• 1
  • 2
2016-03-25, 13:23
Medlem
FinwireTVs avatar
I Hammenhög på Österlen i Skåne ligger en rad växthus där Simris Alg odlar alger som ska användas till kosttillskott. De algerna som Simris odlar är rika på omega-3 och oljan som utvinns ur dessa alger ska användas till att sälja helt naturliga omega-3-tillskott.

Idag kommer nästan all omega-3 på marknaden ifrån fisk. Problemet, så som Simris Algs vd Fredrika Gullfot förklarar det, är att fisken i sig inte innehåller omega-3, den kommer från algerna som fisken äter. Nu är omega-3-marknaden starkt bidragande till utfiskningen av världens hav, vilket Simris Alg vill råda bot på genom att istället utvinna omega-3 direkt från källan, alltså algerna. En burk med omega-3 kan kräva så mycket som 600 fiskar! Denna marknad är enorm eftersom omega-3 inte bara finns i rent kosttillskott utan även finns som tillskott i andra kosttillskott och i mat. Ett exempel är t.ex. i välling/mjölkersättning.

I Simris Algs anläggning i Hammenhög så odlas alger sedan ett par år tillbaka och man har idag produktion igång och försäljning som rullar. Just nu håller dom på att bygga ut odlingen för att kunna producera mer, bli effektivare och mer lönsamma. Fullt utbyggd kommer den nuvarande anläggningen ha algodlingar i över 6 mil glasrör som kommer kunna tillgodose cirka 5 procent av den svenska marknaden. Dock äger bolaget marken runt om så att det är inga problem att tredubbla kapaciteten utan att man stöter på problem.

Simris Alg är just nu aktuella med en nyemission inför en notering på Nasdaq First North Stockholm. Teckningsperioden startar nu på tisdag den 29:e mars.

Förra veckan var vi nere på plats i Hammenhög och spelade in ett reportage om verksamheten inför noteringen. Hoppas ni tycker det är lika intressant att titta på som vi tyckte det var att vara på plats!
https://www.youtube.com/watch?v=Lw2Bu6j4uk0

Länk till prospektet.

Mvh,
Olle på Finwire.tv
Citera
2016-03-27, 12:32
Jag reagerar på att man har ett lock-upavtal som bara sträcker sig på 6 månader från första handelsdagen. Rent spontant känns de som att de vill snacka upp kursen en tid och sen casha in.
Citera
2016-03-29, 12:55
Medlem
Stratakastas avatar
Bör man köpa sedan sälja som tex humana?
Citera
2016-03-29, 17:25
Medlem
sheldor4599s avatar
Går det att teckna via avanza eller måste jag damma av mitt nordnet-konto?

Edit: nu har det kommit upp under erbjudanden.
Senast redigerad av sheldor4599 2016-03-29 kl. 17:55.
Citera
2016-03-29, 18:40
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Går det att teckna via avanza eller måste jag damma av mitt nordnet-konto?

Edit: nu har det kommit upp under erbjudanden.

Det verkar däremot som personer som tecknar via Nordnet kan ha förtur om den övertecknas/blir lottning. Prospektet sida 26. Så det kanske inte är en dum idé att damma av nordnetkontot ändå..
Citera
2016-03-31, 16:55
Medlem
skäggmannens avatar
Ser ut att vara väl utfört arbete med att bygga upp bolaget.
Kräver nog något år innan de når lönsamhet, dock så känns ju produkten som solklar.
Citera
2016-04-02, 19:48
Medlem
jj_6s avatar
Äger bolaget några patent som hindrar konkurrenter från att tex dra igång algodling i Kina till lägre kostnader? Det vore bra att veta innan man går in i detta.
Citera
2016-04-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Äger bolaget några patent som hindrar konkurrenter från att tex dra igång algodling i Kina till lägre kostnader? Det vore bra att veta innan man går in i detta.

Simris är inte de enda som tillverkar Omaga 3 via alger, däremot så är deras teknik som är det unika. Huruvida de har patent på denna teknik kan jag inte svara på men det relevanta för ett företag som detta ser jag som varumärket. Det är varumärket som är a och o för att sälja sådana här produkter.
Citera
2016-04-03, 20:44
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Simris är inte de enda som tillverkar Omaga 3 via alger, däremot så är deras teknik som är det unika. Huruvida de har patent på denna teknik kan jag inte svara på men det relevanta för ett företag som detta ser jag som varumärket. Det är varumärket som är a och o för att sälja sådana här produkter.

Jag tolkat detta som att det är helt avgörande att Simris Alg profilerar sig som Svenskt. I annat fall kommer billigare Kinesiska varianter att ta över.

Men kan man se en sådan nationell, Svensk, profilering hos Simris Alg?
Citera
2016-04-03, 21:27
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Jag tolkat detta som att det är helt avgörande att Simris Alg profilerar sig som Svenskt. I annat fall kommer billigare Kinesiska varianter att ta över.

Inte ens svenskar kan uttala eller komma ihåg namnet. Smiris, smeeeris, simian ..whatever.

Verkar inte finnas något patent... http://oi64.tinypic.com/20ih10y.jpg
Citera
2016-04-03, 21:27
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto

Huruvida det är svenskt eller inte spelar nog mindre roll. Däremot skriver de själva att det ur en marknadsföringssynpunkt är en fördel att de äger hela produktionskedjan. Vilket ju är rimligt då de strävar efter att vara en premiumprodukt som man får gissa vänder sig till en hälsomedveten övre medelklass. I just Sverige kan det säkert vara en selling point att det är "lokalt", men jag tror inte det är härkomsten som säljer i typ Korea som tydligen ska vara en stor marknad.
Citera
2016-04-04, 22:14
Medlem
jj_6s avatar
Får en känsla av det finns mer pengar att tjäna på att sälja processen och produktionsmetoden för själva algodlingen än att försöka kränga något slags etisk hälsoprodukt, konkurrensen är hård. Men det förutsätter antagligen att processen/produktionen är skyddad av patent eller dylikt. Har skummat igenom prospektet och där står explicit att Simris inte äger några patent, tyvärr.

http://simrisalg.se/wp-content/uploa...spekt_2016.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in