Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Nå må du huske at det er bygget mer enn 1000 stk F-35, og hvis det ikke er skjedd noen endring så er det meningen at fly fra Lot5/LRIP-5 skal oppdateres. Det er da snakk om 64 fly fra Lot1-4 som ikke vil få denne oppdateringen. Ingen stor sak, men noen liker å skrike høyt om mye rundt F-35. Men ofte er det mye skrik, og lite innhold.
Det är ju EXAKT det jag menar? Ju fler flygplan man byggt av en modell som har svårigheter med uppgraderingar, desto värre blir det ju?
Nu tror jag absolut inte att de kommer skrota F-35or på löpande band när de inte kan uppgraderas, utan jag tror man kommer försöka klara av det så långt som möjligt. Men om problemen kvarstår över tid, (som den senaste uppdateringen som tagit väldigt mycket mer tid än planerat), så kommer det hämma F-35s framtid.
För ju fler varianter som finns i bruk, desto värre blir den tekniska skulden att betala av vid uppgraderingar. Det finns goda anledningar till att alla F-16 inte är block 70. Det blir helt enkelt jävligt jobbigt att hålla en större mängd individer uppdaterade. Det är enkel logistik, helt oavsett hur svårt det nu må vara att göra uppgraderingar på flygplansmodellen i fråga.
Det kan alltså paradoxalt göra att JAS39E håller sig relevant längre än F-35. (Notera KAN, ingen vet). En enklare process för uppgraderingar ihop med ett mycket färre antal individer gör att man har en rimlig chans att hinna med att göra detta kontinuerligt under de närmsta 20-30 åren.