På Twitter projicerar DN:s mest faktaresistenta kulturskribent Malin Ullgren sitt sjukdomstillstånd på friska:
"Paret Adelsohn-Liljeroth ger faktaresistensen ett smått förskräckande ansikte i @bjornafkleens briljanta reportage."
Vad är det då som paret säger i texten?
Citat:
– Vad jag märker nu är en rädsla som inte funnits tidigare. Framförallt hos mina kvinnliga bekanta. För obalansen. Många är väldigt oroliga och det handlar om den stora gruppen ensamkommande män.
Ulf Adelsohn, Moderaternas partiledare 1981-86, tar sats.
– När du plötsligt har hundratusentals unga testosteronstinna herrar med relativt annorlunda kvinnosyn sedan barnsben.
– Vad händer med relationerna här i Sverige? Den frågan är även jag mer orolig för än någon annan!
Faktaresistens? Nej. Möjligen faktaabsorption.
Vad mer sägs?
Citat:
Upplever ni att medierna förtiger fakta om invandringen?
– Ja, säger Lena snabbt.
– Jaja, oja! säger Ulf. Det vet vi ju. Det har man kunnat veta av olika kontakter med politiker och polis. Så är det ju.
– Och då blir spöket på andra sidan större, säger Lena Adelsohn Liljeroth.
– Ja, det gör det, säger Ulf Adelsohn. När pressen medvetet förtiger uppstår en väldigt, väldigt obehaglig stämning i folkdjupet. Och det är ju förvånande att medierna inte har förstått det.
De som hävdar att media mörkar är alltså faktaresistenta. Så långt har media kvar till att idka självkritik...
Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Artikeln är en del i DN:s agendasättande journalistik där de vill skapa polarisering genom att framställa det som att SD vinner mark genom överklassens erkännande.
I verkligheten så är SD:s valresultat i aktuellt område avsevärt lägre än snittet i Stockholms län, ännu lägre än i de flesta medelklassområden och avsevärt lägre än i så kallade utsatta områden i Stockholms län.
DN vill sätta bilden av att SD är rasister som nått framgångar genom överklassens erkännande när det snarare är så att SD är ett medelklassparti som växt i alla samhällsskikt och då även i en del av överklassen men i mindre omfattning än i övriga samhällsskikt.
Att DN förvränger verklighetsbeskrivningen har förmodligen att göra med att 7% i ett överklassområde ses som en betydligt starkare motståndare mot politiskt korrekthet än 25% småstadsbor som oftast helt saknar plattformar och inflytande över det offentliga samtalet.
Jag gissar att det är bland sossar och LO-väljare man vill väcka avsmak för SD genom att kleta rika östermalmsmoderater på partiet. Sorry, DN, men "blue labor" har inga problem med att de delar vissa intressen med rika och företagare. Det är lite av grejen för t.ex. republikanerna i USA.