Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-21, 21:05
  #1
Medlem
Hej!

Betonggolv är väldigt stil rent och vissa väljer att inte lägga golv hemma, men hur är det med dem fysiska påfrestningar av att gå på ett betonggolv under en längre tid?
Att leva med en familj som växer upp med att gå runt på ett rått betonggolv har det negativ effekt på kroppen precis som för arbetare som gå runt på betong under sitt arbetsliv?
Citera
2016-03-21, 21:23
  #2
Medlem
Handeldvapens avatar
Det är inte värre än att gå ett helt liv på klinkers.
Det har aldrig någon dött av. Dessutom är slipat betonggolv jävligt snyggt.
Citera
2016-03-22, 16:42
  #3
Medlem
Tusentals jobb kräver anställda att gå eller stå på betonggolv under lång tid. Detta kan orsaka ömmande fötter, svullna ben, smärta i nedre ryggen och allmän muskelstelhet.


http://arbetet.se/2012/09/14/betongg...vardanstallda/
Citera
2016-03-22, 23:32
  #4
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contract
Tusentals jobb kräver anställda att gå eller stå på betonggolv under lång tid. Detta kan orsaka ömmande fötter, svullna ben, smärta i nedre ryggen och allmän muskelstelhet.


http://arbetet.se/2012/09/14/betongg...vardanstallda/

Jag är helt övertygad om att orsaken till problemen som tas upp i artikeln kommer utav att vårdanställda envisas till förbannelse att klafsa omkring i sina vita träskor. Finns kopiöst många andra yrkesgrupper som arbetar på lika hårda golv utan att ha problem.
Citera
2016-03-23, 23:25
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag är helt övertygad om att orsaken till problemen som tas upp i artikeln kommer utav att vårdanställda envisas till förbannelse att klafsa omkring i sina vita träskor. Finns kopiöst många andra yrkesgrupper som arbetar på lika hårda golv utan att ha problem.

Träskor eller foppatofflor. Men nu är det väl såna här MBT-skor som gäller:
http://www.a-ergonomi.se/wp-content/...arbetsskor.jpg

Jag skulle inte vilja ha betonggolv hemma. Jag tror inte att man lider några men av det så sett, men det känns inte ombonat eller hemtrevligt.
Citera
2016-03-25, 00:02
  #6
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag skulle inte vilja ha betonggolv hemma. Jag tror inte att man lider några men av det så sett, men det känns inte ombonat eller hemtrevligt.
Det beror på vad det är för stil för övrigt. Har för mig att jag såg ett "hemma hos" med Paolo Roberto där han hade slipade betonggolv överallt. Det såg bra ut. Givetvis en kall look och inte ombonat i den bemärkelsen.
Citera
2016-03-25, 00:28
  #7
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Träskor eller foppatofflor. Men nu är det väl såna här MBT-skor som gäller:
http://www.a-ergonomi.se/wp-content/...arbetsskor.jpg

Jag skulle inte vilja ha betonggolv hemma. Jag tror inte att man lider några men av det så sett, men det känns inte ombonat eller hemtrevligt.

Besökte sjukvården senast i eftermiddags och nog fan är det dessa vita träskor som dominerar där... Dessutom går de och hasar sig fram, förmodligen så att det inte ska smattra så mycket och för att de inte ska tappa träskorna.
Citera
2016-03-25, 18:26
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det beror på vad det är för stil för övrigt. Har för mig att jag såg ett "hemma hos" med Paolo Roberto där han hade slipade betonggolv överallt. Det såg bra ut. Givetvis en kall look och inte ombonat i den bemärkelsen.

Det kan säkert se stilrent och på så sätt bra ut, men jag skulle som sagt inte vilja ha det själv. Så är det i och för sig med mycket, kan tycka om det i en inredningstidning men inte i praktiken hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Besökte sjukvården senast i eftermiddags och nog fan är det dessa vita träskor som dominerar där... Dessutom går de och hasar sig fram, förmodligen så att det inte ska smattra så mycket och för att de inte ska tappa träskorna.

Det är oftast så på sjukhus, det är en ganska loj stämning och personalen lufsar fram lite slött. Det känns sömnigt. Antar att det är mer action på akuten och motsvarande, men en akut har jag inte besökt på mer än ett decennium.
Citera
2016-03-25, 19:41
  #9
Medlem
Det är billigt och bra, ett tag. Det slits och nöts rätt lätt, och det är inte som med plattor eller mattor att man bara kan byta ut och snygga till. Blir det gropar eller stora repor så blir det till att lägga golv, för om man bara lagar skadan så syns det tydligt och lagningen spricker lätt av minsta påfrestning.

Angående det där med att gå på betonggolv så är det ju inga problem om man har vettiga sandaler/tofflor (av ergonomisk variant) att gå med inne. Att gå runt barfota är inte bra. Dessutom känns det kallt.
Citera
2016-03-25, 20:48
  #10
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Det är billigt och bra, ett tag. Det slits och nöts rätt lätt, och det är inte som med plattor eller mattor att man bara kan byta ut och snygga till. Blir det gropar eller stora repor så blir det till att lägga golv, för om man bara lagar skadan så syns det tydligt och lagningen spricker lätt av minsta påfrestning.
Har du upplevt det där själv eller hittar du bara på? Det är inget obehandlat industrigolv vi snackar om nu. Ett innergolv i en bostad har en annan blandning och ytbehandlas dessutom, annars frigörs det damm oupphörligt.
Jag tror att du missade poängen här...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback