Jag och min sambo bor på landet utanför orten jag jobbar i. Jag åker bil och tjänar mer än 2 timmar per dag på att ta den framför lokaltrafiken.
Grejen här är att jag inte är skriven där jag bor. Vi flyttade ihop för lite över 1 år sedan och jag har behållt min gamla lägenhet som ligger betydligt centralare. Jag hyr ut den i andra hand men jag är fortfarande skriven på den.
Kan jag göra avdrag från stället där jag ändå bor och åker från eller godkänns bara adressen man är skriven på?
Jag och min sambo bor på landet utanför orten jag jobbar i. Jag åker bil och tjänar mer än 2 timmar per dag på att ta den framför lokaltrafiken.
Grejen här är att jag inte är skriven där jag bor. Vi flyttade ihop för lite över 1 år sedan och jag har behållt min gamla lägenhet som ligger betydligt centralare. Jag hyr ut den i andra hand men jag är fortfarande skriven på den.
Kan jag göra avdrag från stället där jag ändå bor och åker från eller godkänns bara adressen man är skriven på?
Du gör väl reseavdrag från den adress du är skriven på..... Annars skulle man ju kunna göra vilka knasavdrag som helst i resväg....
Du måste inte vara skriven där du bor, åtminstone inte om du påstår dig provbo med sambon. Det borde vara ganska enkelt att bevisa att du hyr ut bostaden du är skriven på, så jag hade gjort avdraget. Det är resor från hem till arbete som är avdragsgilla, inte resor från folkbokföringsadress.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!