlunda belevat så fixar man det med inramningen (se inlägget ovan).. Avslutar man med god dryck, cigarrer och konversation istället för dart och fireball så går det nog hem överallt.. (Utom hos de som vill kasta pil förstås..)
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-04-01 kl. 16:26.
Citera
2016-04-01, 17:57
Bannlyst
När det gäller riktigt fin mat så är serveringen och omgivningen det som ger en stjärnor.

Det är väl känt att om man får två stjärnor i Michelin så spelar man i samma liga. Den där extra handlar om restaurangen i helhet, var den befinner sig och vilken personal man har.

Och med det sagt är jag så jävla glad att Magnus Nilsson hos Fäviken blev premierad med stjärnor från Guide Michelin.

Jag är glad för hans skull och att norrlänningar faktiskt är ganska lysanade i bland!

Tack Magnus Nilsson för du täppte till käften på TV4-kockarna Erik Lallerstedt och Leif Mannerström. Dom två mest pompösa och mest överskattade figurerna någonsin.

Det är väl så att allt som kommer i kontakt med TV4 bör anses som pestsmittat.
Senast redigerad av skambud 2016-04-01 kl. 18:52.
Citera
2016-04-01, 21:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Får man komma nästa gång?? Jag tror jag avslutar kvällen med att slåss med hundarna om resterna men i övrigt ska jag försöka sköta mig!

Detta låter som en perfekt herrmiddag på alla plan - vet inte varför du ska reservera det för polarna, även om maten är grovhuggen som du säger - lägger man upp det fint och alla uppför sig någorlunda belevat så fixar man det med inramningen (se inlägget ovan).. Avslutar man med god dryck, cigarrer och konversation istället för dart och fireball så går det nog hem överallt.. (Utom hos de som vill kasta pil förstås..)
Hehe. Du hade kunnat varit välkommen

Då vi är lite till åren komna så brukar det inte bli så mycket fysiska aktiviteter när vi träffas om vi inte inräknar en lugn pokerrunda ibland på mycket måttliga pottnivåer med vinster som vid kvällens slut alltid hamnar hos någon av oss som håller på med någon välgörenhet ändå. Men oftast sitter vi mest och löser världsproblemen och de andra ljuger ohämmat över sina fiske eller jaktäventyr jag behöver aldrig ljuga om mina eller något annat man kan hitta på en bra historia om och garva åt och så beklagar vi oss högt över ungdomens förfall. För när vi var unga ...

Och inramningen består endast av kompisar och vänner som dricker "måttligt" och som man har kul och trivs att umgås med, den bästa man kan tänka sig med andra ord imho. Då kan man servera havregrynsgröt eller Findus pyttipanna om så vore fallet och ändå ha det hur trevligt som helst. Det är gästerna som gör middagen i min värld (när man är välsignad med riktigt bra vänner), maten och drycken är bara det där lilla extra och behöver inte vara så där speciell. Blir mest till en tävling i hur svåra maträtter man kan komponera om man inte passar sig så tröskeln att bjuda in till lite krubb och avspänt umgänge blir lätt för hög om man inte passar sig. Därför kör vi alltid med god och vällagad +husman typ när vi träffas då kan man dra ihop gänget med någon timmes varsel utan att någon skall känna att det behövs något mer. Är minsta ungarna med när barnpassning inte kunnat ordnas är det grillad korv till dem och köpebröd som gäller och de är i sjunde himlen då de får äta hur mycket korv de vill och får leka med hundarna hela kvällen.

Men jag får råda dig att äta vid bordet först innan du ger dig i kast med hundarna om du vill få någon mat i dig över huvud taget, för vi har testat på att ha dragkamp med doggarna om matresterna och det vart typ 10-0 till dem då de fuskar ogenerat och springer iväg med maten så fort de kan eller brottas ohämmat med en om den och då min är en mastiff och en annan har en stor jävla grand danois så är utgången given även om man är stor som en björn som jag och insatsen är ett svinhuvud lol. Du har snabbt nästan 200 kg hund över dig som är fast besluten om att husse inte skall ha det där huvudet om så straffet blir torrfoder i en vecka efteråt så kosta vad det kosta vill lol lol lol. Jäkla byrackor
Senast redigerad av MeanME 2016-04-01 kl. 21:50.
Citera
2016-04-02, 00:00
Bannlyst
Om du frågar mig som kock, skulle jag gärna bränna äggen lite frasigare.

I slutändan är det ett jävla jobb. Många drabbas ochså av missbruk.

Men talar du om herrmiddag... Det finns ju en slags varm macka med kycklingbröst och krämigt ägg som håller i hop toasten.

Jag vet att ni andra killer (mer insatta) vet vad jag menar! Men mitt jävla huvud är tomt. Det är dock en amerikansk klassiker.

Man brukar sätta en pinne genom de två bröden. Ni vet vad jag menar. Ge mig ett svar på vad rätten heter? Jag kan då inte komma på namnet.. och det förtär min hjärna så jävla mycket!
Senast redigerad av skambud 2016-04-02 kl. 00:05.
Citera
2016-04-02, 00:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skambud
Om du frågar mig som kock, skulle jag gärna bränna äggen lite frasigare.

I slutändan är det ett jävla jobb. Många drabbas ochså av missbruk.

Men talar du om herrmiddag... Det finns ju en slags varm macka med kycklingbröst och krämigt ägg som håller i hop toasten.

Jag vet att ni andra killer (mer insatta) vet vad jag menar! Men mitt jävla huvud är tomt. Det är dock en amerikansk klassiker.

Man brukar sätta en pinne genom de två bröden. Ni vet vad jag menar. Ge mig ett svar på vad rätten heter? Jag kan då inte komma på namnet.. och det förtär min hjärna så jävla mycket!
Finns ju en drös recept på sådana.
Grilled chicken club, chicken nugget egg, chicken pesto, pulled chicken egg mm.
Så kör en bildsök på Google vet ja.
https://www.google.se/search?q=chick...PvBk8Q_AUIBigB
Då lär du ju lättast hitta rätt macka och huruvida den har rostat bröd eller inte eller om den är vitaminberikad med grönsaker och sådant. Här hade du en drös mackor av den typen du talar om i alla fall. Hoppas du hittar den rätta!
Citera
2016-04-02, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns ju en drös recept på sådana.

Tack för ditt svar! Men det är en klassisk rätt. Och på ett personligt plan känns det så jävla dumt att inte vet namnet på den där lyxiga mackan. Jag som alltför ofta försöka förställa mig som en elitkock borde ju ha koll på sånt!

Men nu går jag bet. Satan.. på en jävla macka...
Senast redigerad av skambud 2016-04-02 kl. 16:46.
Citera
2016-04-02, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skambud
Tack för ditt svar! Men det är en klassisk rätt. Och på ett personligt plan känns det så jävla dumt att inte vet namnet på den där lyxiga mackan. Jag som alltför ofta försöka förställa mig som en elitkock borde ju ha koll på sånt!

Men nu går jag bet. Satan.. på en jävla macka...
Är det Pain Perdu/French Toast du tänker på?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in