2016-03-21, 11:59
Medlem
CEBZs avatar
Hej! Som rubriken låter. Hur påverkar ett sälj av aktier på ett isk-konto? Vill ju såklart inte överstrida fribeloppet.
Citera
2016-03-21, 13:14
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Hej! Som rubriken låter. Hur påverkar ett sälj av aktier på ett isk-konto? Vill ju såklart inte överstrida fribeloppet.

Inte alls. Kapitalinkomsten som påverkar fribeloppet påverkas inte av försäljningar i ISK. Däremot av innehav och insättningar.
Citera
2016-03-21, 13:28
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Inte alls. Kapitalinkomsten som påverkar fribeloppet påverkas inte av försäljningar i ISK. Däremot av innehav och insättningar.
Och man lär behöva ett rejält innehav om kapitalinkomsten ska påverkas, icke sant? Så jag kan vara lugn och köpa & sälja hur jag vill alltså?
Citera
2016-03-21, 13:43
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Och man lär behöva ett rejält innehav om kapitalinkomsten ska påverkas, icke sant? Så jag kan vara lugn och köpa & sälja hur jag vill alltså?

Från och med den 1 januari gäller:

Citat:
Schablonintäkten för investeringssparkonto ska beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Som lägst ska schablonintäkten beräknas till 1,25 procent av kapitalunderlaget.

1,25 procent ger ju då 1 250 kr för varje 100 000 kr du har i ISK. Skatten är sen bara 30 % av detta, men det är ju inkomsten som påverkar fribeloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in