Citat:
Ursprungligen postat av
Grenar
Varför betalar de inte skatt på hyresintäkterna i England?
Hyrde själv ut fastighet i London i 5 år, det är ju fantastiska villkor, vi betalade gladeligen skatt.. Dvs vi rapporterade inkomsten, men de första 130k per person (dvs 260,000kr om man äger med sin partner/fru) är ju skattefria, så på hyresintäkter på ca 300k betalade vi några tusen i skatt.
Han har med andra ord anmält att han ej skall beskattas i UK och då anmält var han skall skatta, då är det ju inte orimligt att UK meddelar det till Sverige, dock är det troligaste att en kompis i Sverige skvallrat till SKV.
Jag vet inte exakt, men det verkar som att man inte behöver betala skatt om man bara har 1 fastighet på varsitt namn, flera i familj har en varsin. Menar du ett totalt belopp på 130k? Känner inte till exakta hyresintäkter, men de har funnits i minst ett par år till ca 15.
Jag läste att alla med anknytning till Sverige behöver betala skatt på alla inkomster. Betyder detta att man ska betala skatt utöver det man redan har betalat 0£ i england?
Det som jag tror att han har gjort är att inte anmält till sverige att han har fastigheter eller inkomster i utlandet.
Men problemet är att skatteverket har meddelat att dessa personer ska redovisa inkomster från ett tidigare år 201*. Att skatteverket har fått in nya uppgifter från en annan skatteverk i utlandet, utan några detaljer om vad det gäller.
Jag har ingen kunskap om dessa saker och eftersom de inte har goda svenska kunskaper är det jag som hjälper till. Jag är lite rädd att hamna i en mexikan standoff, vill inte skapa onödiga kostnader/rättsliga konsekvenser genom att säga för mycket, men vill inte heller förvärra det genom att hålla undan information de redan har. Vill inte verka lurig och få mer granskning. Det handlar inte om fusk utan bara privacy, de har inget med saken att göra och de pengarna har inget med sverige att göra, inga av bostäderna har svenska pengar i sig
Är det bara att strunta i förfrågan och låta de visa korten? eller råkar man illa ut på det. Jag läste något om att det är skatteverket som är skyldiga att visa "bevis" inte betalarna, bara att visa att man har gjort "de" sakerna rätt.