2017-08-05, 16:27
Medlem
perry2s avatar
Lönen på soldater skyttesoldater jägarsoldater lastbilsförare bör ej vara hög, typ 20,22. Deras jämnåriga tjejer som arbetar tjänar ej mer. Enskild soldat är ett genomgångsjobb som McDo eller att jobba i butik.

Officerare som ar krigsplacering på förband är värdefulla tex som bataljonschef, en major på 52 på ett hemvärnsutbildningskontor är mindre värd.

Yrkesfolk inom Flyg Ubåt Lv och på Strvkompanier. Officerare på övriga kompanier är anställda upp till 45 år. Därefter ev yrkesväxling.
Specoff inom tekniska tjänster är Yrkesanställda kanske till 45 års ålder därefter ev yrkesväxling.
Värnplikt och ev korttidsanställda efter det.
Förutom flyg o Flotta...Kanske en stående bat i Sthlm, en i Göteborg, en i Öresundsomr. samt en i Norbotten 1 Strv komp Gotland Ett Lvkomp Gotland Ett komp Karlsborg SSG. Övrigt försvar kallas in vid berdskapshöjning.
Citera
2017-08-05, 21:48
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Lönen på soldater skyttesoldater jägarsoldater lastbilsförare bör ej vara hög, typ 20,22. Deras jämnåriga tjejer som arbetar tjänar ej mer. Enskild soldat är ett genomgångsjobb som McDo eller att jobba i butik.

Officerare som ar krigsplacering på förband är värdefulla tex som bataljonschef, en major på 52 på ett hemvärnsutbildningskontor är mindre värd.

Yrkesfolk inom Flyg Ubåt Lv och på Strvkompanier. Officerare på övriga kompanier är anställda upp till 45 år. Därefter ev yrkesväxling.
Specoff inom tekniska tjänster är Yrkesanställda kanske till 45 års ålder därefter ev yrkesväxling.
Värnplikt och ev korttidsanställda efter det.
Förutom flyg o Flotta...Kanske en stående bat i Sthlm, en i Göteborg, en i Öresundsomr. samt en i Norbotten 1 Strv komp Gotland Ett Lvkomp Gotland Ett komp Karlsborg SSG. Övrigt försvar kallas in vid berdskapshöjning.

Hade ingångslönen varit upp mot 22.000 kr skulle det vara riktigt bra. Officersförbundet jobbar för att det ska bli minst 20.500 kr som soldat/sjöman. Vi kommer nog få se en ökning nästa år.
Citera
2017-08-05, 22:01
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hade ingångslönen varit upp mot 22.000 kr skulle det vara riktigt bra. Officersförbundet jobbar för att det ska bli minst 20.500 kr som soldat/sjöman. Vi kommer nog få se en ökning nästa år.

Som civilist och reservofficer var jag på kurs med 50 specOff för ett år sedan och var inte imponerad av hjärnvindlingar eller pannben.
Det var mest skägg och mobiltelefon.
Citera
2017-08-05, 22:22
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Som civilist och reservofficer var jag på kurs med 50 specOff för ett år sedan och var inte imponerad av hjärnvindlingar eller pannben.
Det var mest skägg och mobiltelefon.

Kanske, kanske inte. Men minst 20 000 är ändå rimligt som ingångslön eftersom nu ligger soldater/sjömän i bottenskicktet i hela samhället. Någonstans i mitten vore rimligt. Antagningskraven är iaf mycket högre än många civila utbildningar som man kan komma in på.
Citera
2017-08-05, 22:40
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Kanske, kanske inte. Men minst 20 000 är ändå rimligt som ingångslön eftersom nu ligger soldater/sjömän i bottenskicktet i hela samhället. Någonstans i mitten vore rimligt. Antagningskraven är iaf mycket högre än många civila utbildningar som man kan komma in på.

Sen skall de såklart ha bättre betalt när de lämnar Kungsängen för Mali eller Kabul.

Jag hade 17 kr per dag vid inryckning, jag tror att det var 45 kr per dag på KavKas i Umeå sista året. Mina kursare blev civ ing eller andra bra högskoleutbildningar, vi gjorde det militära som utmaning och en tankeperiod innan högskolan.
Vi sköt i Kalixfors, spanade i dimman från Soursapakka.

Dagens skörd de flesta de som fipplade med mobilen unde gymnasiet.
Inte mycket av begåvningreserven där inte (undantaget piloter).
Senast redigerad av perry2 2017-08-05 kl. 22:43.
Citera
2017-08-05, 22:52
Medlem
Tycker ända man ska ha klart för sig att man borde snegla mer mot löner och framförallt förmånerna andra försvasmakter ger. Samma lön men gratis studentrum och mat.
Citat:
Sen skall de såklart ha bättre betalt när de lämnar Kungsängen för Mali eller Kabul.

Jag hade 17 kr per dag vid inryckning, jag tror att det var 45 kr per dag på KavKas i Umeå sista året. Mina kursare blev civ ing eller andra bra högskoleutbildningar, vi gjorde det militära som utmaning och en tankeperiod innan högskolan.
Vi sköt i Kalixfors, spanade i dimman från Soursapakka.

Dagens skörd de flesta de som fipplade med mobilen unde gymnasiet.
Inte mycket av begåvningreserven där inte (undantaget piloter).
Fast nu pratar vi anställd vad du fick på 70 talet har inte med saken att göra.

Kan säga att jag har aldrig imponerats av någon RO.
Citera
2017-08-05, 22:55
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Tycker ända man ska ha klart för sig att man borde snegla mer mot löner och framförallt förmånerna andra försvasmakter ger. Samma lön men gratis studentrum och mat.

Fast nu pratar vi anställd vad du fick på 70 talet har inte med saken att göra.

Kan säga att jag har aldrig imponerats av någon RO.

Nu var det på 80-talet

Och vi var en bra klick av samhället som gick teoretiskt gymnasium och truppförde pluton efter 7 månader. Nu är de gruppchefer efter ett år men är inte godkända i engelska när de skall ut på int tjänst.
Jag lovar dig att även tiderna på 5km löpning eller hinderbanan har blivit sämre.

Ingen soldat de sista fem åren kommer in vetenskapsrådet eller Nobelstiftelsen.
Det är de med breda fälgar på bilen och nyaste mobilen som checkar in nu...

Det liknar amerikas underklass som blir militärer i brist på annat.
Senast redigerad av perry2 2017-08-05 kl. 22:59.
Citera
2017-08-05, 23:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nu kommer ASOU försvinna i sin nuvarande form och SOU kommer ändras.

Jaha... Vad gnäller du då för?

Citat:
Snart kommer nytt gradsystem där det troligtvis kommer gå att vara lite högre än sergeant utan att studera SOU.

Tala om det för stridsvagnen ovan då, så blir han glad.

Hur ska detta nya gradsystem se ut då? Jag har inte hört ett smack om det.
Citera
2017-08-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jaha... Vad gnäller du då för?

Tala om det för stridsvagnen ovan då, så blir han glad.

Hur ska detta nya gradsystem se ut då? Jag har inte hört ett smack om det.
Jag har läst delar av hur det kommer bli från olika skrivelser så jag tror det kommer bli bättre men hur hela system har införts har varit kaotiskt och illa genomtänkt. Jag tror fortsatt att det inte kommer bli bra nästa gång men vi är påväg mot rätt väg gällande specof men man ska ha klart för sig att en svensk specof kan vara SNCO eller en warrant officer eller "teknisk officer". Det är väldigt blandat och rätt otydligt.

Det nya gradsystemet kommer om jag minns rätt. OR5-OR6 kommer ändras furir förs troligen in igen och att första graden i SO facket kommer bli mer som fänrik. alla Specof kommer rekryteras lokalt på förband och FOK SO kommer försvinna(har).

Man vill få det till att endast OR5 ska gå SOU men det är ju upp till förbandet. Jag gillar det sätt US kör med hela vägen till OR6 handlar om poäng för att klättra där fys, skytte erfarenhet osv spelar in, det är tydligare för basse Karlsson att om jag ökar mitt fälttest med 20 sek och är kvar i fm 7 månader till kommer jag bli vicekorpral och får 1500kr mer i lön.
Citera
2017-08-05, 23:25
Medlem
Citat:
Nu var det på 80-talet

Och vi var en bra klick av samhället som gick teoretiskt gymnasium och truppförde pluton efter 7 månader. Nu är de gruppchefer efter ett år men är inte godkända i engelska när de skall ut på int tjänst.
Jag lovar dig att även tiderna på 5km löpning eller hinderbanan har blivit sämre.

Nä konstigt att inte soldater med godkända gymnasiebetyg får utse nobelpristagare i fysik... exakt varför ska man kräva att en grg ladd är sjukt välutbildad i klassisk musik? Därimot bör man kanske kolla vad andra försvasmakter betalar i förhållande till andra "låg" avlönade yrken osv. Det är ju orimligt att en servitris tjänar mer, risken att vara soldat är ganska hög om vi pratar skador och dödsfall, nu pratar jag inte strid utan tunga fordon lite sömn och vapen är ganska farligt i förhållande till donken.

Alla soldater har godkända betyg i engelska på gymnasienivå.
Citera
2017-08-05, 23:34
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Nä konstigt att inte soldater med godkända gymnasiebetyg får utse nobelpristagare i fysik... exakt varför ska man kräva att en grg ladd är sjukt välutbildad i klassisk musik? Därimot bör man kanske kolla vad andra försvasmakter betalar i förhållande till andra "låg" avlönade yrken osv. Det är ju orimligt att en servitris tjänar mer, risken att vara soldat är ganska hög om vi pratar skador och dödsfall, nu pratar jag inte strid utan tunga fordon lite sömn och vapen är ganska farligt i förhållande till donken.

Alla soldater har godkända betyg i engelska på gymnasienivå.

Risken med Grg eller handgranat är inte större än på 80-talet.
I Internationel tjänst får och har de bättre betalt. Att vara soldat är ett genomgångsjobb som man har max 8 år.
I England Usa eller Legionen är inte lönen hög de första åren, soldater där rekryteras ur underklassen. Efter tjänstgöring YRKESVÄXLING blir de väktare eller chaufförer eller liknande. En officer with comisssion tjänar mer.
På tex ubåt eller stridsvagn behövs lägre befäl för sonar eller skyttar.
Vi behöver inte 3000 yrkessoldater som urlastar höger eller vänster från strv 90
Citera
2017-08-05, 23:48
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Nu var det på 80-talet

Fast nu bestämmer ju inte ditt gymnasiebetyg hur bra chef du är. Och du kan nog vara lugn att ungdomen idag är bra mycket bättre på engelska än vad ni var oavsett vilket betyg han/hon innehar.

Nej, det gjorde bevisligen inte du heller.

Du är bara en av alla jävla gubbrövar som sitter hemma och drömmer sig tillbaka hur jävla duktiga ni var förr i tiden och gastar om hur dåliga dagens soldater är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in