2016-03-24, 13:01
Medlem
Seaturtles avatar
Hej jag undrar om jag kan få ett par snabba svar och gärna länk till vidareläsning. Vet inte vart jag ska börja.

Det är en bekant till mig som har pengar utomlands, södra europa och england. Vad jag har förstått det som är det bara hyresintäkter och kanske aktier. De betalar inte skatt på hyresinkomsterna i england.

Nu har man fått ett brev från skatteverket om att de har fått uppgifter från en annan medlemsstats skatteverk om inkomster. Hur får man veta exakt vilka uppgifter man har och vad är konsekvenserna av det hela. Ska man betala retroaktivt? Vad blir dessa kostnader ungefär, straffavgifter? Kan man slippa betala dessa? Vad är det för skillnad om man är medborgare i sverige och om man är bara eu-medborgare men inte i vare sig sverige/england.

Upplys mig !
Citera
2016-03-24, 16:26
Medlem
freddefrisks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=l91ISfcuzDw
Citera
2016-03-24, 16:48
Medlem
Seaturtles avatar
lite mer än så, skön okunskap dock fisk fredde.

Ni andra heliga är fortfarande lika välkomna.
Citera
2016-03-24, 22:04
Medlem
Varför betalar de inte skatt på hyresintäkterna i England?
Hyrde själv ut fastighet i London i 5 år, det är ju fantastiska vilkor, vi betalade gladeligen skatt.. Dvs vi rapporterade inkomsten, men de första 130k per person (dvs 260,000kr om man äger med sin partner/fru) är ju skattefria, så på hyresintäkter på ca 300k betalade vi några tusen i skatt.

Han har med andra ord anmält att han ej skall beskattas i UK och då anmält var han skall skatta, då är det ju inte orimligt att UK meddelar det till Sverige, dock är det troligaste att en kompis i Sverige skvallrat till SKV.
Citera
2016-03-24, 23:09
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Varför betalar de inte skatt på hyresintäkterna i England?
Hyrde själv ut fastighet i London i 5 år, det är ju fantastiska villkor, vi betalade gladeligen skatt.. Dvs vi rapporterade inkomsten, men de första 130k per person (dvs 260,000kr om man äger med sin partner/fru) är ju skattefria, så på hyresintäkter på ca 300k betalade vi några tusen i skatt.

Han har med andra ord anmält att han ej skall beskattas i UK och då anmält var han skall skatta, då är det ju inte orimligt att UK meddelar det till Sverige, dock är det troligaste att en kompis i Sverige skvallrat till SKV.

Jag vet inte exakt, men det verkar som att man inte behöver betala skatt om man bara har 1 fastighet på varsitt namn, flera i familj har en varsin. Menar du ett totalt belopp på 130k? Känner inte till exakta hyresintäkter, men de har funnits i minst ett par år till ca 15.

Jag läste att alla med anknytning till Sverige behöver betala skatt på alla inkomster. Betyder detta att man ska betala skatt utöver det man redan har betalat 0£ i england?
Det som jag tror att han har gjort är att inte anmält till sverige att han har fastigheter eller inkomster i utlandet.

Men problemet är att skatteverket har meddelat att dessa personer ska redovisa inkomster från ett tidigare år 201*. Att skatteverket har fått in nya uppgifter från en annan skatteverk i utlandet, utan några detaljer om vad det gäller.

Jag har ingen kunskap om dessa saker och eftersom de inte har goda svenska kunskaper är det jag som hjälper till. Jag är lite rädd att hamna i en mexikan standoff, vill inte skapa onödiga kostnader/rättsliga konsekvenser genom att säga för mycket, men vill inte heller förvärra det genom att hålla undan information de redan har. Vill inte verka lurig och få mer granskning. Det handlar inte om fusk utan bara privacy, de har inget med saken att göra och de pengarna har inget med sverige att göra, inga av bostäderna har svenska pengar i sig

Är det bara att strunta i förfrågan och låta de visa korten? eller råkar man illa ut på det. Jag läste något om att det är skatteverket som är skyldiga att visa "bevis" inte betalarna, bara att visa att man har gjort "de" sakerna rätt.
Senast redigerad av Seaturtle 2016-03-24 kl. 23:12.
Citera
2016-03-25, 13:50
Medlem
Novus4212s avatar
OffT: Hört talas om Google eller att ringa till SKV och fråga?

OnT:
Det skall skattas enligt Svenska regler.

Det skall först läggas in till Engelska SKV att ni skall skatta i Sverige.

Sen gäller beskattning enligt Svenska regler som sagt.

"Om din egendom räknas som fast egendom i det land där den ligger ska den beskattas på samma sätt som en svensk fastighet. Skulle den vara fast egendom i Sverige om den hade legat här kan den alltid betraktas som en fastighet."

"Om du hyr ut en privatbostadsfastighet som ligger utomlands beskattas du på samma sätt som om fastig-heten hade legat i Sverige. Det innebär att du beskat-tas om du får ett överskott av uthyrning och försälj-ning av produkter (exempelvis frukt och avverkade träd).

Skatten på överskottet är 30 procent. Du får göra ett schablonavdrag från inkomsterna av uthyr-ning och försäljning av produkter. Detta är 40 000 kronor* för varje privatbostadsfastighet (inte per del-ägare).

Dessutom får du dra av 20 procent av hyres-ersättningen om du har hyrt ut bostaden. Du får inte göra större avdrag även om dina faktiska utgifter har varit högre. Avdragen får inte överstiga inkomsterna."

Exempel:
Hyresintäkt 55,000
Schablonavdrag -40,000
20 % av hyresintäkten -11,000

= Överskott 4,000 kronor

Skatt 1,200 kronor (4 000 * 30 procent)
Citera
2016-03-26, 12:43
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Skatt 1,200 kronor (4 000 * 30 procent)

Tack det förstod jag, men min huvudsakliga fråga var gällande skatteverket. Hur vet man hur mycket det vet. Vad händer om man inte fyller in blanketten? Är det ett sätt de brukar använda sig utav för att sätta dit folk som missar att uppge info de har? Det är från 2-3 år tbx, så är det här en gateway till en fullskalig granskning? osv.. Det är lite svårt att googla på
Citera
2016-03-26, 16:54
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Tack det förstod jag, men min huvudsakliga fråga var gällande skatteverket. Hur vet man hur mycket det vet. Vad händer om man inte fyller in blanketten? Är det ett sätt de brukar använda sig utav för att sätta dit folk som missar att uppge info de har? Det är från 2-3 år tbx, så är det här en gateway till en fullskalig granskning? osv.. Det är lite svårt att googla på

I och med att du har fått detta från SKV, och du vet varifrån deras info kommer ifrån, så kan du lätt utgå från att dom vet allt.

Om inget annat, så kommer dom att begära in all info från dig.

Du kan gambla och ge dom lite grann men då kan konsekvenserna bli väldigt stora.

Det finns ingen här som vet vad SKV har så där går du nog lite i cirklar.

Det är ungefär som att ringa Polisen och fråga "hur mycket vet ni?".
Citera
2016-03-26, 18:08
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
I och med att du har fått detta från SKV, och du vet varifrån deras info kommer ifrån, så kan du lätt utgå från att dom vet allt.

Om inget annat, så kommer dom att begära in all info från dig.

Du kan gambla och ge dom lite grann men då kan konsekvenserna bli väldigt stora.

Det finns ingen här som vet vad SKV har så där går du nog lite i cirklar.

Det är ungefär som att ringa Polisen och fråga "hur mycket vet ni?".

Ok! tack för svar. Det känns konstigt att de ska kunna skicka en blankett och be en fylla in alla inkomster från 201* utan att uppge annat. Det är mycket att begära på så lite tid och sen punga ut dryga konsekvenser för att man har missat något.
Citera
2016-03-27, 14:04
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ok! tack för svar. Det känns konstigt att de ska kunna skicka en blankett och be en fylla in alla inkomster från 201* utan att uppge annat. Det är mycket att begära på så lite tid och sen punga ut dryga konsekvenser för att man har missat något.

Jag tror inte SKV ser det på samma sätt.

Dom utgår ifrån att du har undanhållit dessa inkomster för det är egentligen inget man missar bara så där utan vidare.

Du kan kanske också räkna med att du kommer att få din deklaration granskad kommande år.
Citera
2016-03-28, 00:12
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Jag tror inte SKV ser det på samma sätt.

Dom utgår ifrån att du har undanhållit dessa inkomster för det är egentligen inget man missar bara så där utan vidare.

Du kan kanske också räkna med att du kommer att få din deklaration granskad kommande år.

Tack för svar! bara för att vara tydlig. Vad är konsekvenserna nu? Förstår jag rätt att skillnaden mellan anmäla allt eller delvis info är i form av straffavgifter eller brottsanmälan som konsekvens`?

Uppger man allting, får man betala skattetillägg på 40% sen är det klart eller är det bara början på en hel process? Dessa två EU länder det rör sig om har båda skatteavtal med Sverige och pengarna skattas där. Vad mer bör man ha koll på? Varför har jag svårt att hitta info om detta, måste ju hänt massor med folk? Hittar bara info om självrättning och det är ju för sent för det.
Senast redigerad av Seaturtle 2016-03-28 kl. 00:16.
Citera
2016-03-28, 09:37
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack för svar! bara för att vara tydlig. Vad är konsekvenserna nu? Förstår jag rätt att skillnaden mellan anmäla allt eller delvis info är i form av straffavgifter eller brottsanmälan som konsekvens`?

Uppger man allting, får man betala skattetillägg på 40% sen är det klart eller är det bara början på en hel process? Dessa två EU länder det rör sig om har båda skatteavtal med Sverige och pengarna skattas där. Vad mer bör man ha koll på? Varför har jag svårt att hitta info om detta, måste ju hänt massor med folk? Hittar bara info om självrättning och det är ju för sent för det.

Du är skatteskyldig i Sverige och skall betala skatt enligt svenska regler.

Bara för att England har lägre skatt så innebär det inte att du automatiskt får lägre skatt som Svensk medborgare med fast bosättning i Sverige.

Konsekvensen vill jag inte spekulera i. Det bästa är om du får 40% straffavgift för då blir det ingen brottsanmälan.

Du verkar ganska okunnig på området och det är nog en hel del här som du skulle ha kollat upp innan du gjorde saker och ting.

Hade du bara lyft luren till SKV innan du går in i utländska hyresaffärer inom EU så hade dom gett dig mycket raka svar och det hade bara tagit dig 5-10 minuter.

I ditt fall så hade jag nog tagit kontakt med en skattejurist som kan hjälpa dig framåt på bästa sätt.

Det är nog värt varenda krona i din situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in