2016-03-25, 10:58
Medlem
Led Zeppelin var stora om en musikalisk hit för några årtionden sen; låten Stairway to Heaven har väl dom flesta hört talas om? Många har nog säkert också hört att den antas vara elak mot det kristna, typ. Många har väl hört rykten om att den ska vara satansdyrkande och ha baklängestext i sej. Detta tror kanske bara dom som anser sej ha rätt därför att dom har en religion som påstår sej vara det enda rätta, och därför känner ett hot från jargonger som är kreativt inne på saker som inte tycks gå ihop med den religiösa övertro som just dom själva har? ... Eller, är det så att det till och med är så att den sången verkar handla om hur Jesu mor hanterade att hon blev med barn olovligen, en gång för länge sen?

Samtidigt var detta förstås inte som på häxbränningstiden, och inte heller som islamiska staten eller så. Det tycks för mej däremot vara utslag av ungefär samma syn på vad alla andra är!
Senast redigerad av frevelm 2016-03-25 kl. 11:00. Anledning: Vill beröra annan, aktuell religiös fanatism
Citera
2016-03-25, 12:47
Bannlyst
många som brändes som häxor var säkerligen människor som fått uppenbarelser från Gud och som inte dolt detta för sin omgivning. Ja, sen att kristendomen fått skulden är inte konstigt då vi vet att mörkret har stor makt i världen.

Här har du en med någorlunda gott rykte i behåll:

http://www.bibelskolan.com/cms/index...3521&Itemid=81
Citera
2016-03-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
många som brändes som häxor var säkerligen människor som fått uppenbarelser från Gud och som inte dolt detta för sin omgivning. Ja, sen att kristendomen fått skulden är inte konstigt då vi vet att mörkret har stor makt i världen.

Här har du en med någorlunda gott rykte i behåll:

http://www.bibelskolan.com/cms/index...3521&Itemid=81

Ja, det är förstås väl att åtminstone en och annan av dom många dömda för häxeri kunde statuera exempel om att dömandet skedde orättvist. ...
Citera
2016-03-25, 21:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Led Zeppelin var stora om en musikalisk hit för några årtionden sen; låten Stairway to Heaven har väl dom flesta hört talas om? Många har nog säkert också hört att den antas vara elak mot det kristna, typ. Många har väl hört rykten om att den ska vara satansdyrkande och ha baklängestext i sej. Detta tror kanske bara dom som anser sej ha rätt därför att dom har en religion som påstår sej vara det enda rätta, och därför känner ett hot fråargonger som är kreativt inne på saker som inte tycks gå ihop med den religiösa övertro som just dom själva har? ... Eller, är det så att det till och med är så att den sången verkar handla om hur Jesu mor hanterade att hon blev med barn olovligen, en gång för länge sen?

Samtidigt var detta förstås inte som på häxbränningstiden, och inte heller som islamiska staten eller så. Det tycks för mej däremot vara utslag av ungefär samma syn på vad alla andra är!

Konstig formulering i rubriken som jag ärligt talat har svårt att begripa. Men jag känner ganska många kristna, även ganska många som är rätt så hard core. Men alla som jag har talat med hittills tycker att hela den där grejen om Led Zeppelin bara var löjlig. Möjligt att det var annorlunda för 30+ år sen.
Citera
2016-03-25, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ja, det är förstås väl att åtminstone en och annan av dom många dömda för häxeri kunde statuera exempel om att dömandet skedde orättvist. ...
är du dum i huvudet? när är det rättvist att mörda någon annan? att bränna dem på bål?
Citera
2016-03-26, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Konstig formulering i rubriken som jag ärligt talat har svårt att begripa. Men jag känner ganska många kristna, även ganska många som är rätt så hard core. Men alla som jag har talat med hittills tycker att hela den där grejen om Led Zeppelin bara var löjlig. Möjligt att det var annorlunda för 30+ år sen.

Ja vars. För en trettio år sen var kanske objektiviteten ens som den är i dag, om man kollar på dom fanatiska bland dom kristna om att idka djävulsutdrivning som vore det djävulen i allting utom dom själva. Beträffande den nämnda låten fanns ett exempel här, på en som nu verkar ha makat sej till distans. Samma användare har även anklagat annat, bl.a. modernare låtar, t.ex. den här av Justin Bieber. Där är anpassningen ännu inte gjord till oss som bevisar, ibland, att det är fel att se satan i alla andra.

Citat:
På det får jag denna kommentar:
Citat:
är du dum i huvudet? när är det rättvist att mörda någon annan? att bränna dem på bål?
Det läskiga är att du alltså menar att det att vissa kan avslöja elakheter är detsamma som att elakheter sker! Eller vad menar du annars med att vantolka det jag skrev?
Senast redigerad av frevelm 2016-03-26 kl. 07:37.
Citera
2016-03-26, 10:58
Bannlyst
Citat:
Det läskiga är att du alltså menar att det att vissa kan avslöja elakheter är detsamma som att elakheter sker! Eller vad menar du annars med att vantolka det jag skrev?
jaha, nu förstår jag.

du tror att det behövs tjyvar innan vi kan förstå att det är fel att stjäla. att det behövs mördare innan vi förstår att mord är fel osv.

ja, du saknar ju uppenbarligen tro på Gud och är rejält handikappad. Ursäkta.
Citera
2016-03-26, 11:33
Medlem
Citat:
jaha, nu förstår jag.

du tror att det behövs tjyvar innan vi kan förstå att det är fel att stjäla. att det behövs mördare innan vi förstår att mord är fel osv.
Nej, det är inte alls sant om mej det där!
Citat:
ja, du saknar ju uppenbarligen tro på Gud och är rejält handikappad. Ursäkta.
Jag tror på Gud på mitt eget vis! Om du nu tror på en gud som är där och låtsas som ingenting om alla orättfärdigheter, då har du ingenting att komma med vad gäller en Gud. Vad du har är i stället djävulen - för det är han, och ingen annan, som förebrår dom som låter ondska sättas på piedistal som något att göra nånting åt!
Citera
2016-03-26, 12:21
Bannlyst
Citat:
Nej, det är inte alls sant om mej det där!

Jag tror på Gud på mitt eget vis! Om du nu tror på en gud som är där och låtsas som ingenting om alla orättfärdigheter, då har du ingenting att komma med vad gäller en Gud. Vad du har är i stället djävulen - för det är han, och ingen annan, som förebrår dom som låter ondska sättas på piedistal som något att göra nånting åt!
Jag rekommenderar att inte dra såna antaganden om den Gud jag tror på. Jag vet att Han bryr sig men att du väljer att ljuga och förbanna mig och min Gud visar att du är djäveln själv. Tack Jesus för att du gör mina fiender till mähän.
Citera
2016-03-26, 13:12
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar att inte dra såna antaganden om den Gud jag tror på. Jag vet att Han bryr sig men att du väljer att ljuga och förbanna mig och min Gud visar att du är djäveln själv. Tack Jesus för att du gör mina fiender till mähän.

Du tror inte mer än jag på den Gud som är egentlig. Du tror man bara ska satsa på Jesus och sen bara ha Gud där, antagligen! Men när Gud är Jesus själv, då ska man inte ha nån Gud som är jämförbar med självaste satan, han - din gud, han som förebrår dom som låter ondska sättas på piedistal som något att göra nånting åt!
Citera
2016-03-26, 13:18
Bannlyst
Citat:
Du tror inte mer än jag på den Gud som är egentlig. Du tror man bara ska satsa på Jesus och sen bara ha Gud där, antagligen! Men när Gud är Jesus själv, då ska man inte ha nån Gud som är jämförbar med självaste satan, han - din gud, han som förebrår dom som låter ondska sättas på piedistal som något att göra nånting åt!
Som sagt, bättre att knipa. Sagt i all välmening. Ha det gott.
Citera
2016-03-26, 13:49
Medlem
Citat:
Som sagt, bättre att knipa. Sagt i all välmening. Ha det gott.
När menar du att det var sagt. Men jo, tack, du kan gärna knipa. För all del detsamma. Om du nu menade det där med att jag ska ha det gott så är väl det en gest för att göra av med otacksamheten för att jag ändå har det på piedistal att man ska få ha rätt till probleminsikt. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in