2010-01-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_demon
Har av någon anledning fått för mig att Brasilien gillar svenska vapensystem?

Något som stämmer eller har jag drömt detta?
De har köpt Erieye och Stridsbåt90. Kanske har de också köpt AT4/Carl Gustaf eller motsvarande, men det har ju snart sagt alla länder. Sverige har ganska bra rykte i allmänhet. Men för att göra en lång historia kort så tror jag att du drömt detta.

Däremot så gillar de franska vapensystem enormt mycket. Åtminstone vänstersidan av det politiska spektrat som är rädda för en amerikansk dominans av latinamerika.
Citera
2010-01-14, 17:11
Medlem
Två fler amerikanska artiklar om JSF-projektets problem. Intressant läsning för den som är intresserad.

http://www.dodbuzz.com/2010/01/12/navair-offers-f-18-ammo-amid-jsf-woes/
http://www.stripes.com/article.asp?section=104&article=67129
Citera
2010-01-14, 17:16
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Två fler amerikanska artiklar om JSF-projektets problem.

Och hur relaterar du detta till Gripen? Skulle något land som bestämt sig för F-35 välja Gripen istället? Inte så troligt va...

US Navy kanske skulle köpa in lite Sea Gripen till sina hangarfartyg?
Citera
2010-01-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Och hur relaterar du detta till Gripen?
Posterna 2445 samt 2447 berör ämnet. Tack för din fråga.
Citera
2010-01-14, 17:36
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Och hur relaterar du detta till Gripen? Skulle något land som bestämt sig för F-35 välja Gripen istället? Inte så troligt va...

US Navy kanske skulle köpa in lite Sea Gripen till sina hangarfartyg?

Läste någonstans, vet inte var, att Norge har inte uteslutit Gripen än pga skenande JSF kostnader och ökat enhetspris.
Citera
2010-01-14, 19:40
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Läste någonstans, vet inte var, att Norge har inte uteslutit Gripen än pga skenande JSF kostnader och ökat enhetspris.

Tråkigt bara att norska flygvapnet mer eller mindre är en förlängd arm av amerikanska flygvapnet.. Dom varken var eller någonsin kommer att vara intresserade av Gripen tyvärr.

Mvh
Citera
2010-01-14, 20:24
Medlem
Saab ska presentera en 'sjögrip' nästa år för indierna.

http://svt.se/2.22620/1.1846884/saab_tar_fram_ny_jas-modell

Citat:
Flygplanstillverkaren Saab presenterar inom kort en helt ny version av stridsflygplanet Jas Gripen, det kan Rapport nu avslöja. Den nya varianten är specialanpassad för hangarfartyg. Bakgrunden är att den indiska flottan har vänt sig till Saab med en förfrågan.

Det nya flygplanet bygger på den senaste NG-versionen av Jas Gripen, den modell som Saab nu försöker sälja till flera olika länder. Av dessa har Brasilien och Indien också visat intresse för en hangarfartygsbaserad variant.

Saab har under ett år arbetat med projektet och ska inom kort lägga fram en utvecklingsplan för den indiska flottan. Det handlar bland annat om förstärkta landningshjul, vissa andra tekniska förändringar och en krok vid landning.

Den nya hangarfartygsbaserade versionen av Gripen kallas Sea Gripen och finns ännu inte i verkligheten utan bara på ritbordet. Bakrunden till Indiens intresse är landets planer på en kraftig utbyggnad av sin hangarfartygsflotta de kommande 10-15 åren.

Totalt handlar det om tre till fem nya hangarfartyg, något som innebär att en eventuell affär kan komma att handla om mellan 50 och 100 nya stridsplan. Gripen är ett av flera flygplan som övervägs.

Den här affären ligger helt utanför den som det indiska flygvapnet nu är inne i slutfasen av. Här rör det sig om drygt 100 nya flygplan som ska köpas in och även här är Jas Gripen är en kandidaterna.

Den ursprungliga kravspecifikationen för Jas Gripen gör att det endast krävs begränsade modifieringar av planet för att det ska klara hangarfartygstarter och landningar, enligt projektledaren Peter Nilsson.

Det svenska systemet med vägbaser har ställt stora krav på möjligheten att landa på smala vägar och korta landningsbanor. En miljö som är snarlik den som råder på ett hangarfartyg, menar han.

Min fetstil, då det var uppe denna eller någon annan tråd angående Gripens förmågor att landa på vägbaser gjorde en modifiering för hangarfartyg lättare så verkar det enligt en tillförlitlig källa rimligt..

Edit: Rapports avslöjande är viss till den vida grad att översätta artikeln som Hansol länkade till i inlägg #2436. Rapport briljerar!
Senast redigerad av G.. 2010-01-14 kl. 20:33.
Citera
2010-01-14, 22:01
Medlem
Starvids avatar
Jag älskar hur hallåan pratar som om hon talade till småbarn: han-gar-far-tygs-bas-eeeee-ra-de.
Citera
2010-01-14, 22:12
Medlem
LågOchLångsams avatar
Det vore kul om de kunde få iväg lite plan också...
"Sea Gripen" kanske kan bli ett alternativ för FV i ett nytt framtida baskoncept. Jag menar FV har börjat med återtagande av förmåga. Alltså att landa på kortbanor. Någon form av portabelt wirespel som komplement till den mobila flygbasenhet som finns idag kanske vore ett alternativ. Det som sätter köppar i hjulen är de där satans wierna som Vägverket sätter upp på alla fd. vägbaser/kortbanor.
Citera
2010-01-15, 12:28
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
"Sea Gripen" kanske kan bli ett alternativ för FV i ett nytt framtida baskoncept. Jag menar FV har börjat med återtagande av förmåga. Alltså att landa på kortbanor. Någon form av portabelt wirespel som komplement till den mobila flygbasenhet som finns idag kanske vore ett alternativ. Det som sätter köppar i hjulen är de där satans wierna som Vägverket sätter upp på alla fd. vägbaser/kortbanor.

Det är sådant här som får mig att frukta att Sea Gripen kommer kosta de svenska skattebetalarna pengar genom att FMV går in med stöd till Saab
Citera
2010-01-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Saab ska presentera en 'sjögrip' nästa år för indierna.

http://svt.se/2.22620/1.1846884/saab_tar_fram_ny_jas-modell

Min fetstil, då det var uppe denna eller någon annan tråd angående Gripens förmågor att landa på vägbaser gjorde en modifiering för hangarfartyg lättare så verkar det enligt en tillförlitlig källa rimligt..

Edit: Rapports avslöjande är viss till den vida grad att översätta artikeln som Hansol länkade till i inlägg #2436. Rapport briljerar!

Du får inte glömma bort att "tillförlitlig källa" i detta fallet är en PPT människa på Gripen International som vill sälja flygplan. En havfsfågel från Saab är troligtvis mer åt ett nytt flygplan än en "enkel modifiering". Det är en sak att konstatera att skrovet håller. En helt annan att knarren skall kunna operera på ett hangarfartyg.
Citera
2010-01-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam

Äh, en full lastbilschaufför rensar ju en kilometer vajer på två minuter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in