2016-03-24, 20:27
Medlem
Hej. (osäker om detta är rätt forum eller om juridik är den rätta)

Hela min familj har haft Företagarnas sjukförsäkring i ca 25 år, mina föräldrar som också haft den sedan tidiga 90talet börjar nu bli sjuka då de är 70plus.

För ngt år sedan bytte Företagarna försäkringsbolag ifrån (tror det var moderna) till Länsförsäkringar, dvs de sålde troligtvis policyn till ny underwriter.

Rimligtvis borde tecknaren av försäkringen (vi) inte påverkas av detta då det enda rimliga är att Länsförsäkringar tar över existerande policys.

Mina föräldrar behöver nu utnyttja försäkringen och min mor som har fick högt blodtryck för ca 10 år sedan kan då inte söka för hjärtproblem. Länsförsäkringar som nu är underwriter för Garant policyn menar att hon hade det innan hon tecknade försäkringen.

Länsförsäkringar menar att hon tecknade policyn när Länsförsäkringar tog över policyn ifrån det tidigare försäkringsbolaget.

Vi hävdar givetvis att vi tecknat policyn med Företagarna för ca 30 år sedan och att åkommor som tillkom de senaste 10 åren borde vara godkända. Det enda vi som kund vet är ju att vi har Företagarnas Garant policy, inte vem som är underwriter.

Är det ngn som har liknande problem, vad kan vi göra (förutom att skrika på Företagarna)? Har vi rätt rent juridiskt, och om Företagarna har begått mega fel när de sålde policyn, är det grupptalan som gäller? När vi pratat med Företagarnas VD verkade han inte alls veta att det kunde bli så här.

Är det någon som vet hur det fungerar när policys byter underwriter?

mvh
Citera
2016-03-25, 16:59
Medlem
Är du helt 100 på att dina föräldrar har en sjukförsäkring? Alltså en som täcker inkomstförlust vid sjukskrivning? Eller menar du sjukvårdsförsäkring? Alltså en som betalar kostnaden för privat sjukvård?

Underwriter är ett yrke. Ett försäkringsbolag är inte en underwriter.
Citera
2016-03-25, 17:27
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Hej. (osäker om detta är rätt forum eller om juridik är den rätta)

Hela min familj har haft Företagarnas sjukförsäkring i ca 25 år, mina föräldrar som också haft den sedan tidiga 90talet börjar nu bli sjuka då de är 70plus.

För ngt år sedan bytte Företagarna försäkringsbolag ifrån (tror det var moderna) till Länsförsäkringar, dvs de sålde troligtvis policyn till ny underwriter.

Rimligtvis borde tecknaren av försäkringen (vi) inte påverkas av detta då det enda rimliga är att Länsförsäkringar tar över existerande policys.

Mina föräldrar behöver nu utnyttja försäkringen och min mor som har fick högt blodtryck för ca 10 år sedan kan då inte söka för hjärtproblem. Länsförsäkringar som nu är underwriter för Garant policyn menar att hon hade det innan hon tecknade försäkringen.

Länsförsäkringar menar att hon tecknade policyn när Länsförsäkringar tog över policyn ifrån det tidigare försäkringsbolaget.

Vi hävdar givetvis att vi tecknat policyn med Företagarna för ca 30 år sedan och att åkommor som tillkom de senaste 10 åren borde vara godkända. Det enda vi som kund vet är ju att vi har Företagarnas Garant policy, inte vem som är underwriter.

Är det ngn som har liknande problem, vad kan vi göra (förutom att skrika på Företagarna)? Har vi rätt rent juridiskt, och om Företagarna har begått mega fel när de sålde policyn, är det grupptalan som gäller? När vi pratat med Företagarnas VD verkade han inte alls veta att det kunde bli så här.

Är det någon som vet hur det fungerar när policys byter underwriter?

mvh

Jag vet inte hur jag ska säga detta förutom rakt ut.

"Företagarna" är inte en seriös organisation. De vet knappt vilka "förmåner" de lovar via sina så kallade "medlemskap".

Att vara "medlem" innebär att vara finansiär till deras mingelfester med politiker. "Medlemmarna" ses som boskap som skall mjölkas så ledningen kan åka runt och mingla med politiker och aldrig komma någon vart i sina "viktiga frågor". "Kampen" som de kallar det måste fortsätta för alltid så finansiärerna betalar och betalar i all oändlighet.

Om du har mycket tid och ork så kan du prova att dra detta väldigt långt.

Du behöver en jurist som är oberoende (som inte står med på Företagarnas förmånslista) som stämmer Företagarna åt er.
Det kommer kosta mycket pengar. Du behöver all dokumentation från alla de 30 åren där allt framgår mycket tydligt villkoren i försäkringen. Det får inte finnas några som helst luckor eller otydligheter. Datum för upptäckt av sjukdom måste finnas dokumenterat av läkare under tiden EFTER att försäkringen tecknats.

Då det blir privatperson som stämmer ej statlig organisation så kommer förlorande part att få betala hela rättegången. Har du inte allt 100% vattentätt i din favör så får du helt enkelt se de 30 årens medlemskapskostnader som bortkastade. Om du ändå provar att köra ditt ärende till domstol så kommer det förmodligen kosta några hundra tusen i alla fall om du förlorar och måste betala båda parters juridiska ombud för hela utredningstiden och rättegångskostnaderna.

Det är jävligt tråkigt att behöva säga det men det är det enda svaret jag kan ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in