2010-11-14, 13:11
Medlem
[quote=Omregistrerad]Dessa ingick i Flygvapnet och var statlig egendom. Bekostade med dina och mina pengar, om du nu är gammal nog för att ha inkomstbetalat skatt vill säga. Således går det utan problem att argumentera för att dessa ingick som ett stöd till bolaget Saab för att locka Thailand att välja just Gripen. XanX argument var ju att "regeringen" inte stödde Saab.[quote]

Vad jag förstår så gick dessa tillbaka med ett återköp till SAAB, om det har gått till som du påstår har det sannolikt varit ett brottsligt förfarande. Om du inte har källa på ditt påstående så utgår jag från att det är grundlösa ideér från din sida.
Citera
2010-11-14, 13:25
Medlem
[quote=Omregistrerad]Dessa ingick i Flygvapnet och var statlig egendom. Bekostade med dina och mina pengar, om du nu är gammal nog för att ha inkomstbetalat skatt vill säga. Således går det utan problem att argumentera för att dessa ingick som ett stöd till bolaget Saab för att locka Thailand att välja just Gripen. XanX argument var ju att "regeringen" inte stödde Saab.QUOTE]

När jag läser årsberättelsen för SAAB så anger de ett avtal mellan FMV och SAAB för dessa två individer undertecknat 11 februari 2008. Detta är med största sannolikhet ett återköp av dessa individer. Ett annat alternativ, som jag håller för mer troligt är att FMV aldrig köpte dessa individer utan leasade dem. Har du källa på det du påstår?

Du framhåller här att FMV har begått en olaglig handling, dvs förskingrat statliga tillgångar, det borde du ju kunna styrka kan man tycka.
Citera
2010-11-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Länka gärna.

Enl Gunnar Eliasson, så har tydligen hela Gripen projektet fram till för något år sedan gjort det

Citat:
Gunnar Eliasson, professor emeritus i Industriell Ekonomi/Dynamik, KungligaTekniska Högskolan
hade ett anförande på Rikskonferensen "Folk och Försvar" om investeringskostnaderna på hela Jas39 Gripen projektet
och enligt honom så ger teknikmoln en muliplikatoreffekt där statliga investeringar i försvarsindustrin ger 2,6 gånger de insatta pengarna genom spin-off-effekter för samhällsekonomin.
Citera
2010-11-14, 14:19
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Länka gärna.

http://www.realtid.se/ArticlePages/201004/09/20100409102642_Realtid672/20100409102642_Realtid672.dbp.asp

De nämner andra i artikeln också.
Vad vet jag men jag tycker det är bättre att stötta svensk industri isf icke svensk. Synd bara att arbetarna ainte får så stor del av kakan som det var förr i tiden. Nu är ju mycket sålt till utländska företag också men man undrar ju om det inte vore bättre att satsa i sitt eget land. Tyvärr är ju regeingens företrädare närmast religösa fanatiker i sin tro på marknaden.
Citera
2010-11-14, 16:54
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Att man väljer att enbart uppgradera 18 av sina 57 individer kan man ju fundera på.

Finns nog inte så många flygtimmar kvar i flerparten av Thailands gammla F-16, även om de går igenom en MLU. Dessutom är JAS-39C/D ett betydligt effektivare vapensystem (och med betydligt lägre driftskostnader) så bättre för dem att sattsa slantarna där istället.
Citera
2010-11-14, 17:08
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Länka gärna.
Kom en undersökning för något år sen, sök på google.

man räkande ut redan vid Gripen projeketts start att vid köp av 100-200 plan var amerikanska F16/F18 bättre alternativ.
Vid köp av 300 så var Gripen mer kostandseffektivt, dock var det här under kalla kriget så behovet såg annorlunda ut.
Att en affär automatiskt generera motköp är nonsens, att köp av F16 hade get tekniskt know how är lika sant som att Volvo skulle gå framåt tekniskt genom att licenstillverka gamla Ford Mondeo.
Citera
2010-11-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Finns nog inte så många flygtimmar kvar i flerparten av Thailands gammla F-16, även om de går igenom en MLU. Dessutom är JAS-39C/D ett betydligt effektivare vapensystem (och med betydligt lägre driftskostnader) så bättre för dem att sattsa slantarna där istället.

Tror snarare på att man inte vill investera i individer som snart kommer växlas till annan typ.

De thailändska ff och servicpersonal som idag är på utb i Sverige är väldigt belåtena
med det val man gjort i Gripen systemet . Man ska ha i åtanke att många av de ff
som nu utb kommer från just F-16.
Citera
2010-11-14, 21:18
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Du var då ingen mästare i klassisk retorik. Ditt inlägg är det klassiska exemplet på reductio ad absurdum.

Diskuterar vi klassisk retorik eller försvarsmateriel? Svara på fråga istället.
Förövrigt så stämmer inte ditt påstående då jag bara undrade varför du menade att det var en fråga om stöd från staten bara för att Sverige har Svenska stridsplan.
Det jag sa var alltså inget jag lade fram som bevis för att staten INTE stödde Saab, förstår du?

Citat:
Dessa ingick i Flygvapnet och var statlig egendom. Bekostade med dina och mina pengar, om du nu är gammal nog för att ha inkomstbetalat skatt vill säga. Således går det utan problem att argumentera för att dessa ingick som ett stöd till bolaget Saab för att locka Thailand att välja just Gripen. XanX argument var ju att "regeringen" inte stödde Saab.

Men kära du, menar du att det var en present för att säljaren var FMV?
Det var förövrigt FMV som offererade Erieye tillsammans med Gripen, menar du att Thailand fick Erieye på köpet?

Drog inte du till med "ad hominem" nu?
Eller vad vet jag, det är ju du som är mästaren i klassisk retorik

Citat:
Och här drog du till med ad hominem.

Nej jag undrade bara varför du verkade vara emot utvecklingen av Gripen. För mig så är det självklart att Sverige passar på att utveckla sina kärror när andra nationer är med och delar på kostnaden. Du verkade vara emot utveckling, så jag frågade.

Utveckla gärna dina påståenden istället för att rabbla olika argumentationsbenämningar på latin.
Jag misstänker att du precis tagit dig igenom kapitlet i din kurs på Uppsala universitet och gärna vill glänsa lite, men gör oss en tjänst och ta det i Vetenskap istället.

Slutligen så har jag betalat skatt i rätt många år, en hel del också. Tänk på det imorgon inför fortsättningen på kursen "Klassisk retorik 5p".
Citera
2010-11-17, 00:06
Medlem
Nu har Thailands kabinett gett klartecken för att slutföra andra fasen av Gripen systemet.
I köpet ingår 6st Gripen C , 1st Saab 340 AEW, 12st RBS-15Fs,
24st master-degree scholarships, 24 man-års teknologi transfer. samt industrielt utbyte.
Citera
2010-11-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu har Thailands kabinett gett klartecken för att slutföra andra fasen av Gripen systemet.
I köpet ingår 6st Gripen C , 1st Saab 340 AEW, 12st RBS-15Fs,
24st master-degree scholarships, 24 man-års teknologi transfer. samt industrielt utbyte.
Citera
2010-11-18, 18:48
Medlem
AJ37s avatar
Tjeckiska flygvapnet nominerades till best performance under nato tiger meet 2010,b.la eurofighter rafale, f-16 m.m. deltog.
http://www.natotigers.org/tigermeet/premeet.php?ntmID=49
Citera
2010-11-19, 15:49
Medlem
Den 19 idag, Ska inte brasiliens president gå ut med sitt beslut idag ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in