2016-03-20, 17:20
Medlem
För att glasa in balkongen så krävs det ju bygglov, men jag undrar hur det ligger till med att ha ett växthus på balkongen som fyller upp hela balkongen? Är det lagligt? Kan inte hitta någon information om det, bara vad gäller villa, jag bor bostadsrätt...
Citera
2016-03-20, 22:55
Medlem
Gowtees avatar
Väldigt rörigt skrivet. Vad söker du för info? Om du får ha växer i din inglasade balkong? Eller om du får uppföra ett växthus på din balkong?

Citera
2016-03-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gowtee
Väldigt rörigt skrivet. Vad söker du för info? Om du får ha växer i din inglasade balkong? Eller om du får uppföra ett växthus på din balkong?

Jag tror ts vill ha en inglasad balkong men är rädd att det inte går att göra det för att det krävs ett bygglov.

Han tänker då sätta ett växthus som precis täcker hela balkongen från golv till tak och på så sätt komma runt problemet med bygglov.

Inglasad balkong = kräver bygglov.

Sätta ett växthus på balkongen = kräver inget bygglov?
Citera
2016-03-21, 12:23
Medlem
Jag undrar helt enkelt om man får ha ett växthus på balkongen. Det behöver inte gå hela vägen upp till taket men typ bygga det som en inglasning så att man går in i det direkt från balkongdörren. Är det tillåtet? Och i andra hand undrar jag om man får ha ett "vanligt" växthus på balkongen?
Citera
2016-03-21, 12:27
Medlem
Ja det kräver bygglov att glasa in din balkong med ett växthus, det är en fasadändring, att ha ett litet växthus på sin balkong skulle nog gå bra utan bygglov. Tänk på att du skall uppfylla bbr krav på glassäkerhet.

Bygglovshandläggaren
Citera
2016-03-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Ja det kräver bygglov att glasa in din balkong med ett växthus, det är en fasadändring, att ha ett litet växthus på sin balkong skulle nog gå bra utan bygglov. Tänk på att du skall uppfylla bbr krav på glassäkerhet.

Bygglovshandläggaren

Ett stort växthus då?
Citera
2016-03-30, 22:29
Medlem
Ett stort växthus som fyller halva balkongen kan nog ses som en fasadändring, vet inget sådant testat ärende i länsstyrelsen eller högre instans, testa i värsta fall får du ju plocka ner det igen.

I min kommun hade bygglov för en inglasad balkong kostat dig ca 1600 spänn. Kanske enklare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in