2016-03-22, 09:14
Medlem
Tenshiis avatar
Jag och min sambo bor på landet utanför orten jag jobbar i. Jag åker bil och tjänar mer än 2 timmar per dag på att ta den framför lokaltrafiken.

Grejen här är att jag inte är skriven där jag bor. Vi flyttade ihop för lite över 1 år sedan och jag har behållt min gamla lägenhet som ligger betydligt centralare. Jag hyr ut den i andra hand men jag är fortfarande skriven på den.

Kan jag göra avdrag från stället där jag ändå bor och åker från eller godkänns bara adressen man är skriven på?
Citera
2016-03-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Jag och min sambo bor på landet utanför orten jag jobbar i. Jag åker bil och tjänar mer än 2 timmar per dag på att ta den framför lokaltrafiken.

Grejen här är att jag inte är skriven där jag bor. Vi flyttade ihop för lite över 1 år sedan och jag har behållt min gamla lägenhet som ligger betydligt centralare. Jag hyr ut den i andra hand men jag är fortfarande skriven på den.

Kan jag göra avdrag från stället där jag ändå bor och åker från eller godkänns bara adressen man är skriven på?

Du gör väl reseavdrag från den adress du är skriven på..... Annars skulle man ju kunna göra vilka knasavdrag som helst i resväg....
Citera
2016-03-22, 11:53
För att det skall bli rätt så skall du vara skriven där du numera bor, sådan är då lagen.
Du har då även fått svar varifrån du skall göra ditt avdrag.
Citera
2016-03-22, 12:32
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Du gör väl reseavdrag från den adress du är skriven på..... Annars skulle man ju kunna göra vilka knasavdrag som helst i resväg....

Helt rätt. Jag har mailat dem för att dubbelkolla ändå men det låter helt klart rimligt som du säger. Får sikta på nästa år istället.
Citera
2016-03-22, 14:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Du måste inte vara skriven där du bor, åtminstone inte om du påstår dig provbo med sambon. Det borde vara ganska enkelt att bevisa att du hyr ut bostaden du är skriven på, så jag hade gjort avdraget. Det är resor från hem till arbete som är avdragsgilla, inte resor från folkbokföringsadress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in