• 1
  • 2
2016-03-18, 19:21
Medlem
tsaren2s avatar
Jag har på senare tid börjat fundera på hur jag väljer att se världen, och vilken känslomässig anknytning det ger mig.

Jag brukade vara nationalist men har under de senaste månaderna tvivlat och försöka fundera på varför jag bryr mig och fokuserar på något som när man väl ska dö är helt irrelevant ,till skillnad på att istället t.ex fokusera på något så simpelt som att ha roligt, eller i mitt fall göra musik.

Jag har således bytt ut mitt perspektiv från att se mig som en gjuten del av den svenska nationen, kollektivet och istället så ser jag nu mig själv från ett individuellt perspektiv då jag ser mig först och främst som individ och sen svensk, till skillnad från det omvända som jag förut höll så kärt. Detta är för min del bara positivt då jag redan nu känner att jag lär mig om empati gentemot andra och mår bra i mig själv.

Så med det så vill jag höra hur ni ser er på er själva, världen eller nationen, och hur ni resonerar kring detta?
Citera
2016-03-18, 19:45
Medlem
Jag skulle bara vilja säga om ett nytt perspektiv leder till ett bättre mående då är det rätt för dig. Man skulle kunna säga att man alltid skall följa sin känslor för vad som är rätt (känns bra). Detta leder alltid till ett bättre välbefinnande.
Citera
2016-03-18, 20:18
Medlem
roggeees avatar
Någon slags blandning av stoicism och epicureanism. Det är under utredning.
Citera
2016-03-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaren2
Jag har på senare tid börjat fundera på hur jag väljer att se världen, och vilken känslomässig anknytning det ger mig.

Jag brukade vara nationalist men har under de senaste månaderna tvivlat och försöka fundera på varför jag bryr mig och fokuserar på något som när man väl ska dö är helt irrelevant ,till skillnad på att istället t.ex fokusera på något så simpelt som att ha roligt, eller i mitt fall göra musik.

Jag har således bytt ut mitt perspektiv från att se mig som en gjuten del av den svenska nationen, kollektivet och istället så ser jag nu mig själv från ett individuellt perspektiv då jag ser mig först och främst som individ och sen svensk, till skillnad från det omvända som jag förut höll så kärt. Detta är för min del bara positivt då jag redan nu känner att jag lär mig om empati gentemot andra och mår bra i mig själv.

Så med det så vill jag höra hur ni ser er på er själva, världen eller nationen, och hur ni resonerar kring detta?

Tidigare var jag också nationalist innan jag började tänka i andra banor. Som du själv skriver det så fint, vi alla kommer dö någon dag så varför hata på en viss typ av människa eller nationalitet? Allting blir så mycket enklare i vardagen genom att respektera alla som visar respekt oavsett hudfärg etc. En person som har stort hat gentemot andra människor pga av religion, kön eller etnicitet kommer ALDRIG att må bra innerst inne.

Kul att läsa om din förändring, känner igen mig själv som sagt
Citera
2016-03-18, 21:23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Ur grodperspektiv, men prinsessorna lyser enbart med sin frånvaro.
Citera
2016-03-18, 21:24
En blandning av realism cynism ateism nihilist och idiotiskt optimism
Citera
2016-03-18, 21:58
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Eftersom jag inte är en feg, vek korkad person utan dygder eller moral så väljer jag att se världen sådan den är, så korrekt som jag kan se och tolka den, det fula är fult och det sköna är skönt.

Genom att acceptera det jag ser så blir jag harmonisk, och genom att jag inte flyr från verkligheten genom att blunda för det som är svårt och dåligt så fattar jag alltid bra välgrundade beslut och når ständigt nya höjder av lycka och framgång i livet.

God natt.
Citera
2016-03-18, 21:59
Medlem
bax88s avatar
Jag är realist.

Därav brukar jag logik. Allt grundar sig på det.
Citera
2016-03-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Jag är realist.

Därav brukar jag logik. Allt grundar sig på det.

ehm...
Vad är logik?
Vart kommer logiken ifrån?
ehm...
Från mitt perspektiv så är logik ett skapat redskap.
Du vet, det är så mycket mer än logik.
Senast redigerad av ivanivan 2016-03-18 kl. 22:23.
Citera
2016-03-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
En blandning av realism cynism ateism nihilist och idiotiskt optimism

Önskar jag skrev detta själv. Mycket bra svar. Skakar hand.
Citera
2016-03-19, 01:19
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Önskar jag skrev detta själv. Mycket bra svar. Skakar hand.

tack du, glömde skriva misantrop så skakar inte tillbaka haha:P
Citera
2016-03-19, 14:41
Medlem
tsaren2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xherinshalla
Tidigare var jag också nationalist innan jag började tänka i andra banor. Som du själv skriver det så fint, vi alla kommer dö någon dag så varför hata på en viss typ av människa eller nationalitet? Allting blir så mycket enklare i vardagen genom att respektera alla som visar respekt oavsett hudfärg etc. En person som har stort hat gentemot andra människor pga av religion, kön eller etnicitet kommer ALDRIG att må bra innerst inne.

Kul att läsa om din förändring, känner igen mig själv som sagt

Håller helt med dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här