• 1
  • 2
2016-03-25, 12:31
Medlem
derivats avatar
Är inte så insatt i religion, finner det ointressant annat än som en metod för att prägla folks tankar.

Men jag är lite nyfiken på vad meningen med deras liv är, man kritiserar ju icke religiösa människor för att de saknar mening/tro. Vad är det som är så förbannat viktigt med att komma till en himmel eller få sätta på 72 oskulder, eller vad som utlovas i dessa skrifter?
Sitter man i all evighet uppe i himmelen och gör vad? Spänner på dessa oskulder i all evighet eller vad utlovas?
Citera
2016-03-25, 12:33
Bannlyst
religionerna är döda men Jesus är levande och återuppstånden. Amen.

James 1:27
(King James Bible)
Pure religion and undefiled before God and the Father is this, To visit the fatherless and widows in their affliction, and to keep himself unspotted from the world.

John 6:29
Jesus answered and said unto them, This is the work of God, that ye believe on him whom he hath sent.

<< 2 Korinthierbrevet 5 >>
11 Då vi alltså veta vad det är att frukta Herren, söka vi att »vinna människor», men för Gud är det uppenbart hurudana vi äro; och jag hoppas att det också är uppenbart för edra samveten.
Citera
2016-03-25, 12:42
Bannlyst
Gud är kärlek, det handlar om vart vi ska tillbringa evigheten. I förbannelse eller välsignelse. Det finns bara ett sätt att nå Gud, genom sanningen.

◄ 1 Korinthierbrevet 2 ►
…8och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre. 9Vi tala -- såsom det heter i skriften -- »vad intet öga har sett och intet öra har hört, och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem som älska honom». 10Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utrannsakar ju allt, ja ock Guds djuphet.…
Citera
2016-03-25, 12:52
Bannlyst
Gud är sanningen och meningen med livet. Sen att folk föredrar fantasier och inte har något annat hopp än satans lögner är inte bara uppenbart om vi kollar på världens alla religioner utan vi kan se det överallt.

Men det finns också spår av sanningen eftersom det ofta handlar om antikrist som satt sig. eller försöker sätta sig. på Herrens stol. Typ, superman, batman osv. de är också dåliga bilder av sanningen. Rena mörkret när vi ser på islam. Att folk tror att muslimer är religiösa i bemärkelsen som kristna och fräslta är en stor skam.
Citera
2016-03-25, 12:53
Bannlyst
Kristendom har gjort mitt liv betydligt lättare och även om det inte skulle finnas någon gud så skulle jag levt så som jag lever ändå.
Citera
2016-03-25, 13:01
Medlem
För religiösa människor har livet en mening, definierad av urtida skrifter eller av nutida uppenbarelser.

För oss andra andra är det bara en slump att vi lever, universum skiter fullständigt i oss och det är upp till oss själva vad vi gör av det.
Citera
2016-03-25, 13:19
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Är inte så insatt i religion, finner det ointressant annat än som en metod för att prägla folks tankar.

Men jag är lite nyfiken på vad meningen med deras liv är, man kritiserar ju icke religiösa människor för att de saknar mening/tro. Vad är det som är så förbannat viktigt med att komma till en himmel eller få sätta på 72 oskulder, eller vad som utlovas i dessa skrifter?
Sitter man i all evighet uppe i himmelen och gör vad? Spänner på dessa oskulder i all evighet eller vad utlovas?

För de kristna handlar det väl ändå om att undvika skärselden och helvetet?

Följer man inte regelboken (bibeln, koranen, Sagan om Jultomten) så riskerar man att synda, och ju mer man syndat desto mer kommer man torteras i skärselden.

Du kan titta på filmen Hellraiser för att få en försmak av vad som väntar dig i skärselden (din själ / personlighet kommer inte tillåtas att lämna din kropp för att få uppleva stillhet och ickeexistens, utan den kommer hållas kvar, och din kropp kommer slitas itur långsamt av hundratals rostiga krokar, långsamt, bit för bit kommer ditt kött slitas loss, och sedan när du är itursliten i hundratals köttstycken så sätts du ihop igen så du kan slitas itur ännu en gång, osv i tusen års tid).
Citera
2016-03-25, 15:06
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallpicka
Religiösa människor söker stöd hos något påhittat precis som en del människor söker stöd hos droger, något dom kan vända sig till när dom är vilsna.

Meningen för dom är att dyrka gud/drogerna i brist på meningen med ett riktigt liv, en trygghet.

Vad är tryggheten baserad på?

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Gud är sanningen och meningen med livet. Sen att folk föredrar fantasier och inte har något annat hopp än satans lögner är inte bara uppenbart om vi kollar på världens alla religioner utan vi kan se det överallt.

Men det finns också spår av sanningen eftersom det ofta handlar om antikrist som satt sig. eller försöker sätta sig. på Herrens stol. Typ, superman, batman osv. de är också dåliga bilder av sanningen. Rena mörkret när vi ser på islam. Att folk tror att muslimer är religiösa i bemärkelsen som kristna och fräslta är en stor skam.

Låt oss inte jämföra vad som klassas som religion nu, utan om vi tar din religion vad sker med dig när du dör?

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
För religiösa människor har livet en mening, definierad av urtida skrifter eller av nutida uppenbarelser.

För oss andra andra är det bara en slump att vi lever, universum skiter fullständigt i oss och det är upp till oss själva vad vi gör av det.

Men vad är meningen enligt religiösa människor?

Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
För de kristna handlar det väl ändå om att undvika skärselden och helvetet?

Följer man inte regelboken (bibeln, koranen, Sagan om Jultomten) så riskerar man att synda, och ju mer man syndat desto mer kommer man torteras i skärselden.

Du kan titta på filmen Hellraiser för att få en försmak av vad som väntar dig i skärselden (din själ / personlighet kommer inte tillåtas att lämna din kropp för att få uppleva stillhet och ickeexistens, utan den kommer hållas kvar, och din kropp kommer slitas itur långsamt av hundratals rostiga krokar, långsamt, bit för bit kommer ditt kött slitas loss, och sedan när du är itursliten i hundratals köttstycken så sätts du ihop igen så du kan slitas itur ännu en gång, osv i tusen års tid).

Just det, skärselden låter inte skoj. Men här får jag nästan känslan av hotelser för att en ska gå med på att dyrka, låter för övrigt som en riktig sadist kommit på detta system med skärseld. Vad sker sedan efter skärselden eller om man undviker den?
Citera
2016-03-25, 15:59
Bannlyst
Låt oss inte jämföra vad som klassas som religion nu, utan om vi tar din religion vad sker med dig när du dör?
////////

Jag diskuterar ej på dina villkor utan jag tar det som är närmast mitt hjärta.

Den som hör han hör.
Citera
2016-03-25, 16:02
Bannlyst
Jesus sade att den som gör hans vilja alfrig nåndin behöver se döden och är det nån vi kan lita på så är det mannen från himmelen.
Citera
2016-03-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Men vad är meningen enligt religiösa människor?
Gud har en plan och han har skapat oss i syftet att implementera denna plan. Meningen med våra liv är att följa Guds plan så att han inte skapade oss förgäves.

Citat:
Just det, skärselden låter inte skoj. Men här får jag nästan känslan av hotelser för att en ska gå med på att dyrka, låter för övrigt som en riktig sadist kommit på detta system med skärseld. Vad sker sedan efter skärselden eller om man undviker den?
Det finns inget efter skärselden. Den är evig och den ständiga plågan är ofattbar.

Kommer att tänka på roboten Marvin som blev lämnad kvar när det övriga sällskapet reste till framtiden i en tidsmaskin. Citat ur Douglas Adams bok "Resturangen vid Universums ände" (det är min bibel): “The first ten million years were the worst," said Marvin, "and the second ten million years, they were the worst too. The third ten million years I didn't enjoy at all. After that I went into a bit of a decline.”
Citera
2016-03-25, 16:50
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
////////

Jag diskuterar ej på dina villkor utan jag tar det som är närmast mitt hjärta.

Den som hör han hör.

Det är ju en lite märklig utgångspunkt om man inte enbart vill hålla en monolog med sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in