• 2
  • 3
2016-03-23, 19:08
Medlem
Micke7s avatar
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++

HAHAA! PC-kille, som inte hittar ens på tangentbordet????+++.

Jag har ett Microsoft bluetooth pc-tangentbord på min iMac och plustecknet sitter på samma tangent som frågetecknet. Svårt?+ Nä! Om du nu är PC-kille, så lär dig tangentbordet och några smarta kortkommandon, så blir livet eventuellt lite lättare för dig. Samma tangentbord passar utmärkt till både min pc och iMac. Till och med mediatangenterna fungerar på iMac, helt utan problem. Så om du hade lärt dig ditt tangentbord, i stället för att böna på Flasback, så hade du nog hittat tangentjäveln. Det går inte läsa ditt inlägg, utan att garva! Dagens pc-killar!?+ Det finns nog hopp för dig också, om du tittar innan du postar. Tack för dagens skrattattack.
Citera
2016-03-23, 23:20
Medlem
Jofs avatar
Jag hade svårt att hitta deleteknappen. Den fanns inte. Jag var inte blind. (Men har lärt mig. Gick att googla på det).
Citera
2016-03-27, 16:29
Medlem
Littons avatar
Haha, ibland undarar jag vilken ålder trådskaparna uppbär.

En mycket klurigare grej i OS X om man är van vid PC är att skriva in koder för ovanliga tecken, alltså AltGr + nummer idén.
Citera
2016-03-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Haha, ibland undarar jag vilken ålder trådskaparna uppbär.

En mycket klurigare grej i OS X om man är van vid PC är att skriva in koder för ovanliga tecken, alltså AltGr + nummer idén.

Inte för att ditt inlägg var mycket begripligare... "nummer idén"? Och att trycka på alt och sen siffror är ju inget som är mycket klurigare än något annat. Denna funktion, att skriva ascii tecken på det viset, fanns redan på DOS i mitten av 80-talet på pc!
Citera
2016-03-27, 20:42
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Inte för att ditt inlägg var mycket begripligare... "nummer idén"? Och att trycka på alt och sen siffror är ju inget som är mycket klurigare än något annat. Denna funktion, att skriva ascii tecken på det viset, fanns redan på DOS i mitten av 80-talet på pc!

Försök att erhålla samma resultat på Mac utan att googla. Nej inte via teckenvisaren.
Citera
2016-03-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Försök att erhålla samma resultat på Mac utan att googla. Nej inte via teckenvisaren.

Vafan yrar du om?
Citera
2016-04-01, 14:21
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Visst var det ett töntigt inlägg av mig, Mac har en del sköna grejor. Jag var irriterad och är allmänt inte speciellt impad av macen. Men denna macbook pro 2016 är självklart ingen dålig dator alls. Men jag tycker inte den motsvarar hypen och känns lite grand som en förvuxen iPhone ibland.
Så tyckte jag med första månaden med min MacBook jag köpte för något år sedan. Det kändes inte som att datorn hade ett filsystem. Det var lite olustigt.

Nu när man vant sig förstår jag inte varför man behöver något diffust filsystem. Varje gång jag sätter på min PC förundras jag över hur krångligt allt är. Bara som exempel; varför finns det två "bakåt" i filhanteraren? Inte för att det stör men... why?

Jag kommer aldrig byta tillbaka. Det enda jag gör på min PC är att spela Cities Skylines. Allt annat görs mycket enklare och snabbare med min Magic Trackpad. Men det tog som sagt ett tag att vänja sig. Extra bra blir det med iPhone. iMessage och samtal direkt i datorn. Mycket enkelt.
Citera
2016-04-01, 19:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Så tyckte jag med första månaden med min MacBook jag köpte för något år sedan. Det kändes inte som att datorn hade ett filsystem. Det var lite olustigt.

fortfarande letar jag efter filsystemet i mac.
Citera
2016-04-01, 19:34
Medlem
Mac OS X har tyvärr HFS+ som diskfilsystem, vilket är en olycka och alltid har varit det. ZFS hade varit bättre. Dock hade plustecknet varit lika enkelt eller svårt att hitta, oavsett.
Citera
2016-04-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Mac OS X har tyvärr HFS+ som diskfilsystem, vilket är en olycka och alltid har varit det. ZFS hade varit bättre. Dock hade plustecknet varit lika enkelt eller svårt att hitta, oavsett.

nja, mina fördomar och allmän irritation över macen ledde till att jag omedvetet förväntade mig strul, och ögnade därmed alltför hastigt över tangentbordet och började istället googla ganska omgående. Dessvärre är google fullt med trådar som handlar om knepigheter med plus-tecknet (kanske på andra mac-modeller, vad vet jag) och då började jag hamna riktigt vilse, det verkade bekräfta att plustecken på Mac är problematiskt. Jag tar hemskt gärna emot tips om hur man ctrl + Tab skiftar mellan olika fönster i Mac - minimerade fönster verkar inte fungera med macens ctrl + tab, vilket jag finner mycket omständigt (jobbar sällan med mus annat än i bildprogram utan har alltid använt mig av mycket snabbkommandon så att händerna slipper lämna tangentbordet)
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2016-04-07 kl. 18:16.
Citera
2016-05-01, 08:03
Medlem
Var är A: och B: på min Macbook PRO?

Hur ska jag kunna dela IT med mina arbetskamrater utan A:
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto