2024-11-24, 11:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Helt säker på det?
Aviation expert Kostiantyn Kryvolap, in a comment to RBC-Ukraine, stated that the delay in the delivery of the ASC 890 Airborne Early Warning (AEW) aircraft, known as the Saab 340, is not directly linked to Sweden. Approval from the United States is required.
https://newsukraine.rbc.ua/news/delay-in-asc-890-aircraft-transfer-to-ukraine-1730469393.html

Nu börjar jag förstå att både S-100B och 39C är försedda med motmedel som inte får komma i orätta händer.
Citera
2024-11-24, 12:28
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu börjar jag förstå att både S-100B och 39C är försedda med motmedel som inte får komma i orätta händer.
Snarare att State Department använder exportlicenser som ett handelshinder, och till syvende och sist ett hinder för europa att försvara sig.

Varför tillåta europeiska företag att exportera system som innehåller amerikanska komponenter när man istället kan hålla på den licensen och tillåta Boeing/Lockheed/Northrop Grumman att exportera kompletta system istället. Mycket bättre för de nämndas aktiekurser.

Europa måste skärpa till sig och sluta göra sig beroende av amerikanska komponenter hela tiden.
Senast redigerad av Klockflank 2024-11-24 kl. 12:30.
Citera
2024-11-25, 09:53
Moderator
Eerieyes avatar
Villman gör en walk-around runt Gripen E:

https://youtu.be/H-f0WLv2rqE?si=s-G6lfc9da9MdcyV

Sevärt.
Citera
2024-11-26, 21:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Snarare att State Department använder exportlicenser som ett handelshinder, och till syvende och sist ett hinder för europa att försvara sig.

Varför tillåta europeiska företag att exportera system som innehåller amerikanska komponenter när man istället kan hålla på den licensen och tillåta Boeing/Lockheed/Northrop Grumman att exportera kompletta system istället. Mycket bättre för de nämndas aktiekurser.

Europa måste skärpa till sig och sluta göra sig beroende av amerikanska komponenter hela tiden.

Nu tror jag istället att både Gripen och ASC890 är alldeles för viktiga för Natos norra flank. Nato vill inte utarma sitt luftförsvar på våra breddgrader så därför motsätter sig Nato leveranser av kritisk svensk materiel till Ukraina.

Betänk att vårt flygvapen är de baltiska ländernas enda skydd mot flygangrepp österifrån. I det korta perspektivet åtminstone.
Citera
2024-11-27, 00:41
Medlem
Citat:
Nu tror jag istället att både Gripen och ASC890 är alldeles för viktiga för Natos norra flank. Nato vill inte utarma sitt luftförsvar på våra breddgrader så därför motsätter sig Nato leveranser av kritisk svensk materiel till Ukraina.

Betänk att vårt flygvapen är de baltiska ländernas enda skydd mot flygangrepp österifrån. I det korta perspektivet åtminstone.

Både Finlands, Tysklands, Polens, Danmarks och Norges flygvapen har ju Baltikum inom rimligt avstånd. Sen finns det möjlighet att det är förrådsställda som blivit uppdaterade om dom inte redan var det.
Polen har asc890 också och global eye kommer snart. Nä köper inte riktigt den iden!
Citera
2024-11-27, 14:10
Medlem
Bara jag som tycker det är dumt att vi sålt Gripen till Ungern? De är ju såpass tajta med ryssarna att de säkerligen delat teknik och information? Gripen är ju byggd för att stå emot ryssen från första början.
Citera
2024-11-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvtittaren123
Bara jag som tycker det är dumt att vi sålt Gripen till Ungern? De är ju såpass tajta med ryssarna att de säkerligen delat teknik och information? Gripen är ju byggd för att stå emot ryssen från första början.

Jag gillar inte heller ryskvänliga europeiska regimer, men Ungern är NATO-medlem och organisationen kring Gripen i Ungern får vi anta är tätt integrerad med både Nato-kollegor och inte minst teknisk personal från SAAB.

Sedan är jag mer orolig för planen som hamnade i Sydafrika. Också en ryskallierad (de facto) och dessutom ett land med både korrupta tendenser och en plats där det är svårt att ha den typ av kontroll, av politiska och geografiska skäl. Jag skulle bli förvånad om inte ryska agenter har försökt få tillgång till flygplanshangarerna i Makhado. Antingen som "vänner" eller via plånboken.
Citera
2024-11-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Jag gillar inte heller ryskvänliga europeiska regimer, men Ungern är NATO-medlem och organisationen kring Gripen i Ungern får vi anta är tätt integrerad med både Nato-kollegor och inte minst teknisk personal från SAAB.

Sedan är jag mer orolig för planen som hamnade i Sydafrika. Också en ryskallierad (de facto) och dessutom ett land med både korrupta tendenser och en plats där det är svårt att ha den typ av kontroll, av politiska och geografiska skäl. Jag skulle bli förvånad om inte ryska agenter har försökt få tillgång till flygplanshangarerna i Makhado. Antingen som "vänner" eller via plånboken.
Men då borde inte SAAB ha gått med på nytt underhållsavtal som löper ut 2025.
Citera
2024-11-30, 23:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Både Finlands, Tysklands, Polens, Danmarks och Norges flygvapen har ju Baltikum inom rimligt avstånd. Sen finns det möjlighet att det är förrådsställda som blivit uppdaterade om dom inte redan var det.
Polen har asc890 också och global eye kommer snart. Nä köper inte riktigt den iden!

Polen har sin egen gräns och sitt eget luftrum att skydda. Vi skyddar vårt samtidigt som vi skyddar de baltiska länderna. Så detta är viktigt för Nato.
Citera
2024-12-01, 06:21
Medlem
Citat:
Polen har sin egen gräns och sitt eget luftrum att skydda. Vi skyddar vårt samtidigt som vi skyddar de baltiska länderna. Så detta är viktigt för Nato.

Var inte anledningen till att USA förbjöd Sverige att skicka Gripen att Ukraina bara kunde hantera ett stridsflygsystem i taget gäller inte den anledningen längre?
Citera
2024-12-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Var inte anledningen till att USA förbjöd Sverige att skicka Gripen att Ukraina bara kunde hantera ett stridsflygsystem i taget gäller inte den anledningen längre?

Nederländernas försvarschef har synpunkter på detta, och dessa delas nog av många som har en nykter syn här (och som inte har a dog in this race, om man får säga så).

Citat:
Swedish Gripen jets don’t ‘make sense’ for Ukraine yet, Dutch defense chief says

Chief of Defence of the Netherlands Gen. Onno Eichelsheim told Breaking Defense that F-16s are already in play and that Ukraine doesn't have the pilots to man new, complex systems.

https://breakingdefense.com/2024/11/swedish-fighters-dont-make-sense-for-ukraine-yet-dutch-defense-chief-says/
Citera
2024-12-01, 13:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237

Det kan förstås handla om en sammanvägd bedömning. Eller om flera olika anledningar som är tillräckliga var för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in