Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
Botaniserade i min lokala ICA-butik idag. Fann en uppsjö av "Kalamataoliver", det fanns mindre av Kalamonoliver! ICA hade två varianter av Kalamata, ICA och ICA Selection.
Sedan fanns de jag redan tidigare nämnt, Kung Markatta och Fontana. Zeta hade en uppsjö, men misstänker att de är Kalamon.
Kan de vara gamla burkar på hyllorna?
Distriktet Kalamata i Lakonien har ytterst begränsad produktion. Olivträd som ger oliver dugliga enligt reglerna tar generationer för att växa upp, förutom att Kalamata har väldigt begränsad areal. Tror nog att det du sett på hyllorna är "gamla" burkar, alternativt bluff..
Min idé är att de är kalamon allihop, inte kalamata.
Edit: Både Zeta och Fontana har bråda dagar. De ändrar på sina hemsidor fort som 17!
Fontana sålde/säljer cypriotiska oliver som Kalamata. Klickar ni snabbt, så ser ni fortfarande burken med "Kalamata", texten är ändrad till "Kalamon". Sedan när låg Kalamata på Cypern? ;-)
http://fontana.se/product/oliver-kalamata/
Edit: Det är möjligt att oliverna faktiskt är från Kalamata, men för att få säljas som Kalamata måste de också beredas/"läggas in" i just distriktet Kalamata. Vilket inte verkar vara fallet. (Jämför med att köpa in druvor från distriktet Champagne, köra lastbil till Sverige, och göra "champagne" i Göteborg eller Kivik.. Det blir ju inte champagne ändå av druvorna..)
När det gäller Zeta, litar jag inte på dessa alls längre. Har under "alla år" köpt deras Extra Virgin Classico olivolja. Läste nyligen det finstilta: "Oil from EU"! Står på italienska "Classico olio bla bla bla" på stora etiketten, som det alltid gjort. Men numera är oljan "från EU". Fusk alltså. Inte samma innehåll som förr. Man kanske lika gärna kan köpa Eldorados "extra vergin olive oil" tillverkad i Holland? -Ja, alla vet ju vilka fina olivträd som växer i Holland!