2016-03-22, 15:23
Medlem
newsfilters avatar
Hej

Har en kort fråga jag skulle vilja dryfta lite

Klantade mig för ett par veckor sedan, tappade min mobil, en Z3 compact som jag köpte hösten 2015, i marken. Skärmen verkade först oskadd, men touchen gick såklart sönder (min vanliga tur).

Jag har "vanlig" hemförsäkring via ICA Banken, som i sin använder sig av Moderna försäkringar, inkl. en allrisk (drulle) försäkring.

Ringde dem kort för någon vecka sedan, och de sa att jag kan få ut dagspriset på mobilen (kostade c:a 4500 när jag köpte den, och den är värderad till c:a 3000 enligt prisjakt och 3500 enligt Moderna) minus 60 % minus självrisk. Det landar på c:a 600 kr, vilket är strax under 20 % av nypriset (inte så mkt dvs).

Att reparera mobilen kostar c:a 1500+ i närheten där jag bor om man inte gör det själv verkar det som.

Jag har nästan aldrig använt en försäkring i mitt liv hittills, kan jag försöka få dem att laga den och betala en självrisk på det av något slag. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och vara glad för det man får?
Citera
2016-03-22, 15:26
Medlem
Challebjoerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Hej

Har en kort fråga jag skulle vilja dryfta lite

Klantade mig för ett par veckor sedan, tappade min mobil, en Z3 compact som jag köpte hösten 2015, i marken. Skärmen verkade först oskadd, men touchen gick såklart sönder (min vanliga tur).

Jag har "vanlig" hemförsäkring via ICA Banken, som i sin använder sig av Moderna försäkringar, inkl. en allrisk (drulle) försäkring.

Ringde dem kort för någon vecka sedan, och de sa att jag kan få ut dagspriset på mobilen (kostade c:a 4500 när jag köpte den, och den är värderad till c:a 3000 enligt prisjakt och 3500 enligt Moderna) minus 60 % minus självrisk. Det landar på c:a 600 kr, vilket är strax under 20 % av nypriset (inte så mkt dvs).

Att reparera mobilen kostar c:a 1500+ i närheten där jag bor om man inte gör det själv verkar det som.

Jag har nästan aldrig använt en försäkring i mitt liv hittills, kan jag försöka få dem att laga den och betala en självrisk på det av något slag. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och vara glad för det man får?

Du får lära dig gå runt systemet, om du i sådana fall vet att det inte kommer gå ihop sig att laga den kan du alltid anmäla den stulen, meddela ditt försäkringsbolag så får du cash istället. Funkar varje gång (inte bra om du gör det varje månad) men du hajjar poängen
Citera
2016-03-22, 15:31
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challebjoern
Du får lära dig gå runt systemet, om du i sådana fall vet att det inte kommer gå ihop sig att laga den kan du alltid anmäla den stulen, meddela ditt försäkringsbolag så får du cash istället. Funkar varje gång (inte bra om du gör det varje månad) men du hajjar poängen
Hade ingen aning att hemförsäkringen täckte stöld okej om man haft inbrott & den blivit stulen då, men då är det ju också massa andra grejer som man ska anmäla stulna + polisrapporter, kvitton osv, du får det att låta super enkelt så vilken story brukar du köra då & vad för uppgifter vill de ha då?
Citera
2016-03-22, 16:03
Medlem
usb3s avatar
Hade nog bytt försäkringsbolag asap. När mitt försäkringsbolag gjort skadereglering på elektronik inte äldre än ett år så har de värderat på inköpspriset. Att bara få ut 600:- för något du betalt 4 500:- för bara ett halvår sedan är ju ett skämt.
Senast redigerad av usb3 2016-03-22 kl. 16:06.
Citera
2016-03-22, 21:19
Medlem
newsfilters avatar
Jag ber om ursäkt, skrev för snabbt och slarvigt och det riktiga är att jag köpte den hösten 2014 och inte 2015. Så riktigt så illa är det inte.

Enligt fullständiga villkoren i min försäkring så gäller 60 % värdeminskning på dagspriset (vilket i mina ögon är dubbel värdeminskning då dagspriset också minskar successivt...).

Haha, jag är nog lite för "snäll" för att anmäla den stulen och nu har jag redan pratat med dem en gång... men får fundera på det om det händer igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in