Det är onsdag morgon dagen efter den stora terrorist-attacken. Idag är barnen lite gladare, lite lydigare och dom syns lite mer på stan... Det känns som alla här där jag bor mår lite bättre av att ha fått bevittna helvetet.
Efter en liten funderare så ställer jag mig frågan ifall vi har blivit beroende av terrorismen för att få social ordning. Om så är fallet, går våra skattepengar till att betala svarta operationer där vi får offra strategiska spelare som i fallet Je Sui Charlie där vi alla enades inför vårat främsta ideal? Det finns en hel del psykologi i vår globala politik förstås. Så, frågorna...
1) Är det värt det att döda sina egna för att enas mot ett hot som kanske inte egentligen inte är det sanna hotet? När kan det kategoriseras som kannibalism?
2) Chock efter chock får vi och det gynnar någon form av social ordning medans stora massor håller på att bryta ihop i många former av psykisk ohälsa (läs: ADD -> Psykos)
3) Ökad misstro och ökad tro delar samhället och vi polariseras och splittras i olika processer som försöker styra upp situationen.
4) Vilka reaktioner är att vänta när vi får reda på sanningen om antalet döda i det här landet och resten av världen sedan 2001?
5) Hur gör vi med lycka, etik, moral så länge vi har dessa problem?