Citat:

Ursprungligen postat av 
HusvagnSvensson

Mycket märkligt och skrämmande om det är en del av motiveringen att han förespråkar dödsstraff för vissa brott. Det kan ju inte vårt domstolsväsende straffa politiker för om de anser. 
Däremot borde högsta ansvariga för beslutet inte få verka inom rättsväsendet mer. Vi kan inte ha en situation där juristerna har inflytande över vad politiker kan yttra. 
I högsta grad en inskränkning av yttrandefriheten och censur av de åsikter en nämndeman kan yttra utan att drabbas av repressalier.

Nämdemannasystemet som det ser ut idag är ju minst sagt problematiskt i sig, och jag vet inte exakt hur urvalskriterierna eller uppdragsbeskrivningen ser ut. Men det skulle ju inte vara otänkbart i det här landet att man bör sympatisera med rättssystemet i sig och vissa "värdegrunder" för att vara tänkbar som nämndeman. Säkerligen i så fall en smal sak att tolka det som att dödsstraff i sig anses strida mot "värderingar" inom det svenska rättssystemet. 
Jag vet faktiskt inte nödvändigtvis om jag anser att det är direkt fel att bedöma lämplighet för ämbetet på den typen av grunder, visserligen bör man kanske ha förtroende för att personer kan skilja på uppdrag och personliga åsikter men samtidigt så vet man ju att alla inte kan det. 
I det här specifika fallet så har man (ifall man resonerar så som jag spekulerar kring) gått klart för långt eftersom det rimligen borde vara en legitim åsikt att vilja återinföra dödsstraff även om det ofta anses stå i motsats till ett svenskt (europeiskt) modernt rättstänk. Det är inte direkt rimligt att förvänta sig att de som fastställer bland annat straff helt saknar personliga åsikter om straff rent generellt. 
Men säg istället att han hade yttrat åsikten att pedofiler inte förtjänade en rättslig prövning utan skulle straffas (avrättas?) utan sådan. Är det verkligen orimligt att då i alla fall ifrågasätta huruvida han är lämplig att vara en del av domstolen?
Nu är jag personligen av åsikten att nämndemannasystemet bör ses över från grunden och att frågor som dessa snarare bör ses som symtom på felaktigheter i systemet än enskilda problem i ett i övrigt fungerande system.