Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-26, 03:53
Bannlyst
http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/sbab-uppmanar-kunderna-att-lana-mer-for.html?m=1

Här påstår knäppskallen wilderäng att 100k på ett nytt badrum höjer värdet på objektet med 250k. Skitsnack säger jag.
Citera
2016-03-26, 04:21
Medlem
revodnebs avatar
Bankerna räknar så.
Citera
2016-03-26, 04:28
Medlem
Messijahs avatar
Köpte hus, renoverade badrummet som var 25 år gammalt och bytte köket som också var 25 år gammalt. Investerade 300k och värdet på huset ökade med 600k enligt mäklaren.
Citera
2016-03-26, 06:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Köpte hus, renoverade badrummet som var 25 år gammalt och bytte köket som också var 25 år gammalt. Investerade 300k och värdet på huset ökade med 600k enligt mäklaren.

Om ni hittar rätt köpare så.

Kommer nån som tänkar riva ut köket för att sätta in ett annat så räknar ju han med de pengarna han ska lägga på det nya.

Kommer däremot nån som delar din smak och blir överförtjust så.

Mäklaren sa till mig när jag frågade att jag inte tjänar något på att renovera. Men jag vet inte. Skillnaden mellan den senaste renoverade och orenoverade är ca 500.000kr. Och då snackar vi bara kokvrå vs kök, nya skåp, golv osv. Går inte i närheten på 500k. Sen får man väl göra avdrag för förbättringarna också? Men det i första raderna jag skrev gäller väl här med.
Citera
2016-03-26, 07:48
Medlem
kurt-sunes avatar
På kort sikt gör det absolut det. På längre sikt nej.

Men då ska det göras på ett "cleant" sätt så att säga.
Citera
2016-03-26, 07:51
Medlem
borrizs avatar
Ett nytt badrum är alltid trevligt och eftersom man trots allt tillbringar relativt lite tid här så kan det nog stämma.
Ett nytt kök är däremot mer diskutabelt, många vill ha köket just efter sin smak och det händer oftare än man tror att ett nyrenoverat kök rivs ut, eftersom det inte passar ägarens smak. Skall man tvunget renovera köket så är det bästa därför att satsa på en så neutral stil som möjligt.
Citera
2016-03-26, 08:05
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Väldigt många Kan inte se framför sig hur något ser ut när det är renoverat utan fastnar helt i hur det ser ut får stunden. Dessa människor över inget som är orenoverat

Många vet inte hur mycket det kostar att renovera . Ett kök ligger på 150kkr och badrum ca 150-200kkr styck beroende på förutsättningarna om man ej gör arbetet själv och om man tar in seriös arbetskraft.

Det är också jobbigt att vara utan badrum i 6-8 veckor och ett kök tar också några veckor att färdigställa.

Har man renoverat neutralt inom en 10 årsperiod får man således normalt bra betalt för detta. Av 10 st på en visning letar majoriteten efter en lätt flytt till ett fint objekt och de är dessa som budar.
Citera
2016-03-26, 08:17
Bannlyst
Det finns en viss tabell att gå efter eftersom det skiljer sig åt var i landet du bor.

I Solna t e x så ligger poängen på 2, 65 kanske. Då betyder det att för varje satsad krona som du renoverar för tjänar du 2 kr och 65 öre. Det är alltså en stor fördel att renovera om du bor i Solna.

Om du däremot bor i Kramfors som ligger på ca 0,57 så förlorar du alltså 43 öre på varje satsad krona.

Tabellen har ett eget namn med förkortning men jag har glömt det nu. Ptk-kod eller nåt sånt.

Tror du hittar den på hemnet.
Citera
2016-03-26, 08:25
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rule2024
Det finns en viss tabell att gå efter eftersom det skiljer sig åt var i landet du bor.

I Solna t e x så ligger poängen på 2, 65 kanske. Då betyder det att för varje satsad krona som du renoverar för tjänar du 2 kr och 65 öre. Det är alltså en stor fördel att renovera om du bor i Solna.

Om du däremot bor i Kramfors som ligger på ca 0,57 så förlorar du alltså 43 öre på varje satsad krona.

Tabellen har ett eget namn med förkortning men jag har glömt det nu. Ptk-kod eller nåt sånt.

Tror du hittar den på hemnet.

Detta stämmer säkert.

Tror nej-sägarna i tråden är killar. Kvinnor har ofta ett annat sätt att se på saken.

Tror generellt kvinnor inte gillar renovering utan vill köpa färdigt koncept.
Citera
2016-03-26, 08:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Detta stämmer säkert.

Tror nej-sägarna i tråden är killar. Kvinnor har ofta ett annat sätt att se på saken.

Inte när det gäller kök, där vill alla tjejer ha ett kök efter just sina önskemål.
Citera
2016-03-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På kort sikt gör det absolut det. På längre sikt nej.

Exakt, ett nytt kök är ju gammalt om 5 år, har man då fortfarande skuld på köket så var det en dålig affär.
Citera
2016-03-26, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Detta stämmer säkert.

Om du frågar mig är renovering lönsamt i vissa fall. Speciellt kök/badrum.

Själv tror jag dock att folks överdrivna renovering beror på hur fastigheter idag sälj.

Genom bilder på internet.

Vem vill eller vågar visa upp sitt hus utan renovering när alla grannar och arbetskollegor kliver rakt in i ditt sovrum?

Lite så tror jag det ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in