Citat:
Ursprungligen postat av
ninj4h
Vem är jag om jag är utsatt av tankestyrning?
Du är dig själv under ofrivillig påverkan.
Citat:
Min tankesyntes modifieras alltså för en annans räkning som då skall tjäna en annan människas agenda här på planeten. Därmed är jag en slav.
Ja.
Citat:
Är jag därmed en vandrande köttbit med impulser som en liten amöba som forslas genom livets labyrint och har jag därmed också förlorat min människostatus när det utförs på det viset?
Ja och nej. Det fulländade sättet att tänka sig "tankestyrning" är att du endast är en extension av någon annans vilja -- du skulle vara funktionellt synonym med en arm på en annan individ låt säga, eller att någon annans huvud transplanterades och ersatte ditt eget.
Normalt tänker vi inte på tankestyrning på det sättet. Tankestyrning antar jag betyder att påverka en annan -- normalt sett autonom individ -- temporärt. Med andra ord; om tankestyrningen upphör får du tillbaka din fria vilja och lever vidare som en autonom individ. Om än med gräsliga minnen i ryggsäcken.
I alla dessa fall förlorar du inte din människostatus. Och det är väldigt viktigt att denna status försvaras för en individ som fått självbestämmandet berövat.